اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با هزینه‌ 700 میلیون ریال

97 هزار‌ دام در کرمان واکسینه شد

خبرگزاری فارس: مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: 97 هزار‌ راس دام سنگین در کرمان با هزینه‌ای بالغ بر 700 میلیون ریال بر علیه تب برفکی واکسینه شدند.

97 هزار‌ دام در کرمان واکسینه شد

بیژن دهقانی‌ امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان، تب برفکی را یکی از تاثیرگزارترین بیماری‌ها در صنعت دامپروری دانست و اظهار داشت: این بیماری می‌تواند خسارات سنگین اقتصادی به صنعت دامپروری وارد کند.

وی افزود: صنعت دامپروری یکی از ارکان اشتغال و اقتصاد کشور است که حفظ، حراست و گسترش این صنعت می‌تواند نتایج خوبی در راستای حمایت از سرمایه‌ ایرانی داشته باشد.

دهقانی دلیل اهمیت بیماری تب برفکی را کاهش تولید شیر و گوشت تا 50 درصد و ایجاد تلفات در دام‌های جوان ذکر کرد و ‌ابراز داشت: در اغلب موارد دامداران به دلیل عدم بازگشت دام‌های بیمار به تولید مطلوب و عدم صرفه اقتصادی مجبور به حذف این دام‌ها می‌شوند.

وی عنوان کرد: بیماری تب برفکی از جمله بیماری‌های به شدت واگیر دامی است که ‌مهم‌ترین علائم آن شامل تب، زخم در دهان و بین سم‌ها، لنگش و ریزش بزاق است. 

دهقانی رعایت موازین بهداشتی را بهترین راه پیشگیری از تب برفکی دانست و بیان داشت: کنترل ورود خروج دام‌ها، تامین دام از دامداری‌های دارای سابقه بهداشتی مشخص، حمل و نقل دام‌ها با نظارت دامپزشکی و کنترل تردد افراد و خودروهایی که با دامداری‌های دیگر در تماس هستند‌ از جمله اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ایی قابل اجرا‌ست.

وی مایه‌کوبی دام‌ها‌ علیه بیماری تب برفکی را راه دیگر پیشگیری از این بیماری دانست و افزود: در همین راستا سالانه در سه نوبت دام‌های سنگین و در یک نوبت دام‌های سبک استان‌ علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی می‌شوند.

دهقانی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری 200 هزار و 250 راس دام سنگین‌ علیه  این بیماری واکسینه شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه این تعداد دام ‌به صورت کاملاً رایگان و با همت بخش‌های دولتی و خصوصی دامپزشکی واکسینه شده‌اند، خاطرنشان کرد: طی فاز دوم سراسری واکسیناسیون تب برفکی تعداد 97 هزار و 250 راس دام سنگین با هزینه‌ای بالغ بر 700 میلیون ریال به صورت رایگان‌ علیه این بیماری مسری واکسینه شده‌اند.

دهقانی از همکاری دامداران و عملکرد خوب اکیپ‌های واکسیناسیون بخش دولتی و خصوصی تشکر کرد و گفت: امیدواریم همکاری دامداران در اجرای فازهای بعدی واکسیناسیون علیه این بیماری که به زودی در دام‌های سبک استان کرمان صورت می‌گیرد، تداوم داشته باشد.

انتهای پیام/‌2446/ش30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول