اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت

رشته‌های رنگرزی و جاجیم‌بافی کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از ثبت رشته‌های رنگرزی و جاجیم‌بافی در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

رشته‌های رنگرزی و جاجیم‌بافی کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی

حمیدرضا واعظی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار داشت: دست ‌بافته‌هاى عشایر کهگیلویه و بویراحمد از جمله قالى، گبه، گلیم، گچمه، جاجیم و خورجین از مهم‌ترین صنایع دست بافت جامعه هدف بوده که استفاده از رنگ‌هاى طبیعى و شاد و همچنین نقش‌هایی از طبیعت، زیبایی آن‌ها را بیشتر جلوه می‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: احیای رشته‌های صنایع دستی منسوخ شده یا در حال منسوخ در اولویت کاری این مرکز هنری است.

وی ادامه داد: صنایع دستی هر منطقه بر اساس اقلیم جغرافیایی و جاذبه‌های مکانی آن شکل گرفته که می‌توان با برنامه‌ریزی درست، این هنرها را زنده و پویا نگه داشت و نوعی اشتغالزایی مضاعف در این خصوص اعمال کرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: برنامه این مرکز در حفظ و احیای رشته‌های صنایع دستی در حال منسوخ اجرا و اقدامات لازم نیز اعمال می‌شود.

واعظی‌زاده ادامه داد: با توجه به حساسیت امر، رشته رنگرزی سنتی و جاجیم‌بافی به عنوان دو اثر ناملموس در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد به تعداد هنرمندان و رشته‌های صنایع دستی اشاره کرد و گفت: بیش از 30 هزار هنرمند و صنعتگر در 34 رشته صنایع‌دستی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت‌های مختلف هنری خود را ارائه می‌دهند.

انتهای‌پیام/82011/م30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول