اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان‌شرقی:

بخش‌های آسیب دیده مسجد ضریر دوره صفوی مراغه الحاقی بوده است

خبرگزاری فارس: رئیس شورای ثبت آثار تاریخی آذربایجان‌شرقی با اشاره به آسیب‌های وارد شده به بخشی از مسجد ضریر شهرستان مراغه گفت: قسمت‌های فرو ریخته این مسجد الحاقی بوده و به این بنای تاریخی اضافه شده‌ است.

بخش‌های آسیب دیده مسجد ضریر دوره صفوی مراغه الحاقی بوده است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، تراب محمدی اظهار کرد: در طرح مرمتی مسجد ضریر مراغه، مقرر شده بود این قسمت‌های الحاقی تخریب و به منظور حفظ اصالت بنا از بدنه اصلی و تاریخی مسجد حذف شوند.

وی با تاکید بر اینکه بخش تاریخی مسجد سالم بوده و هیچ گونه آسیبی ندیده است، یادآور شد: بخش تخریب شده در واقع دیواری در ضلع شمالی و غربی محوطه مسجد بوده که با آغاز مرمت بنا قرار بود تخریب و حذف شود.

محمدی خاطرنشان کرد: این دیوار الحاقی با مصالح سست و متفاوت با مصالح سنتی مسجد ساخته شده بود که همین سست بودن سبب ریزش آن بر اثر بارندگی اخیر شده است.

قائم‌مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با تاکید بر اینکه هم‌اکنون بخش‌های الحاقی تخریب شده در حال آواربرداری هستند، از آغاز عملیات مرمتی بنای اصلی مسجد پس از اتمام آواربرداری‌ها خبر داد.

محمدی بر سالم بودن اسکله و شاکله مسجد ضریر تاکید کرد و گفت: عملیات مرمتی این مسجد شامل اقداماتی نظیر استحکام بخشی، مرمت تزئینات چوبی داخلی، برداشت و حذف الحاقات داخل مسجد و بازسازی شیروانی خواهد بود.

وی مسجد ضریر را از جمله مساجد چوبی و شبستانی آذربایجان‌شرقی و با قدمت صفوی خواند که با شماره 8908 در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به زیبایی‌های به کار رفته در معماری و تزئینات این مسجد گفت: نقاشی‌های گل و بوته به صورت زنجیروار و تصاویر ترنج و آیات قرآنی در سقف به کار رفته است.

محمدی اضافه کرد: نقاشی‌ها و خطاطی‌های موجود در سرستون‌ها و مقرنس کاری سرستون‌های چوبی از دیگر تزئینات زیبای به کار رفته در مسجد ضریر شهرستان مراغه به شمار می‌روند.

انتهای پیام/60001/ز/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول