اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

متکی:

فتنه 88 اتصال دشمنان خارجی با حلقه‌های داخل بود

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه در دولت نهم گفت: حوادث بعد از انتخابات سال 88 اتصال نامیمون و شیطنت‌آمیز دشمنان خارجی با حلقه‌های داخل کشور بوده است.

فتنه 88 اتصال دشمنان خارجی با حلقه‌های داخل بود

منوچهر متکی در حاشیه برگزاری آیین بزرگداشت حماسه 9 دی در فرهنگ‌سرای کومش سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سمنان اظهار داشت: جالب است مردمی که همواره از سوی غربیان، متهم به بازی گرفته شدن و مشارکت نداشتن در سرنوشت کشورشان هستند با حضوری بی‌نظیر در انتخابات 88 افتخاری دیگر آفریدند.

وی با بیان اینکه مدالی که ملت ما در آن انتخابات به دست آورد، جشن بزرگی را می‌طلبید و چالشی عظیم را برای دشمن پدیدار می‌کرد،‌ افزود: در مقابله با مدعیان ملت ایران نتیجه این انتخابات می‌توانست به عنوان یک برگ برنده همانند دوره‌های قبلی غرب را به چالش بکشاند.

وزیر امور خارجه در دولت نهم بیان کرد: دو استراتژی در انتخابات توسط دشمن طراحی شده بود، نخستین استراتژی تحمیل نتیجه خاص بود که می‌خواستند با بازی‌های حساب‌ شده پیروز انتخابات شوند؛ اما این استراتژی شکست خورد.

متکی ادامه داد: انتخابات در 22 خرداد 88 در محیطی آرام و صمیمی در سراسر کشور برگزار شد و نامزدها پرنشاط و فعال و مردم با نشاط و مصمم برای حضور در تمام استان‌های کشور به عینه مشاهده شدند.

وی اظهار داشت: دو عنصر در انتخابات سال 88 مشاهده شد، حماسه حضور پررنگ مردم و آرامش در انتخابات که این امر تا پایان رأی‏گیری همچنان در کمال آرامش حاکم بود.

وزیر سابق امور خارجه کشورمان تصریح کرد: قبل از پایان شمارش آرا در بعضی استان‌ها، چه هدفی دنبال می‌شد که نامزدی اعلام کند من پیروز انتخاباتم؛ در خوش‌بینانه‏ترین حالت می‌توان گفت چنین فردی تحلیلش از آرا اشتباه و نادرست بوده و این قضاوتی خوشبینانه نسبت به این اظهار نظر است.

متکی افزود: این نامزدها باید قانون و قواعد بازی را می‌پذیرفتند و نسبت به آن قوانین پایبند می‌بودند که متأسفانه بدین صورت نبود.

وی افزود: در انتخابات سال 88 مشخص شد، تعدادی از نامزدها معترض هستند که البته این امر طبیعی است.

متکی‌ گفت: پس از تشدید اعتراضات نظام پیگیری اعتراضات را در دستور کار خود قرار داد و فراتر از ساز و کارهای تعریف شده، مقام معظم رهبری شخصاً افرادی را برای پیگیری اعتراضات در کنار ساز و کارهای قانونی معرفی کردند.

وزیر سابق امور خارجه کشورمان ادامه داد: ایشان به منظور اتمام حجت بر همگان و باقی نماندن بهانه‌ای برای احدی فرمودند هر تعداد صندوق مورد اعتراض بازشماری شود.

متکی تصریح کرد: به میزانی که ساز و کارهای قانونی برای پیگیری به طور جدی اعلام می‌شد، عقب‏نشینی معترضان و فتنه‌گران از ساز و کارهای قانونی جدی‌تر و آرام آرام اعتراض آری، پیگیری نه، از سوی معترضان مشاهده می‌شد و اینها همه برای اجرای مرحله دوم استراتژی طراحی شد که قرار بود کشور به سوی ناامنی و نابه‏سامانی اوضاع هدایت شود.

وی گفت: در بخشی از ماجرا می‌بینیم که غربی‌ها دست به عصا راه می‌روند؛ اما در یک جا اوباما محافظه‏کارانه و در قالب کلماتی می‌گوید جریان سبز یکی از استراتژی‌های آمریکاست و این حرف کمی نیست.

وزیر سابق امور خارجه کشورمان با بیان اینکه من فضای بین‏المللی آن زمان را رصد می‌کردم، ‌گفت: حوادث بعد از انتخابات اتصال نامیمون و شیطنت‌آمیز دشمنان خارجی با حلقه‌های داخل کشور و البته این بازی حساب‌شده‌ای بود.

متکی با بیان اینکه بزرگ‌ترین جرمی که فتنه‌آفرینان مرتکب شدند، ظلم به ملت بود، ‌گفت: این انتخابات برگ برنده‌ و مدال افتخاری در دست انقلاب بود که می‌توانست دنیای غرب را به چالش بکشاند؛‌ دنیایی که محصور شعارهای این ملت و امام شده بود.

انتهای پیام/2249/غ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول