اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استادیار گروه پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی خبر داد

اهدای اعضای بدن یک بیمار مرگ مغزی در آذربایجان‌غربی

خبرگزاری فارس: استادیار گروه پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: اعضای بدن یک بیمار مرگ مغزی در آذربایجان‌غربی از جمله قلب، کبد و کلیه‌های وی به بیماران نیازمند اهداء شد.

اهدای اعضای بدن یک بیمار مرگ مغزی در آذربایجان‌غربی

فرزاد کاکایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: صبح امروز یک بیمار مرگ مغزی اهل شهرستان سردشت مورد جراحی قرار گرفت و اعضای بیمار شامل کلیه‌ها، کبد، قلب و پرده دور قلب برای پیوند به بیماران نیازمند اهداء شد.

استادیار گروه پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی افزود: سلام صالح‌زاده 47 ساله بر اثر خون‌ریزی مغزی دچار مرگ مغزی شد و تلاش پزشکان برای برگشت بیمار بعد از 48 ساعت مراقبت میسر نشد.

کاکایی تاکید کرد: همراهان بیمار در یک اقدام خداپسندانه رضایت خود را به اهدای اعضای بیمار از جمله قلب، کبد، کلیه‌ها و پرده دور قلب اعلام کردند که به علت بالا بودن سطح کراتین موجود در کلیه‌ها، پیوند در ارومیه مقدور نشد و به همین دلیل کلیه‌ها و کبد برای پیوند به شیراز منتقل و قلب بیمار جهت پیوند دریچه‌های قلب و پرده قلب به تهران انتقال داده شد.

وی ضمن تقدیر از چنین اقدام خداپسندانه‌ای، گفت: با توجه به اینکه امکان بازگشت به زندگی در بیماران مرگ مغزی به هیچ عنوان میسر نیست در مقام یک پزشک از همه مردم می‌خواهم توجه داشته باشند که این بیماران با بیماران کمای عادی و ضربه مغزی تفاوت دارند چرا که بیماران کمای عادی و ضربه مغزی را می‌توان با اقدامات پزشکی به زندگی برگشت داد، ولی بیمار مرگ مغزی همه بخش‌های مغزش به صورت برگشت‌ناپذیر از کار افتاده و برای اینکه این موضوع تایید شود آزمایشات بسیاری مانند نوار مغزی، سونوگرافی‌های متعدد از عروق مغز و عکسبرداری‌های متعدد به عمل می‌آید تا از کارافتادگی مغز وی تایید شود.

کاکایی با بیان اینکه سالانه بیش از یک هزار و 500 نفر از افرادی که در لیست انتظار پیوند کبد هستند به دلیل نداشتن کبد اهدایی فوت می‌کنند، متذکر شد: هم‌اکنون 30 هزار نفر در کشور در لیست انتظار پیوند کلیه بوده و نزدیک به 5 هزار نفر در لیست انتظار پیوند کبد هستند، بنابراین مردم باید به این موضوع آگاهی داشته باشند که مریض مرگ مغزی حداکثر 24 تا 48 ساعت زنده می‌ماند و اگر دستگاه‌هایی که به این بیماران وصل است را جدا کنند حداکثر ظرف 20 دقیقه فوت خواهند کرد در نتیجه این اصل که اعضای بدن بیمارشان می‌تواند به حداقل پنج نفر زندگی دوباره ببخشد را مدنظر داشته و از پاداش‌های اخروی این اقدام خداپسندانه غافل نباشند.

انتهای پیام/61012/ن20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول