اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد حوزه و دانشگاه سمنان:

اطاعت از ولی‏ فقیه رمز پیروزی است / بدون چون و چرا پذیرای کلام ولایت باشیم

خبرگزاری فارس: استاد حوزه و دانشگاه سمنان گفت: مهم‌ترین مؤلفه شیعه واقعی، ادب در اطاعت از ولایت بوده و این ادب رمز پیروزی و موفقیت و گذر از گردنه‌های سخت و صعب‌العبور است.

اطاعت از ولی‏ فقیه رمز پیروزی است / بدون چون و چرا پذیرای کلام ولایت باشیم

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، حجت‌الاسلام مهدی حسن‌آبادی عصر امروز در گردهمایی اخلاقی و بصیرتی پاسداران سپاه استان سمنان که در حسینیه ثارالله سپاه استان برگزار شد، بیان کرد: انسان دارای دو مؤلفه روح و جسم بوده و بین این دو شاخص، روح ارزشمند‌تر از جسم است.

وی با بیان اینکه آنچه ماندنی بوده، روح است و شرافت انسان به روح اوست،‌ افزود: متأسفانه‌ انسان‌‌ها به دانسته‌های خویش عمل نمی‌کنند و بیشتر به جسم خود می‌پردازند؛ در حالی که می‌دانیم این جسم با مرگ از بین می‌رود و آنچه می‌ماند و در عالم برزخ نگهداری می‌شود، روح است.

این مبلغ دینی گفت: داستان‌ها و روایات بی‌شماری موجود است که در آنها به کسی پهلوان گفته می‌شود که نسبت به جسم، روح قوی‌تری داشته باشد.

حسن‌آبادی خاطرنشان کرد: به فرموده پیامبر عظیم‏الشأن اسلام، «کسی قوی‌تر است که بر هوای نفس خویش غلبه کند»؛ یعنی روحش را تعالی دهد.

روح متعالی امام سبب شد افکارشان بر مردم مستولی شود

این استاد حوزه و دانشگاه سمنان تصریح کرد: در تاریخ کسانی نظیر امام خمینی(ره) ماندگار شدند که روح متعالی داشتند؛ ایشان زمانی که در نجف بودند نه رسانه‌ای در اختیارشان بود و نه حکومت و ایادی داشتند و تنها عاملی که سبب شد افکار امام بر مردم غالب و مستولی شود؛ روح متعالی ایشان بود.

حسن‏آبادی ادامه داد:‌ بسیاری از شهدای ما در زمان جنگ تحمیلی حتی یک بار هم امام را از نزدیک ندیده بودند؛ اما طوری روح تربیت‌ یافته امام خمینی(ره) در قلب و روح این شهیدان بزرگوار تأثیر گذاشته بوده که در جنگ بین عقل و عشق، عقل را کنار گذاشتند و عاشقانه وارد میدان شدند و به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

وی بیان کرد: در جایی، امام حسین(ع) در مورد اصحاب خود در کربلا فرمودند که «مانند این اصحاب را ندیده‌ام و دیگر مانند این‏ها متولد نخواهد شد»؛ بنابراین هر کدام از اصحاب ایشان دارای مؤلفه‌های قوی بودند؛ ولی یک عامل در همه آنها مشترک بود و آن ادب در اطاعت از ولی است.

این استاد حوزه و دانشگاه سمنان با بیان اینکه زمانی پیروز میدان‌های مختلف هستیم که در اطاعت از ولی خود ادب داشته باشیم، افزود: ادب در اطاعت از ولایت در حقیقت به معنای این است که بدون چون و چرا پذیرای کلام مولا، امام و ولی خود باشیم که این امر در معنای واقعی کلمه در عاشورائیان متجلی شده بود.

جریان عظیم عاشورا یک حادثه نیست؛ یک فرهنگ است

این استاد حوزه و دانشگاه سمنان گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که «جریان عظیم عاشورا یک حادثه نیست؛ بلکه یک فرهنگ است» و می‌بینیم که روز عاشورا یک صبح تا عصر است و از لحاظ زمانی کوتاه بوده ولی از لحاظ معنوی، عالمی را به هم ریخت و در نتیجه هر جا فرهنگ عاشورا رسوخ و نفوذ کند، آن ملت و مردم پیروز هستند.

حسن‌آبادی اظهار داشت: فرهنگ واقعه عاشورا به گونه‌ای بود که احدی چون و چرا نکرد و مصداق بارزش یل کربلا یعنی «ابوالفضل العباس‏(ع)» است.

وی تصریح کرد: ایشان با وجود اینکه می‌توانست به میدان برود و همه را از یک دم از زیر تیغ خود بگذارند؛ ولی به امر ولی خود از انجام این کار خودداری کرد و این در واقع همان ادب ایشان در اطاعت از ولایت است.

این استاد حوزه و دانشگاه سمنان بیان داشت: شهدای کربلا در روز عاشورا از همدیگر سبقت گرفتند و شهدای ما نیز به تأسی از شهدای کربلا همین‏گونه رفتار کردند.

 

شهدا در وصیت‌نامه‏های خود بر اطاعت از ولایت تأکید داشتند

این استاد حوزه و دانشگاه سمنان تصریح کرد: اگر در وصیت‌نامه‌های عاشورائیان حرف اول و آخر توصیه به حمایت و پشتیبانی از ولایت بود، در وصیت‌نامه‌های شهدای ما نیز سخن اول و آخر حمایت و پشتیبانی از ولایت است.

حسن‌آبادی اضافه کرد: اینکه گفته شده «بسیج امتداد عاشوراست»، سخنی بیهوده و گزاف نیست و در واقع چنین است.

وی گفت: شهدا و صحابه امام حسین(ع) و شهدای هشت سال جنگ تحمیلی در طول تاریخ جاری و ساری هستند و این به دلیل روح متعالی آنان است که هنگام درگیری بین عقل و عشق، این عشق بود که بر عقل غلبه کرد و عقل گفت «بمان، اما روح گفت برو که تا ابد در تاریخ زنده و جاوید بمانی».

 

روضه امام حسین(ع) کوتاه‌ترین راه درمان روح است

این مبلغ دینی در بخشی دیگر از سخنان خود به گناه و مصادیق آن اشاره کرد و گفت: روحی که گناه کند، مریض بوده و روحی که انسان را به سمت گناه می‌کشد، بیمار است.

حسن‌آبادی با تأکید بر اینکه هر گناهی که انسان مرتکب شود، جایی اثر آن به خودش برمی‌گردد، افزود: نشانه مرگ روح این است که نجاست گناه به حلاوت تبدیل شود؛ یعنی هنگامی که انسان مرتکب گناه شود، برایش امری عادی باشد و از انجام آن لذت ببرد.

وی اظهار داشت: فردی از امام رضا(ع) پرسید که شما نمی‌توانید گناه کنید یا اینکه می‌توانید و نمی‌خواهید گناه کنید و امام رضا(ع) در جواب فرمودند «ما نجاست گناه را می‌بینیم؛ اما حتی به ذهنمان نیز خطور نمی‌کند که به سمت گناه برویم».

این استاد حوزه و دانشگاه سمنان گفت: خداوند در قرآن فرموده است که «نحن هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا» و این انسان بوده که مختار در انتخاب راه ثواب و عقاب است.

حسن‌آبادی تصریح کرد: بسیاری از ما شیعیان فرقی با حجاج بن یوسف‏سقفی که فردی قاتل و خونخوار بود، نداریم؛ چرا که می‌دانیم غیبت کردن  گناه است ولی متأسفانه اکثر ما دچار این رذیله اخلاقی شده‌ایم و این امر برای ما چنان شیرین است که فراموش کرده‌ایم در صورت ارتکاب آن، گناهی کبیره را مرتکب می‌شویم.

این استاد حوزه و دانشگاه سمنان بهترین، سهل‌الوصول‌ترین و کوتاه‌ترین راه درمان روح و رسیدن به خداوند را روضه امام حسین(ع) و حضور در مجالس آن امام بزرگوار دانست.

حسن‏آبادی تأکید کرد: ماه محرم و صفر که به فرموده امام خمینی(ره)، ‌زنده شدن اسلام به واسطه این دو ماه است، می‌تواند زمان و فرصت مناسبی برای خودسازی باشد.

انتهای پیام/740051/ق 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول