اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی کرمان:

ایجاد گمرک در جنوب کرمان توجیه اقتصادی دارد

خبرگزاری فارس: مسئول مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی کرمان گفت: در جنوب کرمان به دلیل حجم تولید بالا و تنوع محصولات کشاورزی برای ایجاد گمرک توجیه اقتصادی وجود دارد.

ایجاد گمرک در جنوب کرمان توجیه اقتصادی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، صادق علیزاده بعد از ظهر امروز در جلسه بررسی راهکارهای راه‌اندازی گمرک جنوب کرمان در این شهرستان اظهار داشت: جنوب کرمان منطقه ویژه‌ای از دیدگاه بسیاری از مسئولان و گلوگاه ویژه جنوب شرق در سطح زیر کشت و تولید است و بیش از 269 هکتار سطح زیر کشت باغی و زراعی دارد.

* 3.7 میلیون تن تولیدات کشاورزی کرمان در جنوب است

وی افزود: 6 میلیون تن محصول تولیدی سالانه استان است که 3 میلیون و 700 تن در جنوب استان تولید می‌شود و این فرصت‌های استثنایی که در منطقه وجود دارد اگر استفاده نشوند از دست می‌روند و همچنین محصولات تولیدی بخشی در بازارهای داخلی عرضه و صادر می‌شود.

علیزاده تصریح کرد: صادرات باید افزایش یابد تا بتوان با استفاده از این سازگارها صنایع تبدیلی را ایجاد کرد، این منطقه کشاورز محور است و مشکلاتی که در منطقه وجود دارد به عنوان فرصت پیگیری و منطقه اقتصادی و گمرک در کنار آن ایجاد شود.

* وجود مشکل فرآوری در جنوب کرمان

مسئول مرکز تحقیقات و بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی کرمان گفت: منطقه جنوب کرمان 10 ماه در سال تولید محصول کشاورزی دارد و چون گلخانه طبیعی است و تولید با هزینه کم انجام می‌شود اما مشکل فرآوری وجود دارد.

علیزاده با اشاره به مشکل زمین احداث گمرک و پایانه صادراتی در شهرستان جیرفت اذعان داشت: سند این زمین به نام و کاربری آن برای کشاورزی و این یک مانع است، سرمایه‌گذار برای انجام کار وجود دارد اما باید مشکل زمین حل شود تا با راه‌اندازی پایانه صادراتی مشکل کشاورزی منطقه طی یک فرصت زمانی برطرف شود.

* توجیه اقتصادی جنوب کرمان برای گمرک

وی با بیان اینکه گمرک در دل پایانه ایجاد می‌شود، گمرک در مناطقی احداث می‌شود که صادرات منطقه از نظر میزان و تنوع قابل توجه باشد و گمرک درآمدزا باشد، در کشور 96 گمرک وجود دارد که برخی فعال نیستند اما در جنوب کرمان به دلیل حجم تولید بالا و تنوع محصولات کشاورزی برای گمرک توجیه اقتصادی وجود دارد.

علیزاده افزود: با ایجاد پایانه صادراتی محصولات در بسته‌بندی بازارپسند روانه بازار می‌شوند، این اتفاق در افزایش سطح زیر کشت و افزایش اشتغال و بهره‌وری منطقه نقش اساسی دارد.

انتهای پیام/80002/غ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول