اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط دانشگاه صنعتی اصفهان

مهم‌ترین راهکارهای مدیریت جامع بحران اصفهان تدوین شد

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشکده آب و فاضلاب دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: بر اساس تحقیقات محققان دانشگاه صنعتی و با تدوین طرح کلان مدیرت جامع بحران استان، این طرح به همراه تحلیل‌های علمی و عملیاتی به استانداری اصفهان ارائه می‌شود.

مهم‌ترین راهکارهای مدیریت جامع بحران اصفهان تدوین شد

حمیدرضا صفوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه طرح کلان پژوهشی مدیرت جامع بحران استان اصفهان از اواخر سال 1388 به این دانشگاه ابلاغ شد، اظهار کرد: پس از قریب به سه سال تحقیقات گسترده و مستمر، هم اینک مراحل پایانی تدوین و ارائه به استانداری اصفهان را پشت سر می‌گذارد.

وی به جایگاه مهم استان اصفهان در کشور اشاره و تصریح کرد: با توجه به ظرفیتهای اقلیمی و جغرافیایی، عبور خطوط اصلی گاز و راه‌های شریانی از این استان و نیز ویژگی‌های پر اهمیت علمی، فرهنگی و صنعتی استان اصفهان در کشور، این طرح بر مبنای مطالعاتی گسترده و علمی به دانشگاه صنعتی اصفهان واگذار شد.

رئیس پژوهشکده آب و فاضلاب دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: با توجه به نیازمندی ابعاد گوناگون تحقیقات این طرح کلان به مشاوره و تحقیق متخصصان رشته‌های گوناگون و آشنا به بحران‌های مختلف، بیش از 70 عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان و دیگر دانشگاه‌های استان به همراه قریب به 50 دانشجوی تحصیلات تکمیلی در طراحی و تدوین این طرح مشارکت داشتند.

وی با تأکید بر پوشش گسترده طرح مدیرت جامع بحران استان بر نقاط مختلف استان اصفهان اضافه کرد: از میان 43 نوع بحران تجربه شده در سراسر دنیا، در ایران تاکنون 38 نوع بحران به وقوع پیوسته که از این تعداد، 26 بحران نیز در استان اصفهان تجربه شده است.

صفوی افزود: مجموع بحران‌های مطالعه شده در این تحقیقات در سه دسته اصلی شامل بحران‌هایی با منشأ اقلیمی یا هواشناسی، بحران‌های ناشی از تغییرات ژئوتکنیکی و بحران‌های انسان ساخت که ناشی از دخالت انسان‌ها در بخش‌های مختلف زیست محیطی است، تقسیم‌بندی شده است.

صفوی خشکسالی، سیل، زلزله و بیابان زایی را به ترتیب مهم‌ترین بحران‌های رصد شده در استان اصفهان عنوان کرد و گفت: بحران‌هایی چون قطع خطوط برق، آب و گاز، طوفان، سرما و یخ‌بندان و نشت نفت و گاز نیز از دیگر بحران‌های مهمی است که تاکنون در استان اصفهان تجربه شده است.

وی هدف اصلی از انجام تحقیقات در طرح کلان پژوهشی مدیرت جامع بحران استان را تهیه نقشه پهنه بندی با مختصات نوع و شدت مخاطرات مورد پیش بینی شده در نقاط مختلف استان اعم از 23 شهرستان و 101 شهر این استان بیان کرد و افزود: با تکمیل برش‌های شهرستانی این طرح جامع، طرح‌های تفصیلی و ریز پهنه‌بندی‌هایی با برش‌هایی در سطح شهرها در شهرستان‌های مستعد بروز بیشترین بحران‌ها تدوین می‌شود.

رئیس دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه خشکسالی مهم‌ترین بحران در دهه گذشته استان اصفهان بوده است، ادامه داد: از سال 1379 تاکنون توالی خشکسالی در استان تقریبا بطور پیوسته استمرار داشته که این بحران اثرات زیان‌بار بسیاری بر بخش‌های مختلف استان از جمله کشاورزی، صنعت، اقتصاد، محیط زیست، خدمات عمومی و حتی مسائل اجتماعی مردم به جای گذاشته است.

وی افزود: پیشروی کویر، آلودگی هوا و ایجاد گرد و غبار، کاهش رطوبت نسبی هوا، آتـش سـوزی مراتع، شور شدن منابع آبی زیرزمینی و کاهش منابع آبی زیرزمینی و به تبع آن نشست زمین، سازه‌ها و تأسیسات زیربنایی از مهم‌ترین مخاطرات ناشی از بروز خشکسالی در استان اصفهان است.

صفوی تهیه سند مدیریت خشکسالی استان را از مهم‌ترین دستاوردهای حاصل شده در طول انجام پژوهش‌های مربوط به طرح مدیرت جامع بحران استان اصفهان دانست و تصریح کرد: در این سند ضمن دسته بندی خشکسالی‌های به وقوع پیوسته در استان، راهکارهای مدیریت و مقابله با خشکسالی در قالب 10 دستورالعمل اجرایی و برپایه مطالعاتی بسیار دقیق تهیه و تدوین شده است.

وی افزود: در تهیه سند مدیریت خشکسالی استان اصفهان که طی 12 نشست هم‌اندیشی میان محققان، پژوهشگران، استادان دانشگاه، دستگاه‌های اجرایی و گروه‌های مردم نهاد تدوین و هم اینک نیز انتشار یافته است تلاش شده تا با تعیین وظایف و تکالیف همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط با بحث خشکسالی، راهکارهای کاهش آسیب‌های ناشی از این بحران به طور عملیاتی تدوین شود.

رئیس پژوهشکده آب و فاضلاب دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه بحران خشکسالی استان اصفهان به عنوان یک مشکل در سطح ملی هم اینک تعداد قابل توجهی از دستگاه‌های اجرایی، صنایع، مدیران، نمایندگان استان، کشاورزان و گروه‌های مردم نهاد را به خود معطوف کرده است، تصریح کرد: در سند مدیریت خشکسالی استان به منظور مدیریت این بحران در سال‌های آینده اقدامات اجرایی در قالب سه نوع مدیریت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تقسیم بندی شده است.

وی دستگاه‌های اجرایی استان، استانداری، جهاد کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی، دستگاه‌های تابعه وزارت نیرو، سازمان هواشناسی، سازمان حفاظت محیط زیست، اداره کل صنعت معدن و تجارت، مجمع نمایندگان استان، مراکز علمی و تحقیقاتی، گروه‌های مردم نهاد، صدا و سیما، مطبوعات و دیگر رسانه‌ها را مهم‌ترین بخش‌های تأثیرگذار در مدیریت این بحران دانست و اضافه کرد: در سند مدیریت خشکسالی استان وظایف هر یک از این بخش‌ها در سه بازه مدیریتی پیش بینی شده مشخص گردیده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اضافه کرد: طرح انتقال آب بین حوضه‌ای از سرشاخه‌های دز و کارون به فلات مرکزی ایران به عنوان یک طرح مبتنی بر منافع ملی کشور و براساس بحران‌های ناشی از بروز خشکسالی در بخشی از فلات مرکزی ایران، از ایده‌ها و طرح‌های کلان پیش بینی شده به منظور مدیریت بلندمدت این بحران در استان است.

وی سرمایه‌گذاری به منظور ایجاد یک مدیریت صحیح در مصرف آب با بهره‌گیری از شیوه‌های نوین کاهش مصرف و بهره‌برداری بهینه در بخش‌های کشاورزی، صنعت و شرب را از راهکارهای مدیریتی میان مدت به منظور کاهش آسیب‌های ناشی از خشکسالی دانست و افزود: پرداخت خسارت به آسیب دیدگان به ویژه کشاورزان استان با توجه به وضعیت معیشتی این قشر از جامعه از مهم‌ترین اقدامات تأمینی کوتاه مدت پیش بینی شده در سند مدیریت خشکسالی استان اصفهان است.

صفوی اضافه کرد: گزارشات و مستندات جمع‌بندی شده همراه با تحلیل‌های علمی و عملیاتی این طرح در آینده نزدیک به کارگروه ویژه مدیرت جامع بحران استان در استانداری ارائه خواهد شد و پژوهشگران تدوین کننده آن نیز از این اقدامات پژوهشی دفاع خواهند کرد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با اجرای عملیاتی طرح مدیرت جامع بحران استان اصفهان در بخش‌های مختلف این استان، تبعات ناشی از بحران‌های به وجود آمده به ویژه خشکسالی کاهش قابل توجهی داشته باشد.

انتهای پیام/63001/خ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول