اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران:

سلاح هسته‌ای عامل بازدارندگی نیست/ آب سنگین اراک کامل شده است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ما به جهان ثابت کردیم که سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی عامل قدرتمندی و بازدارندگی نیست بلکه چنگ زدن به سنت‌های دینی و اسلامی قدرت واقعی است.

سلاح هسته‌ای عامل بازدارندگی نیست/ آب سنگین اراک کامل شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، فریدون عباسی ظهر امروز در نخستین سالگرد شهادت مصطفی احمدی‌روشن در همدان با اشاره به درگیری‌های قومی ـ مذهبی اول انقلاب اظهار داشت: دشمنان قصد داشتند برای نظامی که خود برای رفع ظلم ایجاد شده بود با ایجاد درگیری‌های قومی و درخواست‌های نابجا مشکل به وجود آوردند اما موفق نشدند.

وی افزود: دشمنان برای ایجاد درگیری در نظام از طریق کودتاها و رسانه‌های خود هیجان و شورهای کاذب در بین منافقین ایجاد کردند و از همان بدو پیروزی انقلاب اسلامی با ترور شخصیت‌های مؤثری چون شهید مطهری با بهره‌گیری از تفکر غلط افراد شاخص را هدف قرار دادند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در طول عمر انقلاب اسلامی بیش از 17 هزار نفر توسط دشمنان و منافین ترور شدند، خاطر نشان کرد: تنها در شهر تهران 4 هزار نفر در این مدت ترور شدند، ولی نتوانستند در اراده انقلابی مردم خدشه‌ای وارد کنند چون مردم با تبعیت از رهبری هوشیارتر و مقاوم‌تر حرکت کردند.

عباسی در ادامه به تثبیت نظام در ابعاد مختلف اشاره کرد و یادآور شد: تثبیت سیاسی نظام حتی در طول جنگ تحمیلی ادامه یافت و ایران با انجام انتخابات مختلف توانست به ثبات سیاسی دست یابد.

وی در ادامه سخنانش اضافه کرد: مشکلات اقتصادی و گرانی‌ها به معیشت جامعه فشار وارد می‌کند و اگر می‌خواهیم در جهان عرض اندام کنیم باید مقاومت کرد.

*پیشرفت‌های ایران اسلامی زبانزد است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه سخنان خود به پیشرفت‌های انقلاب اسلامی در علوم مختلف اشاره کرد و گفت: در پزشکی پیشرفت‌های بسیار زیادی داشتیم و امور درمانی و تشخیصی در کشور انجام می‌شود و از کشورهای دیگر حتی اروپا برای درمان به ایران مراجعه می‌کنند.

وی با بیان اینکه در دوران جنگ دانشگاه‌ها را بازسازی کردیم و آثار آن را در علوم هسته‌ای و فناوری‌های نوین شاهد هستیم، اظهار داشت: با پیروزی انقلاب، نرخ بیکاری در کشور نیز بسیار کاهش یافته است.

عباسی اضافه کرد: با افزایش تعداد رشته‌های کارشناسی گرایش‌های مختلف علمی ـ فنی پایه‌گذاری شد و با تلفیق علوم صنعتی، فنی، پزشکی و کشاورزی به الگوی دیگر کشورها در منطقه و جهان اسلام تبدیل شدیم.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر توسعه زیرساخت‌های کشور در جاده‌سازی، راه‌آهن، کشتی‌سازی و کشتیرانی انجام نمی‌شد امروز نمی‌توانستیم در برابر تحریم‌ها مقاومت کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داشت: امروز در شرایط تحریمی قرار داریم که حتی سوخت هواپیما و کشتی برای حمل سوخت و بار را نمی‌دهند ولی ما با اتکاء به داشته‌های بومی خود بدون اینکه به خارجیان متکی باشیم امور خود را مدیریت می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه دستاوردهای علمی و هسته‌ای امروز حاصل تلاش‌های دوران دفاع مقدس است، افزود: در دوران دفاع مقدس با توجه به روحیه انقلابی، خوداتکایی و خودباوری که در بین رزمندگان بود همه این پیشرفت‌ها را به ارث برده‌ایم.

*روحیه انقلابی، عامل پیشرفت کشور است

عباسی ادامه داد: در سایه روحیه انقلابی، معنوی و علاقه به تربیت جوانان در محیط‌های علمی و معنوی در ابعاد مختلف علمی به رشد و توسعه دست یافتیم و دستاوردهای علمی در جامعه نهادینه شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه علوم هسته‌ای فقط منوط به فیزیک هسته‌ای نیست، تأکید کرد: علم هسته‌ای به علوم دیگری چون برق، الکترونیک، برق قدرت، مکانیک سیالات و جامدات، شیمی و سرامیک نیاز دارد و همه این علوم زیرساخت‌های هسته‌ای را ایجاد می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه گفت: قبل از انقلاب قرار بود برای ایران 10 هزار مگاوات برق هسته‌ای با توجه به نیاز کشور ایجاد کنند اما با پیروزی انقلاب اسلامی این روند متوقف شد و سئوال ما از غرب این است که آیا با تغییر رژیم شاهنشاهی به جمهوری اسلامی نیازهای ما به برق هسته‌ای هم تغییر می‌کند ، البته آنها تا کنون به این سئوال پاسخ ندادند.

وی افزود: ما به جهان ثابت کردیم که سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی عامل قدرتمندی و بازدارندگی نیست بلکه چنگ زدن به سنت‌های دینی و اسلامی قدرت واقعی است.

عباسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه از تحصیل دانشجویان ایرانی در رشته‌های خاص در خارج جلوگیری می‌کنند، یادآور شد: اساتیدی که در خارج از کشور دانش‌آموخته بودند علم خود را به ایران منتقل کردند و با فکر ایرانی تطبیق داده شد و امروز در مقطع دکترا دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می‌کند. 

*چرخه کامل سوخت‌گذاری و برنامه هسته‌ای با دانش داخلی انجام می‌شود

وی در ادامه با اشاره به اینکه رسیدن به صنعت هسته‌ای یک سری شاخص‌ها دارد، افزود: اگر کشوری به علم هسته‌ای برسد باید از مرز یک سری علوم بنیادی عبور کرده باشد و ما با وجود تحریم‌ها در فرآیند استخراج، کشف و تولید خودکفا هستیم و نیازی به خارج نداریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: در طراحی و ساخت راکتور پیشرفت خوبی داشتیم و آب سنگین اراک به طور کامل راه‌اندازی شده و چرخه کامل سوخت‌گذاری و برنامه هسته‌ای در کشور با دانش داخلی انجام می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه همدان در طول جنگ تحمیلی بیش از 500 بار مورد تهاجم هوایی قرار گرفت، گفت: استان همدان با مقاومت، خودباوری و درخشش انسان‌های بزرگ توانست در تشکیل تیپ‌های مختلف و مهندسی جنگ نقشی بارز را ایفا کند.

عباسی اضافه کرد: از خطه همدان دانشمندان گوناگونی در عرصه‌های مختلف علمی در حوزه کشاورزی، صنعتی و آموزشی به وجود آمدند و شهید مصطفی احمدی‌روشن یکی از این مردان است.

وی با اشاره به اینکه شهید احمدی‌روشن در غنی‌سازی و رشد فناوری هسته‌ای سهیم است تصریح کرد: ایشان به عنوان پشتیبان صنعت هسته‌ای یک سری از مواد فولادی و آلومینیومی را که به خاطر تحریم در اختیار ایران قرار نمی‌دادند را پایه‌گذاری کرد. 

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: اگر دنبال دست‌یابی به آسایش هستیم باید سختی دوران را بپذیریم و این دوران گذرا است.

در پایان این مراسم با حضور دکتر عباسی، استاندار همدان، نماینده ولی فقیه در استان همدان و دیگر مسئولان کشوری و لشکری تندیس یادبود شهید احمدی‌روشن در بلوار احمدی‌روشن رونمایی شد. 

انتهای پیام/2499/ج40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول