اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه موقت کاشان:

وقف باید به عنوان فرهنگ عمومی نهادینه شود

خبرگزاری فارس: امام جمعه موقت کاشان خواستار نهادینه شدن امر وقف به عنوان یک فرهنگ عمومی در جامعه شد.

وقف باید به عنوان فرهنگ عمومی نهادینه شود

حجت‌الاسلام محمدرضا اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: اگر سیستم‌ها و زیرساخت‌های وقف در جامعه آماده شود رغبت، ذوق و شوق مردم نسبت به این امر پسندیده در جامعه بیشتر می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت ارتقای زیرساخت‌ها برای وقف ادامه داد: تا زمانی که سیستم‌ها و زیرساخت‌های وقف در جامعه فلج باشد نباید از مردم انتظار وقف داشت. 

امام جمعه موقت شهرستان کاشان همچنین عدم تبلیغات در بخش وقف را یکی از مشکلات این بخش دانست و گفت: در ارتباط با وقف نباید به یک روز و یک هفته وقف بسنده شود بلکه برای موضوع وقف طی مدت 12 ماه سال باید تبلیغ و اطلاع‌رسانی صورت گیرد.

اسماعیلی، انتظارات برخی افراد در تغییر کاربری تعیین شده توسط واقف را یکی دیگر از مشکلات وقف عنوان و خاطرنشان کرد: برخی از موقوفات توسط واقف برای یک موضوع خاص وقف شده است و استفاده از آن برای موضوع دیگر شرعی نیست. 

وی ادامه داد: به عنوان نمونه استفاده از موقوفه‌ای که فقط برای روضه‌خوانی وقف شده است برای مواردی غیر از روضه‌خوانی جایز نیست.

امام جمعه موقت شهرستان کاشان با اشاره به اینکه موضوع وقف امروزه در کشورهای غیراسلامی نیز رایج شده خواستار توجه بیشتر به موضوع وقف در جامعه شد.

این مسئول یادآور شد: وقف خیراتی مستمر و جاری محسوب می‌شود که برکات و ثواب آن برای واقفش، برای همیشه استمرار، قوام و دوام دارد.

اسماعیلی، دقت و توجه به امر وقف در گذشته را بیش از امروز دانست و افزود: اگر چه در گذشته، حاکمان وقت، حق وقف را ضایع می‌کردند اما مردم و فرزندان واقفان از موقوفه‌ها خوب نگهداری می‌کردند و این امر یکی از موضوعاتی است که باید در جامعه به آن توجه بیشتری شود. 

اسماعیلی وقف را امانتی در نزد افراد دانست و یادآور شد: افرادی که وقف را در اختیار دارند باید از آن به مانند اموال شخصی خود مواظبت و مراقبت کرده و حقوق وقف را به موقع ادا کنند.

امام جمعه موقت کاشان اضافه کرد: استیفای حقوق وقف و اوقاف در جامعه باید نهادینه شود تا هر مسئولی که مسئولیتی می‌گیرد بتواند حق وقف را بگیرد و در این راه با هیچ کس مماشات و ملاحظه‌ای نداشته باشد.

وی با بیان اینکه حق وقف در زندگی هر شخصی وارد شود می‌تواند زندگی آن فرد را خراب کند، ابراز داشت: برخی افراد، مکان وقفی را در اختیار می‌گیرند و به واسطه آن از بیشترین سودها بهره‌مند می‌شوند، اما نسبت به حقی که در قبال وقف بر گردن آنها است بی‌توجه هستند که این غفلت شایسته نیست.

اسماعیلی تبلیغ و فرهنگ‌سازی بر اساس نیازهای اساسی و روز جامعه در امور وقف را حائز اهمیت دانست و گفت: امروز وقف‌کنندگان باید به گونه‌ای توجیه شوند تا اختصاص وقف‌ها در راستای نیازهای روز جامعه صورت پذیرد.

وی جاده‌سازی و سرمایه‌گذاری در زمینه مسائل فرهنگی و ورزشی را از جمله نیازهای امروز جامعه اعلام کرد و اذعان داشت: راه‌اندازی سایت اطلاع‌رسانی و یا یک شبکه ماهواره‌ای برای تبلیغ فرهنگ و دین از جمله نیازهای امروز جامعه است که اوقاف می‌تواند در این زمینه‌ها به خوبی‌ فعال باشد.

انتهای پیام/2406/ن30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول