اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

حجاب میوه عفاف/ بدحجابی خطری در کمین دختران

خبرگزاری فارس: انسان‌ها باید در اندیشه خود نکته‌ای اساسی را ثبت کنند که درون پاک، بیرون پاک را می‌پروراند و هرگز قلب پاک موجب بارور شدن میوه ناپاکی به نام بی‌حجابی و بدحجابی نمی‌شود.

حجاب میوه عفاف/ بدحجابی خطری در کمین دختران

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، بدحجابی خطری است، که این روزها برای بعضی از دختران جوان سرزمین ما عادت و برای بعضی‌ها خطری در کمین است.

گاهی که در خیابان‌های شهر قدم می‌زنم، مسائل زیادی وجود دارد که توجه من را به خودش جلب می‌کند، مهم‌ترین و شاید تأسف بارترین مسئله‌ای که بارها با آن به‌ویژه در کلان‌شهرها برخورد کرده‌ام، بدحجابی بوده است.

بدحجابی در بین جوانان ما این روزها به یک فرهنگ خوب خودساخته توسط خودشان تبدیل شده است اما این جوانان فریب خورده نمی‌دانند که این مسئله فرهنگ نیست، بلکه یک تهاجم غلط فرهنگی است که بیگانگان با آن به اعتقادات و باور جوانان ما حمله کردند.

در واقع از آثار بدحجابی عدم رشد و تکامل استعداد علمی، تمایل به گناه و انحراف‌ها و گرایش به تقلیدهای کورکورانه و نگرش‌های سطحی است.

فرامین الهی و از جمله حجاب اسلامی از سوی خدای تعالی به بشر ابلاغ شده است و عمل به آن‌ها جز در پرتو ایمان به پروردگار عالم که ریشه اصلی عمل است، میسر نیست بنابراین کسانی که از اعتقاد به خداوند در شک و تردید به سر می‌برند و قلب آن‌ها از ایمان به خداوند و محاسبه روز جزا به مقام اطمینان نرسیده است در عمل به دستورات الهی تسامح می‌ورزند و تا زمانی که این مشکل اعتقادی برطرف نشود، بهبودی حاصل نمی‌شود زیرا ایمان به خدا، مادر ارزش‌ها است.

شکر خدا رعایت حجاب هنوز در شهر ما یک فرهنگ است که اکثریت دختران و زنان به آن اعتقاد دارند.

بارها شنیده‌ام که میهمانان شهر ما که از کلان‌شهرها به این منطقه سفر می‌کنند، می‌گویند، شهرستان جیرفت و جنوب کرمان می‌تواند، یک الگو باشد.

البته دختران و زنانی هم وجود دارند که به حجاب توجه زیادی نمی‌کنند اما نسبت که بگیریم، جیرفت و جنوب کرمان جزو بهترین‌ها در کشور می‌توانند، باشند.

*حفظ حجاب راه‌ رسیدن به یک خانواده با نشاط

حجت‌السلام مصطفی دشت‌آبادی امام جمعه عنبرآباد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان فلسفه‌های حجاب اظهار داشت: حجاب موجب آرامش روانی و استواری اجتماع می‌شود و حفظ و نگهداری ارزش و احترام زن از دیگر آثار خوب حفظ حجاب است.

امام جمعه عنبرآباد استحکام پیوند خانوادگی را از مهم‌ترین آثار خوب حفظ حجاب در جامعه بیان کرد.

دشت‌آبادی با بیان بعضی از عواملی که موجب پذیرش فرهنگ بدحجابی در جامعه شده است، خاطرنشان کرد: جهل و ناآگاهی، دوستان ناباب و لقمه‌های حرام را می‌توان از عوامل پذیرش این فرهنگ دانست.

وی با اشاره به عوامل سیاسی تبدیل شدن بدحجابی به عنوان یک فرهنگ خوب در بین دختران و زنان در جامعه اذعان داشت: دشمنان نظام، دین و فرهنگ دنبال گسترش بدحجابی در جامعه ما هستند.

دشت‌آبادی با بیان مهم‌ترین آثار سوءبدحجابی در جامعه اسلامی تصریح کرد: طلاق، تهدید پیوند خانواده و گرایش مردان به چند همسری از مهم‌ترین عوامل سوءبدحجابی در جامعه است.

وی وضعیت رعایت حجاب در شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد را نسبتا خوب توصیف کرد و ابراز داشت: تعصبات خانوادگی در این مناطق موجب شده است که دختران کمتر به سمت این فرهنگ غلط بروند.

وی گفت: اگر خانواده‌ها دنبال این هستند که با نشاط و صمیمی باشند، یکی از راه‌های آن حفظ حجاب است و بدحجابی معضلات پیچیده و زیادی دارد که گریبان‌گیر خانواده‌ها می‌شود.

*حاصل عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری است

حجت‌الاسلام سیداحمد حسینی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان با بیان اینکه همواره حجاب و عفاف به عنوان دو ارزش در جامعه بشری و به ویژه جوامع اسلامی مطرح بوده است، اظهار داشت: از آنجایی که عفاف نوعی حجاب درونی است که انسان را از گناه باز می‌دارد، می‌توان، گفت حفظ چشم، گوش، قلب و تمام اعضا و جوارح از هرگونه خطا و گناه، عفاف است.

وی افزود: حاصل این عفت و حجاب درونی، پوشش ظاهری است و به تعبیری لطیف‌تر حجاب میوه عفاف است.

حسینی با اشاره به اینکه عفاف ریشه حجاب است و برخی افراد ممکن است، حجاب ظاهری داشته باشند، اما عفاف و طهارت باطنی را در خویش ایجاد نکرده باشند، خاطرنشان کرد: این گروه از حجاب، تنها پوسته‌ای و ظاهری بی‌معنا دارند و از سوی دیگر کسانی هستند که ادعای عفاف کرده و با تعابیری همچون من قلب پاکی دارم، خدا با قلب‌ها کار دارد، آدم باید چشمش پاک باشد و... خود را سرگرم کرده و مصداق «لیفجر امامه، ‌بلکه انسان می‌خواهد آزاد باشد و گناه کند» می‌شوند.

وی  تصریح کرد: انسان‌هایی چنین باید در اندیشه خود نکته‌ای اساسی را ثبت کنند که درون پاک، بیرون پاک را می‌پروراند و هرگز قلب پاک موجب بارور شدن میوه ناپاکی به نام بی‌حجابی و بدحجابی نمی‌شود.

حسینی با اشاره سخنی از امام خمینی (ره) پیام‌آور ارزش‌های الهی درباره حجاب و عفاف گفت: امام فرمودند، «توجه داشته باشید حجابی که اسلام قرار داده است برای حفظ ارزش‌های شماست، هرچه را که خدا دستور فرموده است، چه برای مرد و چه برای زن، برای این است که آن ارزش‌های واقعی که اینها دارند و ممکن است به واسطه وسوسه‌های شیطانی یا دست‌های فاسد استعمار پایمال شوند، زنده شوند.»

*حجاب انسان را پایدار و سالم نگه می‌دارد

حجت‌الاسلام سیدرضا قرشی یکی از روحانیان جیرفت نیز با بیان اینکه یکی از آموزه‌های انسان حیا و عفت است، اظهار داشت: در زمان آفرینش انسان نعمت بزرگ عقل به او داده شده است که از آن استفاده کند.

وی افزود: حیا و دین لازمه یکدیگر هستند، همان‌طور که عقل دینداری و حیا را لازم می‌شمارد و حجاب و دین‌داری انسان را پایدار و سالم نگه می‌دارد.

قرشی با بیان اینکه در جوامع امروزی بر اثر تهاجم فرهنگی گروهی از زنان و دختران به سمت بی‌حجابی و بدحجابی سوق داده شده‌اند، بیان داشت: زنان و دختران ما باید حضرت فاطمه زهرا (س) را سرلوحه زندگی خویش قرار دهند.

امیدواریم با همت خانواده‌ها و مسئولان برای رفع این مشکل چاره‌اندیشی مناسبی شود تا فرهنگ غلط بدحجابی که روز به روز در حال افزایش است از جامعه ما بیرون رود تا شاهد نشاط خانواده و پیشرفت این کشور در سایه توجهات خاص منجی عالم بشریت باشیم.

..........................

گزارش از معین سعیدی

انتهای پیام/80003/ر30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول