اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سی‌امین مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‎های فرهنگی و اجتماعی گرگان:

المانی برای پاسداشت نوروز در مراکز استان‎ها نصب شود

خبرگزاری فارس: روسای کمیسیون‎های فرهنگی اجتماعی کلانشهرها در گرگان دورهم جمع شدند تا با ارائه نظرات و ایده‎های متخلفی پیرامون مشارکت شهرداری‎ها در استقبال از بهار و پاسداشت نوروز به یک جمع‎بندی در خور یک جامعه اسلامی برسند.

المانی برای پاسداشت نوروز در مراکز استان‎ها نصب شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شهرستان ساری در سی‌امین مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‎های فرهنگی و اجتماعی کلانشهرها و مراکز استان‎ها در گرگان اظهار داشت: بسیاری از کشورها تلاش می‎کنند تا سنت‎هایی که ریشه در کشور اسلامی دارد، کمرنگ کنند و آن را در قالب کیش و مذهب‌شان ارائه دهند.

احمدی خاطرنشان کرد: اگر به متون دینی نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که دین اسلام توجه ویژه‎ای به نوروز دارد که باید رنگ دینی در سنت‎های دیرینه این جامعه، حاکم شود.

 

مجمع مشورتی شوراهای کلانشهر در گرگان

* مجموعه‎ای از آداب و سنن در طرح پاسداشت نوروز دیده شده است

وی با بیان اینکه مجموعه‎ای از آداب و سنن در طرح الزام شهرداری‎ها در استقبال از بهار و پاسداشت نوروز دیده شده است، متذکر شد: اگر بخواهیم این طرح به طور کامل و جامع در جامعه پیاده شود، باید قبل از ورود تا انتهای ایام نوروز این طرح اجرایی شود.

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شهرستان ساری با تأکید بر اینکه باید طرح مذکور با قوت در همه شهرستان‎ها اجرایی شود، عنوان کرد: اگر قرار است نوروز که سنت دیرینه ایرانی است به نام کشورمان باقی بماند، باید وحدت رویه در این امر حاکم شود تا دغدغه‎ها و مشکلات موجود مرتفع شوند.

* سنت‎های ملی و مذهبی باید احیا شود

عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شهرستان تبریز نیز در این اجلاس بیان داشت: سنت‎های ملی و مذهبی باید احیا شود و مدیریت آن به عهده شهرداری قرار بگیرد تا دیگران در این امر تسامح نکنند.

هاشمی با تأکید بر اینکه احیای آداب و سنن باید با حفظ جنبه‎های مثبت در جامعه ترویج پیدا کند، خاطرنشان کرد: علاوه بر ترویج ارزش‎های اسلامی باید خرافه‎زدایی نیز کنیم، چراکه حرکات موهوم و خرافه با ملت فرهیخته این کشور، منافات دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی زنجان نیز در این مجمع گفت: سنت‎های حسنه‎ای در کشور اسلامی وجود دارد که می‎تواند به صورت سراسری و به شکلی مطلوب و متناسب با ارزش‎های دینی برگزار شود.

* دخل و تصرف در آداب نوروز زنگ خطری جدی محسوب می‎شود

وی با بیان اینکه دخل و تصرف در آداب نوروز زنگ خطری جدی محسوب می‎شود، اضافه کرد: باید این مهم در جامعه اسلامی مورد توجه قرار بگیرد تا از مشکلات موجود کاسته شود.

رئیس مجمع مشورتی روسای کمیسیون‎های فرهنگی و اجتماعی کلانشهرها و مراکز استان‎ها نیز در جمع‎بندی نظرات اعضا بر اهتمام جدی پررنگ شدن ارزش‎های دینی در برگزاری مراسمات سنتی تأکید کرد.

وی با بیان اینکه باید دامنه طرح مذکور وسیع‎تر شود، ابراز داشت: این طرح باید برنامه‎های قبل از آغاز نوروز تا روزهای پایانی آن را مشمول شود.

* طرح "پاسداشت نوروز و استقبال از بهار" تغییر نام پیدا کند

وی پیشنهاد داد: طرح الزام شهرداری‎ها نسبت به بزرگداشت ایام نوروز خوب است که به «طرح پاسداشت نوروز و استقبال از بهار» تغییر پیدا کند؛ همچنین دستگاه‎های مرتبط با موضوع این طرح، در اجرا مشارکت لازم را داشته باشند.

رئیس مجمع مشورتی رؤسای کمیسیون‎های فرهنگی و اجتماعی کلانشهرها و مراکز استان‎ها خاطرنشان کرد: امیدواریم المانی در مراکز استان‎ها که بیانگر نوروز و ایام بهاری است به عنوان تندیس در میادین شهرها نصب شود.

* باید سمن‎ها در راستای برنامه‎های نوروزی فعال شوند

طلائی متذکر شد: استفاده از تشکل‎های مردم‎نهاد و سمن‎ها در برنامه‎های نوروزی امری مهم و ضروری است که باید سمن‎ها در این راستا فعال شوند.

وی در پایان اظهار کرد: نوع طرح‎نویسی در شورای شهر استان با شورای عالی استان‎ها متفاوت است که می‎توان ماده واحده را در شیوه اجرا مستقل دید.

انتهای پیام/2307/ذ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول