اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در حمایت از ساخت کارخانه فرآوری بلوط

صابری: به بهانه حمایت از جنگل جلوی پیشرفت و آبادانی را نگیریم

خبرگزاری فارس: بعد از سال‌ها وقفه در احداث کارخانه بلوط کهگیلویه و بویراحمد، استاندار این استان دستور از سرگیری احداث این کارخانه را صادر کرد و گفت: به بهانه حمایت از جنگل جلوی پیشرفت و آبادانی را نگیریم.

صابری: به بهانه حمایت از جنگل جلوی پیشرفت و آبادانی را نگیریم

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، موضوع احداث کارخانه فرآوری میوه بلوط در کهگیلویه و بویراحمد بعد از سال‌ها دوباره به کارگروه توسعه صادرات این استان آمد تا با دستور ویژه استاندار دوباره بحث احداث آن روی زبان‌ها بیفتد.

نکته جالب در این بین استدلال عجیب مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در تشریح علت مخالفت سازمان جنگل‌ها با احداث این کارخانه در  این استان بوده که دارای جنگل‌های انبوه و پوشیده از درخت بلوط است.

محمدرضا جهان‌آرا در واکنش به این موضوع گفت: با احداث این کارخانه همه میوه بلوط جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد برداشت می‌شود و جنگل‌های بلوط این استان با مشکل عدم زادآوری مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: شرط ما با این سرمایه‌گذار این است که 10 درصد میوه بلوط برداشتی خود را در جنگل‌های این استان بکارد تا جنگل با خطر انقراض مواجه نباشد.

جالب بودن این اظهارنظر اینجا است که استاندار کهگیلویه و بویراحمد این موضوع را مطرح کرد که حال اگر این سرمایه‌گذار برای احداث این کارخانه نیاید چه اتفاقی در زادآوری جنگل‌ بلوط انجام می‌شود که با آمدنش مشکل ایجاد می‌شود.

* نباید به بهانه حفاظت از جنگل جلوی پیشرفت و عمران و آبادانی را گرفت

صابری گفت: مگر میوه‌های درخت بلوط خود به خود کاشته می‌شوند که حالا اگر سرمایه‌گذار این 10 درصد میوه‌ها را نکارد جنگل نابود می‌شود؟

وی ادامه داد: میوه‌های بلوط در زیر درختان رها می‌شوند و دام‌ها می‌خورند و بخشی از آن‌ها هم خراب می‌شوند حالا یک کارخانه احداث می‌شود و این میوه را به فراورده‌های مختلف از جمله خوراک دام تبدیل می‌کند و هیچ چیز ما کم نمی‌شود بلکه به جهات مختلف برای این استان سود دارد.

مقام ارشد اجرایی در کهگیلویه و بویراحمد با کنایه گفت: حتما آقایان مسئول در منابع طبیعی می‌خواهند بگویند که آفتی که چند سال پیش بخشی از درختان بلوط را خشکانیده از ترس ورود این سرمایه‌گذار و احداث کارخانه فرآوری بلوط بوده است.

وی با بیان اینکه احداث این کارخانه ربطی به کاهش جنگل و تهدید زادآوری آن ندارد و میوه‌های بلوط اگر توسط دامداران جمع‌‌آوری نشود در زیر پنجه دام و طیور فرصت رشد نهال وجود ندارد.

صابری تأکید کرد: نباید به بهانه حفاظت از جنگل جلوی همه پیشرفت‌ها را بگیریم زیرا همین کارخانه می‌تواند منبع درامد دامداران از محل فروش بلوط به آن باشد.

وی خاطرنشان کرد: دامداری که دام خود را به چرا می‌برد چند گونی بلوط هم جمع می‌کند و به این کارخانه می‌فروشد و آنجا است که دیگر نیازی به کمیته امداد هم نیست.

به گزارش فارس، استاندار کهگیلویه و بویراحمد معاون برنامه‌ریزی خود را مأمور کرد تا در هفته آینده سرمایه‌گذار این طرح را پیدا کند تا مذاکرات با آن بعد از سال‌ها از سر گرفته شود.

انتهای پیام/82005/ش

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول