اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اردبیل:

گمرک بیله‌سوار همچنان از امکانات مجهز بی‌بهره است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی استان اردبیل گفت: گمرک بیله‌سوار همچنان از امکانات و تجهیزات مطلوب و مناسب در ترخیص کالا و همچنین تشریفات گمرکی بی‌بهره است.

گمرک بیله‌سوار همچنان از امکانات مجهز بی‌بهره است

فرهاد صفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل، اظهار داشت: گمرک آستارا برخلاف گمرک بیله‌سوار مجهز به تمام تشریفات و امکانات گمرکی بوده و هیچ‌گونه مشکلی از این لحاظ وجود ندارد و با ظرفیت 100 درصدی فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: ‌در حالی که مبادلات چندین کشور خارجی از طریق گمرک آستارا انجام می‌شود اما گمرک بیله‌سوار به جهت محدودیت‌های یاد شده فقط مبادلاتی با کشور آذربایجان دارد.

صفری با اعلام اینکه این استان از ظرفیت‌های فراوانی با هدف توسعه تجارت خارجی برخوردار است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سالانه 900 هزار تن تولید سیب‌زمینی داریم که بیش از 260 هزار تن آن صادر می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: در صورت برداشته شدن این موانع می‌توانیم این میزان را تا حد دو برابر نیز افزایش دهیم.

وی بیان کرد: مشکل صادرکنندگان مختص به گمرکات نبوده و سایر نهادهای ذیربط نیز در این زمینه دخیل هستند.

این صادرکننده موفق یادآور شد: از جمله مشکلاتی که برای صادرکنندگان استان به خصوص محصول استراتژیک سیب‌زمینی وجود دارد، می‌توان به اخذ عوارض از صادرکنندگان توسط شهرداری اشاره کرد که این در حالی است که طبق قانون مالیات صادرات کالا و خدمات از پرداخت عوارض معافند، شهرداری مجاز به دریافت عوارض از صادرکنندگان سیب‌زمینی نیست.

صفری گفت:‌ عدم صدور گواهی بهداشتی، حفظ نباتات توسط سازمان جهاد کشاورزی از دیگر خلأها است که این گواهی در صورت درخواست صادرکنندگان طبق قانون می‌بایست صادر شود اما علی‌رغم درخواست‌های مکرر از صدور این گواهی در مرز بیله‌سوار جلوگیری شده است.

این کارشناس مدیریت بانکداری که از سال 80 در زمینه صادرات محصولات غیرنفتی فعال است و سه سال متوالی نیز صادرکننده نمونه استان بوده، افزود: به رغم آن که صادرکنندگان سربازان خط مقدم جهاد اقتصادی هستند با این حال این قشر تلاشگر با مشکلات و موانع بسیاری دست به گریبان هستند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اردبیل این مشکلات را درون‌مرزی و برون‌مرزی خواند و تصریح کرد: مشکلات درون‌مرزی عبارتند از بروکراسی منفی در سازمان‌های متولی از جمله گمرک و مشکلات برون‌مرزی نیز مربوط به بازارهای هدف و کشورهای خارجی هستند.

صفری به بروکراسی منفی اشاره کرد و اظهار داشت: گمرک بیله‌سوار اولین و تنها گمرک مرزی فعال استان اردبیل و دومین گمرک رسمی فعال جمهوری اسلامی ایران با کشور آذربایجان است که امکانات موجود در این گمرک جوابگوی فعالیت‌ها نیست و از طرف دیگر سختگیری‌های بی‌مورد برخی از مسئولان سبب شده که این گمرک با ظرفیت 30 درصد فعالیت کند.

وی خاطرنشان کرد: ‌در صورت تجهیز این گمرک و بهسازی جاده‌های مواصلاتی شهرستان در حد استانداردهای جاده ترانزیتی، می‌توان آن را به دروازه‌ای برای گشایش اقتصادی استان تبدیل کرد که این مسئله همت مضاعف مسئولان اجرایی و نمایندگان هفت‌گانه استان را می‌طلبد.

نمایندگان برای راه‌اندازی گمرکات جدید به خود زحمت ندهند

صفری اضافه کرد: هر یک از نمایندگان شهرستان‌های مختلف استان در ادوار گذشته و در دوره فعلی نیز به نوعی در تلاش بودند تا در حوزه انتخابیه خود مبادرت به ایجاد گمرکات متعدد با یگانه همسایه خارجی این استان کنند در حالی که ایجاد گمرکات تجارت را افزایش نمی‌دهد.

وی بیان کرد: شناسایی مزیت‌های هر منطقه، سرمایه‌گذاری در آن بخش و تولید است که به رونق اقتصادی از طریق مبادلات بازرگانی کمک می‌کند.

عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی اردبیل به دو محدودیت عمده در گمرک اشاره کرد و ادامه داد: در صورتی که تمام رویه‌های گمرکی اعم از ورود موقت و ترانزیت کالا به کشور ثالث حل شود، گمرک بیله‌سوار و منطقه رونق بیشتری می‌گیرد.

صفری یادآور شد: به علت نبود تشریفات ورود موقت هر شهروند ایرانی در صورت تمایل می‌تواند به هر یک از شهرهای جمهوری آذربایجان با وسیله شخصی سفر کند ولی هیچ یک از تبعه آن کشور نمی‌تواند با وسیله شخصی در داخل شهرهای ایران تردد کند.

وی گفت:‌ علی‌رغم اینکه صادرکنندگان جمهوری آذربایجان اجازه صادرات محصولات خود را از طریق این گمرک و از خاک جمهوری اسلامی ایران به نخجوان و عراق دارند در حال حاضر صادرکنندگان ایرانی این اجازه را ندارند که کالاهای صادراتی خود را از طریق گمرک بیله‌سوار از خاک کشور جمهوری آذربایجان به کشور ثالث مثل روسیه و گرجستان ترانزیت کنند.

صفری در پایان افزود: در این مورد نیاز به یک دیپلماسی قوی داریم تا این مشکل نیز در آینده‌ای نزدیک برطرف شود.

انتهای پیام/62001/ح30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول