اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تاجی:

400 هزار پرسنل در دولت نهم و دهم از سیستم اداری خارج شدند

خبرگزاری فارس: معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های معاونت مدیریت و سرمایه انسانی نهاد ریاست جمهوری گفت: در طول هشت سال از عمر دولت نهم و دهم، 400 هزار نفر پرسنل رسمی و پیمانی از نظام اداری کشور خارج شدند.

400 هزار پرسنل در دولت نهم و دهم از سیستم اداری خارج شدند

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، عبدالعلی تاجی پیش از ظهر امروز در نشست توجیهی طرح مهرآفرین در سالن اجتماعات استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: در پایان دولت هشتم، اصلاحات آمار نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی کشور بیش از 2 میلیون و 400 هزار نفر پرسنل اعم از رسمی و پیمانی بود.

وی افزود: در دولت نهم و دهم به‌رغم توسعه وظایف و مسئولیت‌های دستگاه‌های اجرایی، تمام فعالیت‌های انجام شده بستر اداری کشور و خدمات دولت در دستگاه‌های اداری قابل تقدیر است.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های معاونت مدیریت و سرمایه انسانی نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی در دولت نهم و دهم، کشور را به کارگاه بزرگی مبدل کرد که بستر این کارگاه بزرگ نظام اداری است.

تاجی بیان داشت: به‌رغم این‌که نظام اداری ما هم توسعه و عمق پیدا کرده است و این افزایش ساختار نظام اداری مستلزم افزایش نیروی انسانی است.

وی گفت: طی هفت تا هشت سال گذشته، نظام اداری کشور با اجرای طرح‌های بازنشستگی پیش از موعد، فوت، بازخرید و... بیش از 400 هزار نفر را از سیستم اداری خارج کرد.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های معاونت مدیریت و سرمایه انسانی نهاد ریاست جمهوری افزود: اکنون نظام اداری کشور نیازمند تقویت از بعد نیروی انسانی است و طبیعی است که وقتی به مرور نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی تأمی نشود در آینده با چالش‌های جدی مواجه خواهد شد.

تاجی تصریح کرد: دولت در یک اقدام بزرگ و انقلابی و در راستای اختیارات حاصل از اصول قانون اساسی و قوانین برنامه قانون خدمات کشوری، مصوبه‌ای را گذرانده که شرایط آن زمینه حضور نیروی انسانی مورد نیاز در دستگاه‌های اجرایی را فراهم می‌کند.

وی با بیان این‌که عنوان این طرح مهرآفرین نهاده شده است گفت: دانشگاه‌هایی که در کشور ما هم از نظر کمی و کیفی رشد پیدا کرده‌اند یکی از کارکردهایش این است که وقتی دانشگاهی جایی تشکیل می‌شود باید از افراد تحصیل‌کرده آن در نظام اداری بهره گرفته شود.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های معاونت مدیریت و سرمایه انسانی نهاد ریاست جمهوری بیان کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته به‌دلیل مشکلات باب ورود به دستگاه‌های اجرایی برای قشر دانشگاهی بسته بوده که این امر باعث سرخوردگی در نیروهای تحصیل‌کرده مناطق شده است.

تاجی ادامه داد: با اجرای طرح مهرآفرین بخش اعظمی از نیروهای تحصیل‌کرده وارد نظام اداری کشور شده و از توان آنان در مناطق مختلف کشور بهره‌برداری لازم به‌عمل می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: در سیاست‌های کلی نظام اداری چون این طرح مبتنی بر احکام قانونی است و سیاست‌های کلی نظام اداری، انعطاف‌پذیری، عدم تمرکز اداری و رویکرد اثربخشی خدمات اداری را در خود جای داده از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های معاونت مدیریت و سرمایه انسانی نهاد ریاست جمهوری افزود: نظام اداری ما، نظامی تمرکزگرا است و از ویژگی‌های این طرح این است که تمرکز شکسته شده و اختیارات لازم به مسئولان دستگاه‌های اجرایی به ویژه استاندار تفویض شده است.

تاجی اضافه کرد: در طرح مهرآفرین، پست‌های سازمانی که برای سیستان و بلوچستان مجوز استخدام آن صادر شده است 3 هزار و 691 نفر می‌باشد که استانداری سیستان و بلوچستان با توجه به نیاز دستگاه‌های اجرایی این سهمیه را توزیع می‌کند.

وی با بیان این‌که سهم استان سیستان و بلوچستان در مقایسه با عدد کشوری که 100 هزار نفر است شاید زیاد نباشد افزود: بعید است که اگر بخواهیم سهم استان را از سهمیه ملی دریافت کنیم فارغ‌التحصیلی در استان بدون کار بماند.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های معاونت مدیریت و سرمایه انسانی نهاد ریاست جمهوری بیان داشت: براساس اطلاعاتی که وجود دارد مجموعه پست‌های بلاتصدی در اختیار شما بیشتر از مجوزهای ملی و استانی است که در اختیار شما قرار دارد.

تاجی گفت: آزمون توانمندی‌های عمومی شرایط استخدام که پنج موضوع داشت، زبان و آی‌تی آن حذف شده است و آزمون معارف اسلامی ضریب سه، ادبیات فارسی و اطلاعات سیاسی و اجتماعی برای افراد علاقمند به ورود نظام اداری کشور در نظر گرفته شده است.

وی با بیان این‌که کسب 60 درصد نمره عمومی شرط ورود به نظام اداری کشور است افزود: سه برابر ظرفیت مشخص شده در طرح مهرآفرین، افراد پذیرش می‌شوند که کف سن 20 سال و سقف آن برای فوق‌لیسانس 40 و دکترا 45 سال است.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های معاونت مدیریت و سرمایه انسانی نهاد ریاست جمهوری بیان کرد: براساس سهمیه‌های استخدامی در بند «و» قانون 44 برنامه پنجم که با اصلاحاتی انجام شد حداقل 25 درصد مربوط به فرزندان شهدا، جانبازان و آزادگان بالای سه سال است که این سهمیه با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران باید رعایت شود.

تاجی ادامه داد: سه درصد سهمیه استخدامی طرح مهرآفرین هم مربوط به معلولان کشور است که این افراد در مناطق مختلف باید به‌کارگیری شوند.

وی با بیان این‌که نیروی انسانی در نظام اداری کشور به‌خوبی توزیع نشده است گفت: در حالی‌که در مراکز اداری کشور و استان‌ها شاهد تجمع نیرو هستیم در برخی از مناطق با مشکلات عدیده نیرو مواجه بوده و این امر مشکلات اداری کشور را در سطح مناطق دوچندان کرده است.

معاون حقوقی امور مجلس و استان‌های معاونت مدیریت و سرمایه انسانی نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان در اختصاص سهمیه استانی طرح مهرآفرین در کشور رتبه نهم داراست و در سهمیه‌ای که به این استان اختصاص یافته، توجه کافی به نیاز استان شده است.

انتهای پیام/75001/ر40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول