اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مناره مسجد جامع قزوین چگونه در آتش سوخت

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین گفت: مأموران آتش‌نشانی با حضور به موقع و با تلاش همه جانبه و سرعت عمل در آتش‌سوزی مناره مسجد جامع قزوین توانستند این اثر تاریخی مهم را از آسیب بیشتر حفظ کنند.

مناره مسجد جامع قزوین چگونه در آتش سوخت

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین، سیدعلی شفیعی با تشریح اقدامات صورت گرفته در زمان حادثه آتش‌سوزی مناره مسجد جامع اظهار داشت: ستاد فرماندهی آتش‌نشانی قزوین ساعت 23 و 50 دقیقه اول دی ماه با دریافت خبر رخداد این حادثه بلافاصله آتش‌نشانان ایستگاه‌های یک، دو، سه و شش را به محل حادثه در خیابان شهدا (سپه) اعزام کرد.

125 دقیقه زمان برای اطفای حریق

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین عدم رعایت اصول ایمنی در سیم‌کشی برق مناره و فرسودگی سیم‌های برق و اتصال در سیم‌کشی را دلیل این آتش‌سوزی عنوان کرد و افزود:‌ این آتش‌سوزی با تلاش چهار ایستگاه آتش‌نشانی خاموش شد و آتش‌نشانان عملیات ایمن‌سازی محل را آغاز کردند و سرانجام پس از 125 دقیقه عملیات پایان یافت.

شفیعی ادامه داد: هنگام رسیدن مأموران آتش‌نشانی به محل حادثه،‌ از مناره غربی مسجد جامع دود و شعله خارج می‌شد که آتش‌نشانان با بکارگیری تجهیزات خاموش‌کننده و ایمنی،‌ شعله‌های آتش را که قسمت فوقانی را در بر گرفته و در حال گسترش بود مهار کردند و از سرایت شعله‌ها به سایر قسمت‌های مناره و سازه‌های اطراف جلوگیری کردند.

اطفاء حریق از پشت بام مسقف مسجد و مسیر پله‌های مناره

وی تصریح کرد: نخستین گروه از آتش‌نشانان این سازمان ساعت 23 و 54 دقیقه به درب شرقی مسجد جامع رسیدند که درب مذکور قفل بود، ‌بنا بر این با مراجعه به درب ضلع غربی سعی در ورود به این بنای تاریخی ـ مذهبی را داشتند که این درب نیز از داخل قفل بود.

شفیعی اضافه کرد: با توجه صعب‌العبور بودن کوچه‌ها برای ورود خودروهای آتش‌نشانی و قفل بودن درب‌های ورودی مسجد، سرانجام پس از ورود به محوطه حیاط، ‌آتش‌نشانی از طریق پشت‌بام مسقف مسجد و مسیر پله‌های مناره نسبت به اطفاء حریق اقدام کردند.

وی تصریح کرد:‌ با توجه به قدمت یک هزار و 200 ساله این بنای تاریخی که از دوره هارون‌الرشید به جا مانده است، آتش‌نشانان به دلیل حفاظت از این بنای تاریخی از شکستن درب‌ها برای ورود و استفاده از آب با فشار خودداری کردند.

سیم کشی غیرایمنی برق دلیل وقوع این آتش‌سوزی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین ابراز داشت:‌ در بررسی میدانی برای کشف علت آتش‌سوزی،‌ در قسمت فوقانی مناره تجهیزاتی نظیر دریل، ‌گیره و ... مشاهده شد و نظر کارشناسان این سازمان حاکی از آن است که در روزهای قبل از وقوع حادثه، ‌بنای مناره مسجد جامع در دست تعمیر و مرمت بوده است.

شفیعی سیم‌کشی غیرایمنی برق و شل بودن اتصالات سیم‌کشی و فرسودگی و بارندگی در آن زمان را دلیل وقوع این آتش‌سوزی دانست و گفت: سیم‌کشی برق مناره مسجد توسط کارشناسان این سازمان مورد بررسی قرار گرفت که آثار ریزش مذابه ناشی از قوس الکتریکی بر روی مواد سوختنی مشاهده شده است.

اماکن تاریخی قزوین از نظر ایمنی وضعیت مناسبی ندارند

وی افزود: کندسوزی مواد قابل اشتعال در نهایت به شعله‌وری حریق در مناره مسجد جامع قزوین و ایجاد خسارت به این بنای تاریخی ـ مذهبی منجر شده است.

شفیعی با اشاره به سابقه تاریخی مسجد جامع عتیق قزوین، ‌بر ضرورت توجه هرچه بیشتر مسئولان ذیربط بر رعایت اصول ایمنی در اماکن و بناهای تاریخی تأکید کرد و گفت: سازمان آتش‌نشانی بارها تأکید و اعلام کرده است که اماکن تاریخی قزوین از نظر ایمنی وضعیت مناسبی ندارند و برای حفظ این آثار ملی، ایمنی بیشتر این بناها باید در اولویت قرار گیرد.

انتهای پیام/77002/ش/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول