اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

مسجد امام بروجرد بزرگ‌ترین مسجد تاریخی غرب کشور

خبرگزاری فارس: مسجد امام بروجرد، بزرگ‌ترین مسجد تاریخی غرب کشور است که در مرکز شهر بروجرد واقع شده است.

مسجد امام بروجرد بزرگ‌ترین مسجد تاریخی غرب کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، این مسجد تاریخی یکی از بناهای تاریخی در شهر بروجرد است که در کنار بازار قدیمی سرپوشیده بروجرد و در مرکز این شهر واقع شده است.

از گذشته‌های دور مساجد از اهمیت بالایی برخوردار بودند و علاوه بر اینکه محل نمازگزاران بوده است، مکانی برای مشورت افراد به شمار می‌آمد.

مسجد امام بروجرد از ابتدای انقلاب به عنوان محل تجمع راهپیمایی‌کنندگان انقلاب بوده و بعد از آن هم به عنوان مصلای نماز جمعه بروجرد از آن استفاده می‌شد.

این مسجد بزرگ در بروجرد هم‌اکنون محلی برای برگزاری مراسم‌ مختلف است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی بروجرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بروجرد گفت: مسجد امام بروجرد یکی از دو مسجد اصلی شهر بروجرد است و این مسجد از نوع چهار ایوانی است و ایوان‌های شرق و غرب و همچنین شمال و جنوب آن با هم قرینه هستند.

حجت‌الله یارمحمدی ادامه داد: این مسجد در گذشته علاوه بر اینکه محل نمازگزاران بوده، مدرسه هم بوده و فضای فوقانی آن برای تدریس طلاب علوم دینی استفاده می‌شده است.

وی تصریح کرد: این مسجد شامل فضاهای متعددی از جمله خانه اصلی، شبستان‌های شرقی و غربی، ایوان و چند اتاق است.

یارمحمدی اظهار داشت: قدیمی‌ترین تاریخ پیدا شده در این مسجد مربوط به سال 1209 هجری قمری و از بناهای پیش از قاجار است اما تزئینات این مسجد مثل کاشی‌کاری آن در زمان قاجار است.

وی متذکر شد: این مسجد علاوه بر کاشی دارای تزئیناتی مانند گچ و چوب است که مهم‌ترین تزئینات چوب این بنا بر روی در ورودی آن از سمت خیابان جعفری است که این در، منبت‌کاری شده است و این مسجد به وسیله سه ورودی در جهات شرق، غرب و شمال با فضاهای پیرامون خود مرتبط است که مهم‌ترین در ورودی آن در شمالی این مسجد است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بروجرد یادآور شد: مسجد امام بروجرد سال‌ها پیش در فهرست آثار ملی ثبت شده است و این مسجد 200 سال قدمت دارد و همچنین دارای 700 متر مربع وسعت است.

وی خاطرنشان کرد: در زلزله سال 85 که در بروجرد رخ داد، این مسجد دچار تخریب شد که از جمله اقدامات مرمتی انجام شده بعد از زلزله سال 85 اجرای طرح مقاوم‌سازی لرزه‌ای در بخش‌هایی که احتمال خطر بیشتر بود، صورت گرفته است.

یارمحمدی ادامه داد: بازسازی کاربندی ایوان اصلی، گوشواره‌های ایوان شمالی نیز در این مسجد صورت گرفته است.

وی عنوان کرد‌: سبک‌سازی بخش‌های متعدد پشت بام‌، اجرای کف فرش در ایوان‌های چهارگانه‌، مرمت دو ورودی چوبی و تکمیل کاشی‌کاری فضاهای مسجد از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این مسجد بوده است.

یارمحمدی ادامه داد: این مسجد به دلیل وسعتی که دارد کار مرمت در آن همچنان استمرار دارد.

گفتنی است، مسجد امام بروجرد در ابتدای سه راه جعفری قرار دارد و هم‌اکنون محل برپایی نماز جمعه در این شهر است و به دلیل اینکه این مسجد در کنار بازار قدیمی بروجرد قرار دارد، کسبه و بازار همه روزه در این مسجد برای برگزاری نماز جماعت حاضر می‌شوند.

===============

گزارش از مرجان سلیمانی

==============

انتهای‌پیام/2304/م30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول