اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آذرشهر:

توسعه آبیاری مدرن راه برون‌رفت از کشاورزی معیشتی است

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی آذرشهر گفت: برای برون‌رفت از کشاورزی معیشتی و سنتی همچنین روی آوردن به کشاورزی اقتصادی اجرای پروژه‌های آب و خاک در کوتاه‌مدت می‌تواند موانع توسعه آبیاری مدرن در مناطق مختلف شهرستان را برطرف کند.

توسعه آبیاری مدرن راه برون‌رفت از کشاورزی معیشتی است

به گزارش خبرگزاری فارس از آذرشهر، فیروز طلوع‌حیات صبح امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگاران اظهار کرد: این شهرستان دارای مزارع زراعی بسیار مرغوب و حاصلخیز است اما نبود آب زراعی کافی و پایین بودن کیفیت آب‌های استحصال شده از چاه‌های کشاورزی تلاش کشاورزان را کم‌اثر کرده است.

وی با اشاره به اینکه مدیریت بهینه استفاده از منابع تولید از اهداف اصلی این مدیریت در امر توسعه بیش از پیش بخش کشاورزی آذرشهر محسوب می‌شود، افزود: در شهرها و روستاهای این شهرستان 211 رشته قنات، 11 مورد چشمه و یک‌هزار و 250 حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق وجود دارد.

طلوع‌حیات تاکید کرد: بخش عمده آب مورد نیاز بخش زراعی و باغی از طریق این آبهای زیرزمینی تامین می‌شود و در اثر کاهش نزولات آسمانی آب آنها بسیار کاهش یافته است.

وی گفت: هر چند تغییر الگوی کشت و استفاده بهینه از آب‌های موجود و ایجاد روش‌های آبیاری نوین توسط کارشناسان امر به کشاورزان پیشنهاد می‌شود ولی شوری بیشتر آب چاه‌های کشاورزی توسعه این امر را با مشکل مواجه می‌سازد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آذرشهر گفت: رفع مشکل کم‌آبی با توسعه صنایع کشاورزی، دامداری، مرغداری و سرعت‌گیری کارها در بخش گلخانه‌ای و پرورش قارچ خواهد توانست توسعه بخش کشاورزی را از شتاب لازم برخوردار کند.

وی تصریح کرد: تغییر الگوی کشت و جایگزین کردن محصولات زراعی کم آب نیز می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود.

طلوع‌حیات تاکید کرد: با توجه به تامین حدود 90 درصدی آب زراعی و باغی این شهرستان از چاه‌ها و قنوات، این تغییر بسیار تاثیرگذار خواهد بود. 

وی در ادامه احداث استخرهای معیشتی و چند منظوره را یکی دیگر از طرح‌های مهم بهره‌وری مطلوب از آب‌های موجود کشاورزی در این شهرستان عنوان کرد.

طلوع‌حیات اظهار کرد: با توسعه این سیستم‌ها، آب‌های موجود در قنوات و چشمه‌ها در طول سال بدون ‌استفاده نخواهد ماند.

انتهای پیام/60001/ز30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول