اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تحقق طرح جامع و تفصیلی شهر عباس‌آباد مازندران

خبرگزاری فارس: طرح جامع و تفصیلی شهر عباس‌آباد در آینده‌ای نزدیک محقق می‌شود.

تحقق طرح جامع و تفصیلی شهر عباس‌آباد مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از عباس‌آباد، در راستای تهیه و تدوین طرح جامع و تفصیلی این شهر، شامگاه پنجشنبه نشست کاربردی هماهنگی، بررسی و هم‌اندیشی با حضور عبدالعلی وردی پسندی رئیس، سیدابوالفضل میربابایی و احمد سمامی دو تن از اعضای شورای اسلامی شهر، علی‌اصغر موسی پسندی شهردار و کارشناسان فنی شهرداری در عباس‌آباد برگزار شد.

این نشست با درخواست شورای اسلامی شهر و شهرداری از مسئولان استان برای اطلاع از آخرین وضعیت مربوط به طرح جامع و تفصیلی شهر عباس‌آباد انجام شد.

رئیس شورای اسلامی شهر عباس‌آباد در این جلسه با تشریح وضعیت طرح پیشنهادی به بیان مشکلات مربوط به طرح جامع و تفصیلی شهر پرداخت.

عبدالعلی وردی‌پسندی با بیان اینکه طرح ارائه شده انتظارات شورای اسلامی شهر، شهرداری و شهروندان را برآورده نمی‌کند، خاطر نشان کرد: شهر عباس‌آباد علاوه بر داشتن جمعیت ثابت، دارای جمعیت شناور بسیار زیادی در ماه‌های مختلف سال به ویژه در ایام تعطیلات و حتی غیر تعطیلات است.

وی افزود: با عنایت به اینکه بیشترین منابع درآمدی شهر از صدور پروانه ساختمانی بوده شایسته است، مسئولان راه و شهرسازی نسبت به افزایش محدوده قانونی شهر بر اساس مصوب سال 1345 اقدام کنند چرا که اگر وضعیت موجود طرح، مورد تصویب قرار گیرد نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه مردم سرگردان‌تر خواهند شد.

وردی‌پسندی در پایان تأکید کرد: تمام تلاش شورا و شهرداری برای افزایش محدوده شهری جهت توسعه شهر است.

رکود ساخت‌وساز و کمبود محدوده شهری

شهردار عباس‌آباد نیز گفت: طرح هادی که قریب به نیم قرن پیش تهیه و پروانه‌های ساختمانی در تمام این سال‌ها بر اساس آن صادر شد مشکلات عدیده‌ای همچون رکود ساخت‌وساز و کمبود محدوده شهری را به دنبال داشت که در نهایت این امر موجب کاهش درآمد شهرداری و پیامدهای آن می‌شد.

علی‌اصغر موسی‌پسندی خاطر نشان کرد: به دلیل بروز این مشکلات شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر طی درخواست‌های مکرر از مسئولان امر در استان خواستند تا نسبت به افزایش محدوده قانونی شهر عباس‌آباد اقدام کنند.

وی تأکید کرد: صدور پروانه‌های ساختمانی یکی از منابع اصلی درآمد شهرداری‌های شهرهایی چون عباس‌آباد است که در صورت توقف و یا رکود آن، خسارات زیادی به شهر وارد خواهد شد پس از مسئولان مربوطه تقاضا داریم تا هر چه سریع‌تر نسبت به تهیه و ارائه طرح جدید جامع و تفضیلی شهر عباس‌آباد که شامل افزایش محدوده و حریم شهری باشد، اقدام کنند.

افزایش مساحت طرح جامع به تقریباً دو برابر وضعیت موجود

مسئول کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر عباس‌آباد نیز در این نشست با اشاره به توجیهات طرح جامع و تفصیلی پیشنهادی برای افزایش محدوده شهر گفت: با توجه به عدم کارشناسی صحیح در زمان تهیه طرح هادی عباس‌آباد که از مساحت 960 هکتار حوزه شهری به میزان 460 هکتار آن مورد تأیید واقع شده بود، در اعتراض به این وضعیت در سال 90 که مسئولیت شورا را داشتم، طی جلسات متعددی که با حضور ثباتی و کارشناسان مربوطه و مشاور طرح در محل سازمان راه و شهرسازی مازندران تشکیل شد، به نمایندگی از شورا و شهروندان این شهر خواستار تجدیدنظر و بررسی مجدد این طرح شدم.

سیدابوالفضل میربابایی در ادامه افزود: با توجه به وضعیت ساخت و ساز و بر اساس عکس‌های هوایی موجود، در راستای افزایش مساحت طرح جامع به تقریباً دو برابر وضعیت موجود در طرح‌ هادی، مذاکراتی صورت گرفت.

وی تصریح کرد: برای تأیید این میزان افزایش، جلسه‌ای نیز در پاییز 1390 با معاونت راهبردی وزیر راه و شهرسازی و ثباتی مازندران در محل این وزارتخانه تشکیل و تأییدیه اولیه این طرح اخذ شد تا در نهایت حوزه سیاسی شهر عباس‌آباد برای مطالعات طرح جامع و تفصیلی دیده شده و سپس نسبت به افزایش مساحت مطالعاتی طرح جامع به مساحت تقریبی یک هزار هکتار و مابقی نیز به عنوان حریم در نظر گرفته شود.

میربابایی برای بررسی دقیق‌تر فضاهای مربوط به حوزه شهری، محدوده قانونی و حریم توصیه کرد و گفت: مشاور طرح با تهیه طرح هادی روستاهای اسبچین، کرکاس، مشهدی‌سرا، سیدمحله، پسنده علیا، سرتاکرات و ولیکستان در صورت داشتن طرح‌های هادی همه عرصه‌های مربوط به شهر عباس‌آباد را شناسایی و سپس با علم بر مساحت دقیق و همچنین میزان جمعیت موجود، نسبت به تهیه طرح استاندارد اقدام کنند.

وی اذعان داشت: مشاور نسبت به تعریف محدوده قانونی و حریم با توجه به در نظر گرفتن اصول استاندارد و تعریف سرانه‌ها نسبت به برقراری توازن و رعایت عدالت در تمام حوزه‌های شهری، توازن بین میزان عرصه‌های موجود در محدوده قانونی و حریم عمل کنند تا شاهد حضور حداکثری محدوده قانونی در بخش‌هایی از حوزه‌های شهری و حضور حریم در حوزه‌های دیگر نباشیم.

این عضو شورای اسلامی شهر عباس‌آباد خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بورایش و شهیدمحله (کورکلا) جزو حوزه‌های شهری عباس‌آباد بوده و است پس مشاور با در نظر گرفتن این دو حوزه شهری در طرح پیشنهادی، نسبت به اصلاح آن در جهت احقاق حق این دو حوزه شهری نیز اقدام کنند.

وی به مشاور طرح تأکید کرد: حد بین محدوده قانونی و حریم طرح جامع جدید باید به نحوی در نظر گرفته شود که رینگ دوم شهری که برای بهبود وضعیت ترافیکی در نظر گرفته می‌شود، در مرز بین محدوده قانونی و حریم تعریف شده قرار گیرد.

میربابایی در پایان خواستار برگزاری جلسات متداوم و منظم برای تسریع در تهیه و ارائه طرح جامع و تفصیلی از سوی مشاور طرح به همراه کارشناس راه و شهرسازی با مجموعه مدیریت شهری عباس‌آباد شد.

ملاک قرار دادن مصوبه سال 1345

مسئول کمیسیون معاملات شورای اسلامی شهر عباس آباد نیز با قدردانی از مسئولان استانی خواستار تسریع تهیه و ارائه طرح جامع و تفصیلی شد و گفت: بی‌شک تهیه و ارائه طرح جامع و تفصیلی جدید با افزایش محدوده قانونی، موجب رونق فعالیت‌های شهرداری شده و خدمات بیشتری به مردم ارائه می‌شود.

احمد سمامی تأکید کرد: مسئولان استانی با ارائه هر چه سریع‌تر این طرح، شهرداری و شورای اسلامی شهر را برای ارائه خدمات بیشتر و بهتر به شهروندان یاری کنند.

به گزارش فارس، در پایان این نشست طرف‌های مذاکره‌کننده با ملاک قرار دادن مصوبه سال 1345 مبنی بر این که محدوده قانونی شهر عباس‌آباد شامل تمام حوزه‌های شهری تا انتهای محدوده هر حوزه است، به توافق رسیدند و مقرر شد در کارگروه استان و تهران از شهرداری و شورای اسلامی شهر جهت دفاع از طرح پیشنهادی دعوت شد.

انتهای پیام/2296/ب30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول