اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل شرکت آب منطقه‎ای گلستان خبر داد

آبیاری 20 هزار هکتار از اراضی شرق گلستان با اجرای سد نرماب

خبرگزاری فارس: مدیر عامل شرکت آب منطقه‎ای گلستان گفت: با اجرای سد نرماب حدود 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های مینودشت، گنبدکاووس و آزادشهر آبیاری می‎شوند.

آبیاری 20 هزار هکتار از اراضی شرق گلستان با اجرای سد نرماب

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‎ای گلستان، ایرج حیدریان در خصوص روند اجرایی پروژه سد نرماب اظهار داشت: در حال حاضر عملیات اجرایی سد نرماب در شهرستان مینودشت با 13 درصد پیشرفت فیزیکی همراه است.

وی تصریح کرد: تاکنون روند اجرایی این طرح به عنوان بزرگترین سد خاکی در استان گلستان، به نحو مطلوبی پیش رفته و مطابق انتظارات به خوبی در حال انجام است.

حیدریان با اشاره به برنامه زمان‎بندی 5/6 ساله عملیات اجرایی سد نرماب گفت: در حال حاضر در بخش اجرایی سد، خاکبرداری سر ریز و تحکیمات ترانشه‎ها، خاکریزی فراز بند و بدنه سد، لاینینگ تونل‎های انحراف، اجرای دیوار آببند و حفاری تونل چهل‎چای از جمله اقداماتی است که در حال انجام است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‎ای گلستان با اشاره به اولویت‎های اجرایی در سال 1392 تصریح کرد: انحراف مسیر رودخانه چهل‎چای، انتقال مسیر تردد اهالی از داخل بدنه سد به جاده جایگزین، ادامه اجرای دیوار آببند، نصب تجهیزات ابزار دقیق  و هیدرومکانیکال و اجرای سازه ورودی و خروجی سیستم انحراف و آبگیر از جمله اقداماتی است که در اولویت اجرایی سال 1392 قرار دارد.

حیدریان افزود: همچنین تکمیل خاکریزی فرازبند، احداث بندهای انحرافی چهل چای و خرمالو نیز از دیگر اولویت‎های بعدی سال آتی هستند.

وی ضمن اشاره به لزوم مقدمات ادامه اجرای عملیات عنوان کرد: جابجایی دو روستای جنگلده بالا و پایین، انتقال خطوط آب، برق، گاز و تلفن از محور سد و رفع معارض و مشکلات اجتماعی از جمله مسائل پیش روی این طرح است که امیدواریم در صورت تامین اعتبار، روند اجرایی این پروژه از پیشرفت بیشتری برخوردار شود.

وی همچنین با اشاره به تامین منابع مالی سد نرماب چهل‎چای از محل منابع تأمین مالی ماده 56 فایناس داخلی افزود: با احداث سد مخزنی نرماب بر روی رودخانه نرماب و انحراف آب رودخانه‎های چهل‎چای و خرمالو سالانه حدود 175 میلیون مترمکعب آب تنظیم خواهد شد که علاوه بر کنترل و ذخیره سیلاب، تنظیم و رهاسازی حقابه‎های پایاب، استفاده صحیح از منابع آب زیرزمینی و تامین آب شرب صنعت و منطقه، می‎توان حدود 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های مینودشت، گنبدکاووس و آزادشهر را نیز آبیاری کرد.

انتهای پیام/2307/ت/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول