اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پاسداشت شهدای گرانقدر

یادواره شهدای کربلای 4 و 5 در اردبیل برگزار شد

خبرگزاری فارس: در پاسداشت 253 شهید کربلای 4 و 5 استان اردبیل یادواره عظیم این شهدا در حسینیه ثار‌الله سپاه استان اردبیل و به همت مسئولان استانی و کشوری برگزار شد.

یادواره شهدای کربلای 4 و 5 در اردبیل برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم که صبح امروز و با حضور اقشار مختلف مردم در حسینیه ثار‌الله سپاه حضرت عباس (ع) اردبیل برگزار شد، مسئول برگزاری این یادواره و جانشین سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل اظهار داشت: این یادواره‌ها را با حال و هوای معنوی و تکریم از خانواده‌های شهدا برگزار می‌کنیم تا تاملی در سیره و راه آرمانی شهدا داشته باشیم و خودمان را از سرگرمی‌های روزمره زندگی نجات داده و دوای دردمان را از شهدا بجوییم.

سردار غلام‌عسگر کریمیان خاطرنشان کرد: ما امروز برای مقابله با دشمنان و ترفندهای رنگین آنها به گسترش و توسعه چنین محافلی نیاز داریم، چرا که معتقدیم دشمنان با تمام توان به میدان آمده‌اند تا انقلاب اسلامی را به تسلیم و ذلت وادار کنند در حالی که این ملت با تجدید میثاق با آرمان‌های شهدا و مجهز بودن به اصیل‌ترین فرهنگ ایثار و شهادت اجازه تحقق چنین ترفندی را نمی‌دهند.

وی یادآور شد:‌ اگر شهدای ما کار عاشورایی و حسینی کردند امروز بر کاروان بر جای مانده از خیل شهدا فرض است که کار زینبی کنند و با ایستادگی و مقاومت به دشمن ثابت کنند که بعد از دو دهه از پایان جنگ این ملت راه را گم نکرده است.

جانشین سپاه حضرت عباس (ع) استان اردبیل تنها رمز و راز موفقیت در این مسیر را تبعیت از ولایت و آرمان‌های اصیل شهدا و امام راحل (ره) توصیف کرد و گفت‌: اگر امروز بیرق انقلاب اسلامی در دنیا به تابناکی خورشید می‌درخشد و به اهتزاز در‌آمده است، نتیجه حماسه‌آفرینی شهدایی است که در جنگ هشت ساله سرمایه‌های خود را به دست گرفته و در راه اسلام و قرآن تقدیم کرده‌اند.

کریمیان عنوان کرد: عملیات کربلای 5 نقطه درخشان عملیات‌های هشت سال دفاع مقدس است که از آن می‌توان به عنوان سرآغاز پیروزی‌های ادامه‌دار رزمندگان سخن به میان آورد، چرا که نتیجه آن صدور قطعنامه 598 از سوی شورای امنیت بود که برای اولین بار قسمتی از حق و حقوق ضایع شده این ملت در آن لحاظ شده بود.

این مسئول بیان داشت:‌ ما در این عملیات سردارانی همچون داور یسری، عمران همرنگ، حسین حیدری، ناصر‌علی صوفی، سید شفیع محمودی و... را فدای اسلام و قرآن کردیم و در کنار آن بیش از 253 شهید از این استان به فیض شهادت رسیدند که بالاترین آمار شهدای استان را شامل می‌شود.

نامگذاری 19 دی به عنوان شهدای اردبیل

مسئول برگزاری یادواره شهدای کربلای 4 و 5 در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: ما به شورای فرهنگ ایثار و شهادت اعلام کردیم که 19 دی به عنوان آغاز عملیات کربلای 5 به نام شهدای استان اردبیل نامگذاری شود که این پیشنهاد هم در شورای فرهنگ ایثار و شهادت و هم فرهنگ عمومی استان مصوب شد و امیدواریم با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم کشور جا‌نمایی شود.

کریمیان تصریح کرد: البته امسال به دلیل تقارن برگزاری یادواره شهدای سرباز در 18 دی و تحت‌الشعاع قرار نگرفتن این یادواره با یادواره شهدای سرباز تصمیم گرفتیم امروز این برنامه اجرا شود ولی از سال‌های آینده 19 دی ماه شاهد برگزاری همیشگی این یادواره در سطح استان و شهر اردبیل خواهیم بود.

در این مراسم که بیش از دو ساعت به طول انجامید علاوه بر پخش کلیپ، توسط بسیجیان گردان حضرت قاسم (ع) سرود حماسی قرائت شد و با حضور فرمانده قرارگاه عملیاتی حمزه سید‌الشهدا (ع) از کتاب کربلای 5، گردان حضرت قاسم (ع) که روایتی کوتاه از حماسه گردان حضرت قاسم (ع) در عملیات کربلای 5 بود رونمایی شد.

این کتاب در 96 صفحه انتشار یافته و نویسنده آن میر‌صالح حسینی است که در آن کوشیده با هم صحبت شدن با رزمندگان و فرماندهان گردان حضرت قاسم (ع) به هدایتگری سردار مصطفی اکبری زوایای پنهان تلاش و همت این گردان در جنگ هشت ساله به ویژه عملیات کربلای 5 را به تصویر کشیده و آن را بازگو کند.

در این کتاب به نحوه آغاز عملیات، تشکیل گردان، مراحل سه‌گانه شرکت در عملیات کربلای 5، خاطرات رزمندگان، خاطراتی از گردان‌های همراه، تصاویر جمعی از شهدای گردان و همچنین بخش گردان قاسم به روایت تصویر پرداخته شده است که علاقمندان می‌توانند از این کتاب استفاده کنند.

در پایان این مراسم مداحی و نوحه‌خوانی شد و شرکت‌کنندگان با صلوات و فاتحه یاد 253 شهید والامقام استان اردبیل در کربلای 4 و 5 را گرامی داشتند.

انتهای پیام/62001/ب20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول