اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور:

پرونده‌های تخریب منابع ملی کشور را به جد پیگیری می‌کنیم

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه هر متر تخریب جنگل و مرتع در اجرای طرح‌های عمرانی باید تا چند برابر جبران شود، گفت: پرونده‌های تخریب منابع ملی کشور را بدون ملاحظه‌کاری به جد پیگیری می‌کنیم.

پرونده‌های تخریب منابع ملی کشور را به جد پیگیری می‌کنیم

علیرضا اورنگی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار داشت: مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز مهم‌ترین برنامه کلان در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است که نگاهی جدید به هماهنگی بین دستگاهی، افزایش مشارکت مردم و استفاده درست از منابع دارد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و معاون وزیر جهاد کشاورزی با اعلام بهبود مشارکت مردم در حفاظت از عرصه‌های جنگلی و مرتعی کشور افزود: منابع طبیعی را بدون حضور و مشارکت مردم نمی‌توان حفظ کرد.

وی روش‌های رایج در ایران را الگویی برای کشورهای آسیایی و جامعه سازمان ملل در مشارکت‌های مردمی دانست و گفت: در حال تلاش برای خارج شدن این روش‌ها از حالت الگویی و ترویج آنها به همه عرصه‌های منابع طبیعی و مرتعی هستیم.

اورنگی در پاسخ به این سؤال که میان توسعه و احداث کارخانه و راه با حفظ جنگل و منابع ملی چه ‌ارتباطی‌ را متصور هستید، گفت: همه باید این را بدانند که بستر توسعه در هر بعدی، منابع طبیعی است و این اهمیت را درک کنند که کمترین ضربه به این خیمه و ستون وارد شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و معاون وزیر جهاد کشاورزی توضیح داد: برای کارهای عمرانی و ایجاد اشتغال گاهی مجبور به تخریب بخشی از منابع طبیعی هستیم ولی نباید کارهای غیرکارشناسانه در این حوزه باب شود بلکه همواره باید یک بالانس میان توسعه عمرانی و حفظ منابع ملی برقرار باشد.

*ارزیابی زیست‌محیطی و برآورد خسارت به منابع ملی در پروژه‌های عمرانی به قانون تبدیل شده است

این مسئول حوزه جنگل‌های کشور با پذیرش برخی آسیب‌های ناشی از کارهای عمرانی ادامه داد: در حوزه زاگرس طرح‌های عمرانی، شبکه‌های ارتباطی و گازرسانی‌ها ضربات جدی را به پیکره جنگل و مرتع وارد کرده که لازم است نگاه کارشناسی در مواردی که ناچار به توسعه کارهای عمرانی هستیم، حاکم باشد.

اورنگی از تصویب یک قانون در این زمینه خبر داد و ابراز داشت: در پی افزایش تخریب جنگل و منابع طبیعی قانونی را از مجلس گرفتیم که ارزیابی زیست محیطی و جبران خسارت‌های وارده به منابع ملی با روش‌های جایگزینی در طرح‌های عمرانی اجباری شده است.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و معاون وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: دستگاه‌های اجرایی بر اساس قانون موظف شدند وقتی طرحی را می‌خواهند طراحی، تصویب و اجرا کنند باید خسارت به عرصه‌های منابع طبیعی را در محاسبات خود لحاظ کنند.

این مسئول کشوری تأکید کرد: اگر یک متر یا یک پایه از عرصه‌های جنگلی و مرتعی کشور توسط هر دستگاهی تخریب شود بر اساس قانون می‌بایست 2 تا چندین برابر آن جبران شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و معاون وزیر جهاد کشاورزی از وجود چندین پرونده تخریب منابع ملی در استان‌ها کشور از جمله سد سازی، بزرگراه‌ها، شبکه‌های اتیلین و موارد دیگر خبر داد و خاطرنشان کرد: همه این تخلفات دستگاه‌ها و نهادها در تخریب منابع ملی مورد پیگرد قرار می‌گیرد و در برخی از این پرونده‌ها به ناچار اعمال قانون می‌کنیم.

 

انتهای پیام/82005‌/ش30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول