اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با گذشت بیش از 32 سال

مزار نخستین شهید پایتخت مقاومت ایران سنگ ندارد

خبرگزاری فارس: با گذشت 32 سال از شهادت نخستین شهید دفاع مقدس خرمشهر قبر این شهید همچنان بدون سنگ مزار است.

مزار نخستین شهید پایتخت مقاومت ایران سنگ ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از خرمشهر، 21 خرداد ماه 1359 بود که در جریان تحرکات دشمن بعثی و درگیری‌ها در مرزهای کشورمان موسی بختور که از اهالی خرمشهر بود و به عنوان پاسدار در مشغول خدمت بود به شهادت رسید.

بسیاری از رزمندگان و منابع نام موسی بختور را به عنوان نخستین شهید دوران دفاع مقدس یاد می‌کنند و برخی معتقدند وی جزو نخستین شهدای دفاع مقدس بود اما در اینکه شهید موسی بختور نخستین شهید دوران دفاع مقدس خرمشهر است هیچ تردیدی وجود ندارد.

شهید موسی بختور در نخستین روزهای درگیری‌ها و حتی پیش از آغاز رسمی جنگ تحمیلی در منطقه شلمچه به شهادت رسید و پیکر وی در منطقه خضر آبادان در کنار پدر آرام گرفت.

بیش از 32 سال از شهادت نخستین شهید دفاع مقدس می‌گذرد و قبر شهید بختور همچنان خاکی و بدون سنگ مزار است.

نخستین بار مسئول ناحیه مقاومت بسیج خرمشهر در نشست مطبوعاتی روزهای قبل خود این خبر را که قبر نخستین شهید دفاع مقدس خرمشهر بدون سنگ مزار است را اعلام کرد و افزود: این مسئله به هیچ وجه پذیرفتنی نیست که قبر نخستین شهید دفاع مقدس سنگ مزار ندارد.

عادل فرهانیان افزود: واقعاً جای بسی تاسف است که با گذشت سال‌ها از شهادت موسی بختور قبر این شهید همچنان خاکی است.

وی گفت: باید بپذیریم که در حق برخی جانبازان و شهدای دوران دفاع مقدس بی‌مهری شده است.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج خرمشهر ادامه داد: بسیاری از جانبازان و رزمندگان دوران دفاع مقدس در کنار ما در شهر در حال زندگی هستند و برخی به سختی روزگار می‌گذارنند و هیچ توقعی ندارند جز اینکه یادی از آنها شود.

فرهانیان تصریح کرد: باید بیش از پیش به رزمندگان، جانبازان و شهدا توجه شود نه اینکه قبر نخستین شهید پایتخت مقاومت ایران با گذشت بیش از 32 سال همچنان خاکی باشد.

*نصب سنگ مزار شهید بختور توسط بنیاد شهید آبادان انجام شود

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خرمشهر گفت: با توجه به اینکه مزار شهید موسی بختور در منطقه خضر آبادان واقع شده است عملیات نصب سنگ و مرمت آن باید توسط بنیاد شهید این شهرستان صورت می‌گرفت.

سید رضا حسینی افزود: با توجه به اینکه شهید موسی بختور در خرداد 1359 به شهادت رسید، در آن سال‌ها همه هزینه‌های مربوط به مراسم ترحیم و سنگ قبر به خانواده شهدا داده می‌شد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خرمشهر ادامه داد: البته پیگیری‌هایی با بنیاد شهید آبادان در این خصوص انجام داده‌ایم که امیدواریم در آینده نزدیک شاهد بهسازی و نصب سنگ بر روی مزار این شهید دوران دفاع مقدس باشیم.

حسینی تصریح کرد: با توجه به اینکه قبر شهید بختور در آبادان قرار دارد، به لحاظ اداری و مالی امکان انجام هزینه در این خصوص از سوی بنیاد شهید خرمشهر وجود ندارد.

وی گفت: با این وجود قرار است دوستان و همرزمان شهید بختور قصد دارند تا خود نسبت به نصب سنگ مزار وی اقدام کنند که ما نیز آمادگی خود را برای کمک به آنها اعلام کرده‌ایم.

*نصب سنگ قبر به دهیاران واگذار شده است

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آبادان گفت: بهسازی قبور شهدایی که در روستاها دفن شده‌اند به دهیاری‌ها واگذار شده و با توجه به اینکه مزار شهید بختور و 17 شهید دیگر در روستای خضر قرار دارد، کار بهسازی و نصب سنگ آن توسط دهیاری‌ها در حال پیگیری است.

علی ثامری افزود: اداره اوقاف دو سال قبل برای بازسازی قبور 18 شهید دفن شده در روستای خضر که یکی از آنها مزار شهید  بختور بود اقدام کرد.

وی ادامه داد: اما متاسفانه به دلیل مشکلات مالی و کمبود بودجه کار بازسازی این قبور نیمه کاره رها شده است.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آبادان تصریح کرد: این مسئله موجب شد تا قبر شهید بختور نیز تاکنون به شکل خاکی باقی بماند.

ثامری اضافه کرد: با توجه به اینکه عملیات بازسازی قبور شهدایی که در روستاها دفن شده‌اند به دهیاری‌ها واگذار شده است پیگیری‌ها و نامه‌نگاری‌هایی را در این خصوص انجام داده‌ایم که امیدواریم با مساعدت مسئولان و اختصاص اعتبار لازم شاهد بازسازی قبر شهید بختور و نصب سنگ بر روی آن باشیم.

وی خاطرنشان‌کرد: بنیاد شهید وظیفه بازسازی گلزار مرکزی شهر را بر عهده دارد که عملیات بازسازی آن نیز انجام شده است.

سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آبادان افزود: البته علاوه بر این، بازسازی تعداد دیگری از قبور شهدا که در مناطق مختلف شهر قرار دارند نیز انجام شده است.

ثامری در خصوص هزینه بازسازی قبور نیز گفت: برای بازسازی هر قبر شهید به طور متوسط به 30 میلیون ریال اعتبار نیاز است.

فارغ از اینکه بهسازی مزار نخستین شهید دوران دفاع مقدس برعهده چه نهادی است و فارغ از اعتبارات مورد نیاز به نظر می‌رسد نخستین شهید دفاع مقدس آنقدر ارزش و جایگاه دارد که حداقل سنگی بر روی مزار وی قرار داده و نام و عنوانش بر روی آن ثبت شود تا اگر نسل جوان امروز از نخستین شهید دفاع مقدس از پدران خود بپرسند با شرمندگی سخن از خاکی بودن مزار وی نکنند.

============

گزارش از امید زباری

===========

انتهای‌پیام/72008/و40/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول