اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر محیط زیست اصفهان خواستار شد

مصوبه دولت برای اجرای نظام سیستمی

خبرگزاری فارس: مدیر محیط زیست و کشاورزی پایدار استان اصفهان گفت: نظام سیستمی باید توسط دولت مصوب شود و سپس این نظام در عرصه کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

مصوبه دولت برای اجرای نظام سیستمی

به گزارش خبرگزاری فارس از گلپایگان، ظهر امروز ششمین همایش از سری همایش‌های ده‌گانه راهکارهای تولید محصولات کشاورزی سالم با همکاری مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار مدیریت جهاد کشاورزی گلپایگان، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد گلپایگان برگزار شد.

مسئول برگزاری و دبیر علمی همایش‌های ده‌گانه بررسی تولید محصولات کشاورزی سالم در این همایش اظهار کرد: بسترسازی و فرهنگ‌سازی زیست محیطی، انتقال اطلاعات ضروری زیست محیطی به جامعه کشاورزی شهرستان و توجه به تولید محصول سالم از اهداف این همایش است.

حمیدرضا رحمانی در ارتباط با اجرای نظام سیستمی و راهکارهای اجرایی شدن این نظام گفت: در این نظام همه عوامل تولید از زمان کاشت بذر تا زمان مصرف در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: در نظام سیستمی منابع پایه تخریب نمی‌شود و محصول با کیفیت تولید می‌شود و ترکیبات سمی و خطرناک وارد بافت محصول نمی‌شود.

مدیر محیط زیست و کشاورزی پایدار استان اصفهان ادامه داد: اجرای نظام سیستمی با دخالت دولت میسر می‌شود و سپس این نظام در عرصه کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اهداف نظام سیستمی حفظ اطمینان مصرف کننده است، تصریح کرد: سلامت ایمنی و رفاه انسان و دام، حفظ اکوسیستم طبیعی و تولید در شیوه‌های پایدار از دیگر اهداف نظام سیستمی در قالب(GAP)است.

رحمانی با اشاره به اینکه هدف وزارت جهاد کشاورزی تولید محصول سالم است، تأکید کرد: تولید محصولات سالم با عملیات خوب کشاورزی میسر می‌شود و این امر هم منوط به پیاده کردن ابزار مناسب تولید و سپس حرکت به سمت تولید محصول ایمن است.

وی اظهار کرد: باید منابع پایه و تجدید ناپذیر را حفظ کنیم و حفظ محیط زیست ساختمان خاک، مدیریت آب، تعریف عناصر زیستی در اجرای نظام سیستمی محقق می‌شود. 

مدیر محیط زیست و کشاورزی پایدار استان اصفهان اضافه کرد: کشاورزان باید از میزان مصرف سموم شیمیایی و کودهای شیمیایی اطلاع کافی داشته باشند و به اندازه مصرف کنند.

وی همچنین به سموم قاچاق و غیر مجاز و تاریخ مصرف گذشته در انبارها اشاره کرد و گفت: معدوم‌سازی این سموم و مصرف سموم قاچاق باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

رحمانی در ادامه به پساب‌های شهری اشاره کرد و افزود: ممکن است از پساب‌ها برای جبران کمبود آب استفاده شود ولی در این پساب‌ها ترکیبات شیمیایی خطرناکی وجود دارد که عرصه کشاورزی را با مشکل جدی مواجه می‌کند.

*از منابع طبیعی به درستی استفاده نمی‌شود

در ادامه همایش امام جمعه گلپایگان بیان کرد: یکی از مسائل بزرگی  که جامعه بشری را تهدید می‌کند، بی‌توجهی به محیط زیست است و برخی از افراد بدون توجه به محیط زیست به صورت افراطی و تفریطی با آن برخورد می‌کنند.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا اسماعیلی اضافه کرد: بشر با دست خودش طبیعت را آلوده می‌کند و در این مسیر تا جایی پیش می‌رود که آلودگی هوا و محیط زیست صدمات جبران ناپذیری بر بدن خودش و دیگر اعضای جامعه وارد می‌کند.

امام جمعه گلپایگان با تأکید بر آیات و روایات دینی در مورد درخت‌کاری بیان کرد: از بین رفتن یک درخت مساوی با از بین بردن حیات یک انسان است و این در حالی است که روزانه صدها درخت از بین می‌رود و ما به راحتی از کنار این مسائل عبور می‌کنیم.

وی ادامه داد: آلاینده‌هایی که بشر با دست خودش به وجود آورده علاوه بر بشریت همه مخلوقات و موجودات را به مخاطره انداخته است.

اسماعیلی یادآور شد: برخی از ما نه تنها از منابع طبیعی به درستی استفاده نمی‌کنیم بلکه با طبیعت و منابع طبیعی سر ستیز داریم و به فکر نسل‌های آینده نیستیم.

انتهای پیام/63014/ت/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول