اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پی حفاری‌ شرکت آب و فاضلاب رخ داد

کشف آبخوره یک هزار‌ ساله در قزوین

خبرگزاری فارس: مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان قزوین با اشاره به کشف یک قنات با قدمتی یک هزار ساله در قزوین گفت: با توجه به شرایط جوی فعلا هیچ‌گونه فعالیتی برای کاوش این اثر تاریخی صورت نمی‌گیرد.

کشف آبخوره یک هزار‌ ساله در قزوین

اسد‌الله بیرانوند امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در قزوین پیرامون کشف یک بنای ارزشمند تاریخی در یکی از خیابان‌های شهر قزوین اظهار داشت: روز گذشته در هنگام حفاری برای تعمیر لوله‌های آب‌رسانی توسط شرکت آب‌ و فاضلاب در خیابان شهید انصاری جنب مسجد تاریخی هفت درب، شهر قزوین آبخوره خمارتاشی قدیمی در عمق یک‌ و نیم متری زمین کشف شد.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین ادامه داد: این آبخوره یا قنات خمارتاشی که قدمت آن در حدود یک هزار سال برآورد می‌شود مربوط به قرن ششم هجری است که توسط کارگران هنگام حفاری کشف شده است.

وی با بیان اینکه لوله‌کشی آب خیابان مذکور شهر قزوین مربوط به دوران قبل از انقلاب بوده و به دلیل فرسودگی لوله‌های خیابان ترکیده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه تأمین آب شرب برای اهالی محله مذکور در اولویت قرار دارد و به دلیل شرایط جوی و سردی هوا تا اطلاع‌ ثانوی هیچ‌گونه فعالیتی در خصوص کاوش بنای تاریخی مذکور صورت نمی‌گیرد.

مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان قزوین ادامه داد: بنای تاریخی مذکور پس از ترمیم ترکیدگی دیروز پوشانده شد.

بیرانوند در پاسخ به این سوال که چرا پیش از پوشش بنای تاریخی فعالیتی برای کاوش قنات تاریخی مذکور صورت نگرفت، خاطرنشان کرد: در حال حاضر چنین امکانی وجود ندارد زیرا که در تمام زمین‌های شهر قزوین بنای تاریخی و به‌ویژه آبخور‌ه‌ها وجود داشته و اگر بنابر کشف و شناسایی این گونه آثار باشد باید تمام معابر و خیابان‌های تمام شهر مجدد حفاری و آثار تاریخی مربوط به سده‌های گذشته شناسایی شوند.

گفتنی است، آبخوره قنات خمارتاشی به دستور حاکم وقت قزوین (امیر خمارتاش عمادی 513 - 500) تأسیس شد و از عمیق‌ترین قنات‌های قزوین (قنات خمارتاش) است که برای کاربری عمومی آبگیری می‌شد، است.

انتهای پیام/77005/ع30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول