اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی فارس خبر داد

مرمت 20 اثر تاریخی در شهرستان‌های فارس

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: 20 اثر تاریخی شاخص در استان در سال 90-91 مرمت و یا احیا شده است.

مرمت 20 اثر تاریخی در شهرستان‌های فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، فریدون فعالی اظهار داشت: از مجموع 36 اثر تاریخی که امسال تاکنون در فارس توسط این اداره کل مرمت شده‌اند، مرمت 20 اثر با اعتبار 5 میلیارد و 180 میلیون ریال از محل اعتبارات 90-89 در سطح شهرستان‌های فارس انجام شده است.

فعالی با بیان اینکه مرمت این تعداد اثر تاریخی نشان دهنده نگاه ویژه این اداره کل به شهرستان‌ها است، تصریح کرد: هفت اثر شامل مسجد چهاربرکه، کاروان‌سرای بنارویه، قلعه کریشکی بیرم، ساباط قدیمی قیصریه، آب‌انبارهای معتمدی و دهان شیر و امامزاده شاه زندو در شهرستان لار و مسجد جامع، منزل تاریخی طوفان و دروازه پیر شبیب در شهرستان جهرم از جمله این اثرهای تاریخی است.

این مسئول ادامه داد: همچنین سه اثر دیگر شامل منازل تاریخی مقدس،معزی و چهارطاقی ایج در شهرستان استهبان از جمله این پروژه‌ها بوده که مرمت آن‌ها به پایان رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس خاطرنشان کرد: منار شهر گور و قلعه دختر در شهرستان فیروزآباد، مسجد جامع فسا، حمام وراوی در شهرستان مهر، کاروانسرای خواجه ابوالحسن در جویم، چهارطاقی جره در شهرستان کازرون و پل خان در مرودشت از دیگر پروژه‌های مرمتی در شهرستان‌های فارس است.

فعالی افزود: هم‌اکنون بناهای دیگری نیز در این شهر‌ها در حال مرمت است که امیدواریم در سال‌های آینده این روند همچنان ادامه یابد.

وی در پایان با اشاره به اینکه استان فارس در حوزه تاریخی دارای گستردگی ویژه بوده و 2 هزار و 847 اثر تاریخی این استان در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است، افزود: بدون شک حفظ، حراست، مرمت و احیای این حجم از آثار ثبتی با توجه به ظرافت‌های کار مرمت و زمان‌بر بودن عملیات مرمت آثار توسط این اداره کل به تنهایی کار بسیار مشکلی است و نیاز به کمک، همیاری و مشارکت‌های مردمی، علاقمندان، دوستداران، نهادها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی احساس می‌شود.

انتهای پیام/2448/ز/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول