اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی فارس خبر داد

عملیات مرمت خانه تاریخی شفیعی اردکانی در فارس پایان یافت

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی فارس از پایان عملیات مرمت خانه تاریخی شفیعی اردکانی در شیراز که در فهرست 54 کارگاه مرمت در سطح این استان قرار داشت، خبر داد.

عملیات مرمت خانه تاریخی شفیعی اردکانی در فارس پایان یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط مومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس،  فریدون فعالی در حاشیه بازدید از چند کارگاه مرمتی در بافت تاریخی شیراز، اظهار داشت: این بنای تاریخی با اختصاص اعتباری بالغ بر 512 میلیون ریال از محل اعتبارات سال 90 خانه‌های مشارکتی در سال جاری مورد مرمت و احیا قرار گرفت که در این عملیات بخش‌های مورد نیاز مرمت شد.

وی در تشریح عملیات مرمت این خانه تاریخی افزود: سبک‌سازی بام و احیای پوشش سقف، تعویض و مرمت شیرسرها همچنین احیای رخ بام و ناودان‌های ضلع غربی از جمله اقداماتی اساسی بوده که به منظور بهسازی وضعیت بنا صورت گرفته است.

در ادامه این بازدید مسئول میراث فرهنگی شهرستان مهر نیز گفت: در راستای حفاظت و حراست از اثر تاریخی چله‌گاه این اثر فنس‌کشی شد.

محمد تقوی افزود: با توجه به اینکه این اثر یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی در این شهرستان بشمار می‌رود، عملیات فنس‌کشی آن امسال در دستور کار قرار گرفت که در این اواخر به پایان رسید.

وی با اشاره به اینکه 77 اثر شاخص تاریخی این شهرستان در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است، تصریح کرد: عملیات فنس کشی چند اثر دیگر تاریخی مهر نیز هم‌اکنون در برنامه میراث فرهنگی و تشدید برنامه حفاظتی قرار دارد که امیدواریم این روند همچنان ادامه یابد.

تقوی در پایان خاطرنشان کرد: اثر تاریخی «سنگ چله گاه» به عنوان استودانی از دوران تاریخی در بخش وراوی این شهرستان قرار دارد که به شماره 6774 در فهرست میراث ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش فارس، خانه شفیعی اردکانی مربوط به دوره قاجار بوده که در شیراز، بازارچه حاج زینل، کوچه گلستان واقع شده است.

این اثر به شماره ثبت 8694 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.                              

مُهر نیز یکی از شهرستان‌های استان فارس است که مرکز آن، شهر مُهر از شمال و شرق به شهرستان لامرد، از طرف غرب با شهرستان جم در  بوشهر و از طرف جنوب و غرب نیز به منطقه عسلویه در این استان امتداد دارد.

قدمت مناطقی از این شهرستان مانند دهستان فال و مرکز بخش اسیر به هزاران سال قبل یعنی دوران هخامنشی و زمان حکومت ساسانیان می‌رسد.

انتهای پیام/2448/ع/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول