اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان‌شرقی:

وقف پشتوانه اقتصادی جهان اسلام است

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان‌شرقی گفت: وقف پشتوانه اقتصادی جهان اسلام است.

وقف پشتوانه اقتصادی جهان اسلام است

به گزارش خبرگزاری فارس از مرند، حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی در همایش یاوران وقف در شهرستان مرند با اشاره به اینکه نخستین واقف جهان اسلام حضرت محمد (ص) و حضرت علی (ع) هستند که نخلستان‌ها و چاه‌های بسیاری را وقف آسایش مردم کردند، افزود: نهادینه کردن وقف در بین مردم و بیان آثار و برکات آن در جامعه و برای وقف‌کننده به منظور نزدیکی به خداوند و کمک به نیازمندان ضروری است چرا که در حال حاضر موقوفاتی داریم که بیش از یک‌هزار سال است ماندگار بوده و واقف آن در تاریخ یاد می‌شود.

در ادامه تصریح کرد: وقف موضوعی فرا اسلامی است که در تمام ادیان و مذاهب وجود دارد اما در اسلام بسیار بر آن تاکید شده است.

وی اظهار کرد: وقف پاسخگوی فطرت انسان است و برای انسان‌هایی که در این راه پیشگام باشند جاودانه خواهند ماند چرا که انسان ماندنی نیست ولی کسانی که در این دنیا راه کمک به همنوعان و نوعدوستی را انتخاب کرده‌اند، ماندنی خواهند بود.

حسینی افزود: واقفان مظهر حمایت از حقوق بشر و حتی حیوانات هستند و ثمره وقف جاودانگی انسان تا ابدیت است.

وی گفت: وظیفه ما به عنوان متولیان موقوفات حفظ و نگهداری از امانت واقفان است چرا که وقف پشتوانه اقتصادی جهان اسلام است و در صورت احیای موقوفات نیازی به بودجه فرهنگی دولت نخواهیم داشت.

حسینی تاکید کرد: باید فرهنگ موقوفه‌داری را در جامعه رواج دهیم و یکی از پیام‌های هفته وقف تبدیل فرهنگ موقوفه‌خواری به موقوفه‌داری است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اظهار کرد: وقف‌های جدید برای برطرف کردن نیازهای روز در جامعه ضروری است و تاکید مقام معظم رهبری بر این است که با رویکرد جدید وقف‌های نوینی انجام گیرد.

وی در ادامه از اجرای طرح جامع امامزاده سید احمد شهرستان مرند خبر داد و افزود: در حال حاضر در 32 امامزاده در سطح استان طرح عمرانی انجام می‌گیرد.

حسینی، از مساجد به عنوان سنگر قوی معنوی مردم نام برد و از هیئت امنای مساجد خواست تا با رونق و گسترش فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در مساجد که یکی از مهم‌ترین وظایف اوقاف در اداره مساجد است، با برنامه‌ریزی‌های اصولی برای نسل جوان در تعلیم و تربیت جوانان آینده‌ساز جامعه بکوشند.

وی همچنین از روحانیون و مسئولان خواست برای ایجاد بسترهای لازم در مساجد بیشتر سعی و تلاش کنند.

* مشارکت در امور خیریه و وقف اموال 

حجت‌الاسلام احمد جباری نیز در این همایش با ارائه گزارشی از عملکرد این اداره اظهار کرد: وظیفه اصلی اوقاف رسیدگی به امور موقوفه و اماکن متبرکه است ضمن اینکه اجرای این امور همچنین حفظ و نگهداری آنها، اجرای نیات واقفان، اخذ سند مالکیت برای موقوفات در اماکن مذهبی به خصوص امامزادگان و بقاع متبرکه، طرح‌های عمرانی، برنامه‌های فرهنگی به مناسبت‌های مختلف و تعیین هیئت امناء و خادمان مسجد بر عهده اداره اوقاف است.

وی، در مورد فعالیت‌های انجام یافته در سال‌جاری در حوزه موقوفات و بقاع متبرکه، از اقدامات عمرانی در امامزاده‌های روستاهای «ابرغان»، «سید اسماعیل زاویه» و «سید هاشم» در «زنوز» خبر داد.

جباری با اشاره به تصویب و قطعی شدن طرح‌های جامع در امامزاده سید احمد مرند (ع) و سنددار کردن کردن موقوفات در شهرستان‌های مرند و جلفا اظهار داشت: همزمان با تکمیل سامانه جامع موقوفات، اماکن مذهبی شهرستان مرند در سامانه نیز ثبت و تکمیل شده که این موجب سهولت در انجام امور است.

وی، تعداد موقوفات انتفاعی را در شهرستان‌های مرند و جلفا 580 و موقوفات منفعتی را بیش از 150مورد ذکر کرد و گفت: درآمد موقوفات طبق نیات واقفان هزینه می‌شود.

جباری در ادامه از مردم و خیران خواست با مشارکت در امور خیریه و وقف اموال خود در زمینه یاری رساندن به نیازمندان همچنین در آبادانی بقاع متبرکه سهیم باشند. 

در خاتمه از یاوران واقفان نمونه شهرستان‌های مرند و جلفا با اهدای لوح تقدیر تجلیل شد.

انتهای پیام/60009/صا40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول