اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس:

دشمن در کربلای 5 در خاک خودش سرکوب شد

خبرگزاری فارس: یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس با بیان اینکه در کربلای پنج دشمن در خاک خودش سرکوب شد گفت: این عملیات یکی از عملیات‌های کلیدی و مهم بود و در واقع بعد از این عملیات بود که سرنوشت بین‌المللی جنگ رقم خورد.

دشمن در کربلای 5 در خاک خودش سرکوب شد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، محمدتقی مهری صبح امروز در جلسه شورای اداری اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گلستان اظهار داشت: در عملیات کربلای پنج کار به جنگ نارنجک به نارنجک رسیده بود.

با عملیات کربلای 5 دنیا برای نجات مقدمات قطعنامه 598 فراهم کرد

وی تصریح کرد: اهمیت این عملیات این بود که ما وقتی از نهر دوییجی یکی از نهرهای مهم عراق عبور کردیم و در ضلع شمالی آن به کانال پرورش ماهی یا سد دفاعی بصره رسیدیم، نیروهای ما همه این موانع را پشت سر گذاشتند و به پشت دروازه‌های بصره رسیدند و اینجا بود که دنیا متوجه شد که اگر به میدان نیاید شاید صدام سقوط کند به همین دلیل مقدمات قطعنامه 598 مهیا شد و نخستین قطعنامه‌ای بود که شرایطی هم برای ایران در نظر می‌گرفت در حالی که هر قطعنامه‌ای که تا به حال صادر شده بود اصلاً مشخص نمی‌کرد چه کسی متجاوز هست.

جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی کشور ابراز داشت: بعد از اینکه در عملیات کربلای چهار نتوانستیم در منطقه ام‌الرصاص از رودخانه اروند عبور کنیم و تلفاتی هم دادیم در عملیات کربلای پنج مسیر عوض شد و از منطقه پنج ضلعی وارد عمل شدیم.

دشمن همیشه برای دانستن حمله‌ای استقرار لشکر 25 کربلا را رصد می‌کرد

یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس با بیان اینکه ما اگر بخواهیم راجع به این عملیات بحث کنیم خیلی جا دارد تصریح کرد: یکی از یگان‌هایی که در این عملیات بسیار پرکار بود لشکر ویژه 25 کربلا بود که یک لشکر قدرتمند و خط‌شکن که دشمن همیشه رصد می‌کرد که این لشکر 25 کربلا کجا مستقر است چون از استقرار این لشکر به حمله احتمالی ایران پی می‌برد.

مهری گفت: در کربلای پنج منطقه شلمچه به بصره مورد توافق همه فرماندهان برای حمله بود که دشمن در این منطقه کانال پرورش ماهی یا سد دفاعی بصره را از سال‌ها قبل ایجاد کرده بود با عرض یک کیلومتر و با طول نزدیک به 50 کیلومتر داخل بصره و داخل این مساحت ذکر شده آب انداختند و استحکامات سنگینی چون مین، سیم خاردار، نبشی، هشت‌پری‌ها و موانع دیگر ایجاد کردند.

وی عنوان کرد: یکی از کارهای مهمی که ما در این منطقه انجام دادیم انتقال شناورهایی بود که ما در عملیات کربلای چهار و والفجر هشت از عراقی‌ها گرفته بودیم و در این چهار کیلومتری که آب انداختند این شناورها را به یک حوضچه بزرگی در ابتدای شلمچه انتقال دادیم بعد از اینکه با استفاده از این شناورها و قایق‌های موتوری بچه‌های لشکر 25 به دژ اصلی رسیدند، داخل دژ خیلی برنامه‌ریزی شده بود که با استفاده از سنگرهای بتونی جلوی رزمندگان ما را بگیرند، اما رزمندگان ما شب عملیات دژ عراقی‌ها را تصرف کردند و پنج ضلعی در اختیار ما درآمد.

کانال پرورش ماهی هم تصرف می‌شود

پیشکسوت دوران دفاع مقدس استان گفت: بعد از تصرف پنج ضلعی به سمت نونی شکل‌ها رفتیم که یک منطقه‌ای بود با ارتفاع 10 یا 20 متر خاکریز و با عرض 10 تا 12 متر که داخل آن سنگرهای بتونی محکم با موانعی چون سیم خاردار، میدان مین و... که ما از این موانع هم گذشتیم بعد از عملیات کردیم برای تصرف کانال پرورش ماهی که با رشادت رزمندگان لشکر 25 کربلا این کانال هم به تصرف ما در آمد و جنگ تا پشت دروازه‌های بصره رسید.

وی ادامه داد: در تصرف کانال پرورش ماهی کار به جنگ نارنجک به نارنجک رسید یعنی فاصله ما با عراقی‌ها این قدر نزدیک بود که ما صدای آنها را می‌شنیدیم و از فاصله 10 تا 15 متری آنها را می‌دیدیم، طوری شده بود که ما نارنجک پرتاب می‌کردیم و آنها پرتاب می‌کردند و کار به جنگ تن به تن رسیده بود.

در کربلای 5 دشمن در خاک خودش سرکوب شد

مهری بیان داشت: این عملیات بسیار سنگین بود و برای بنده که تجربه زیادی در جنگ داشتم هیچ عملیاتی به این اندازه سنگین نبود. حج تبادل آتش بین ما و عراقی‌ها در کربلای پنج فوق‌العاده بود.

یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس اضافه کرد: در این عملیات جنگ به داخل خاک عراق کشیده شد و ما توانستیم دشمن را در خاک خودش سرکوب کنیم چون هر چه جنگ در خاک عراق بیشتر ادامه پیدا می‌کرد آنها هزینه بیشتری می‌دادند.

وی در پایان با گرامیداشت نام و یاد شهدای لشکر 25 کربلا و استان گلستان نقش این عزیزان را در این عملیات بی‌بدیل و ارزشمند دانست و اذعان داشت: نمی‌توان زحمت‌ها و تلاش‌های عزیزانمان در این عملیات و سایر عملیات‌های دفاع مقدس نادیده گرفت چرا که برای سربلندی انقلاب و نظام از جان و مال خود گذشتند.        

انتهای پیام/2307/ن40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول