اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:

مشکلات مردم در رسانه‌های درون نظام مطرح شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: مردم باید احساس کنند رسانه‌های درون نظام با صداقت مسائل و مشکلات آنها را منعکس می‌کنند.

مشکلات مردم در رسانه‌های درون نظام مطرح شود

احمد همتی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: مردم باید احساس کنند هدف رسانه‌ها از بیان مشکلات این است که مسائل به گوش کسانی برسد که کلید حل مشکل در دست آنها قرار دارد و قصد زیر سئوال بردن مدیر یا مسئولی در میان نیست.

وی افزود: رسانه‌ها آیینه تمام‌نمای انعکاس واقعیت‌های اجتماعی هستند و اگر آیینه زنگار داشته باشد نمی‌تواند تصویر درستی را منعکس کند.

وی در همین زمینه به حدیثی از امام صادق (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت نشانه ایمان فرد را به راستگویی و امانتداری وی و نه در طولانی بودن رکوع و سجود می‌دانند.

این مسئول فرهنگی اضافه کرد: اگر این دو وجه راستگویی و امانتداری در خبرگزاری‌ها رعایت شود و برای رضایت خدا، مصلحت نظام و خون 240 هزار شهید والامقام قلم زده شود می‌تواند از خون شهدا در آگاهی جامعه اثرگذارتر باشد.

وی خاطرنشان کرد: گاهی نیز نیت افراد شر است اما به خواست خدا عدو سبب خیر می‌شود چنانکه مقاله 17 دی روزنامه اطلاعات علیه حضرت امام (ره) بود که آتش انقلاب را شعله‌ور کرد.

همتی تصریح کرد: اطلاع‌رسانی به موقع، صداقت در اخبار، امانتداری، مصلحت نظام را بر مصلحت افراد و گروه‌ها ترجیح دادن، حافظ آبروی مردم بودن و پرهیز از سیاه‌نمایی شاخص کار رسانه‌ای در درون نظام اسلامی است.

وی ابراز داشت: پرهیز از سیاه‌نمایی خدمات نظام به این دلیل مهم است که ملت‌های دنیا منتظر هستند ببینند نظامی که با مدل جدید دینی می‌خواهد دنیای مردم را مدیریت و آخرت آنها را آباد کند در سیستم اقتصادی، خدمات‌رسانی، حقوق شهروندی و مسائل چگونه عمل می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ادامه داد: امیدوار کردن مردم نسبت به آینده، دلگرم کردن آنها به نظام و تزریق روحیه نشاط و شادابی باعث می‌شود که رسیدن به اهداف آسان‌تر شود همان‌گونه که نوع نگاه تماشاگران می‌تواند پیروزی یک تیم فوتبال را به دنبال داشته باشد.

وی اضافه کرد: زمانی که رسانه‌ها خوبی‌ها و محسنات یک جامعه یا یک مجموعه کاری را منتقل کنند باعث می‌شوند انگیزه آن مجموعه به آینده بیشتر شود.

همتی اظهار داشت: معایب را نیز باید به گونه‌ای به مدیران منتقل کرد که نقاط ضعف به قوت بدل شود.

وی افزود: ممکن است گروه‌هایی در داخل نظام یکدیگر را نقد کنند اما این نقدها نباید آنچنان نمایانده شود که افراد خارج نظام آن را به ناکارآمدی تعبیر کنند.

به اعتقاد همتی، رسانه‌ها می‌توانند بر مسائل مختلف نور بتابانند تا مدیران زوایای پنهان موضوعی را بهتر ببیند و اگر قرار است هزینه‌کرد و سرمایه‌گذاری انجام شود در سمتی باشد که جامعه به آن نیاز دارد.

وی در ادامه گفت: امپراطوری خبری استکبار به گونه‌ای است که چهار خبرگزاری 85 درصد اطلاعات دنیا را تولید و القا می‌کنند و 55 هزار دفتر این رسانه‌ها در دنیا روزانه 55 میلیون کلمه تولید خبر دارند.

همتی بیان کرد: در مقابل این غول خبری باید نظام نوپای اسلامی را از این گردنه و میدان مین عبور داد و در این گذر رسانه‌ها می‌توانند نقش مهمی داشته باشند.

همتی تصریح کرد: نوع پیام‌رسانی حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) باعث شد که پیام کربلا به نسل‌های بعد منتقل شود.

وی خاطرنشان کرد: این خبر‌رسانی حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) بود که باعث شد یزید به طور صوری برای امام حسین (ع) مجلس ختم بگیرد و از عملی که در کربلا انجام شد اعلام برائت کند و عبیدالله‌بن زیاد را مسبب ماجرا معرفی کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس تصریح کرد: اگر افرادی نبودند که ماوقع کربلا را ثبت و ضبط کنند مانند بسیاری از مسائل تاریخی یا به فراموشی سپرده می‌شد یا به تحریف مبتلا می‌گشت.

وی افزود: امروز شور حسینی و معرفتی که نسبت به کربلا و جریان عاشورا وجود دارد آنچنان است که فوکویاما بعد از فتح فاو می‌گوید شیعه با دوبال اوج گرفت، یکی بال سرخ که از کربلا و عاشورا نشات گرفته و باعث می‌شود از مرگ نترسد و دیگری بال سبز که ریشه در مهدویت و انتظار دارد و موجب امیدوار بودن او به آینده است.

همتی گفت: بال‌های این پرواز با نقل قول درست و خبررسانی صحیح به نسل‌های بعد منتقل و ماندگار شده است.

وی ادامه داد: اگر بر روی واقعه غدیر نیز کار می‌شد و خبر‌رسانی درستی در مورد آن صورت می‌گرفت شاید عاشورایی رخ نمی‌داد.

این مسئول فرهنگی تصریح کرد: خبر‌رسانی دقیق، صداقت در پوشش اخبار و امانتداری در نقل قول‌ها لازمه جامعه بشری بوده و در قرآن کریم نیز بر تفکر و آگاهی و بررسی احوال اقوام و فرهنگ‌ها تاکید دارد که یک وجه این آگاهی اطلاع از زمانه است.

به گفته همتی، دارا بودن اطلاعات درست و شناخت جریانات روز باعث می‌شود زمانه خود را به خوبی درک کنیم تا مصداق این فرموده معصوم باشیم که عالم به زمانه خویش در تاثیر شبهات قرار نمی‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در جریان فتنه علاوه بر مسائل نفسانی، نشر خبرهای دروغ و ناپخته باعث شد مشکلات فراوانی برای کشور ایجاد شود.

همتی اضافه کرد: پس از آن نیز پرداختن رسانه‌ها به جریان عاشورای 88 توانست اتحاد و انسجامی ایجاد کند که تیر خلاص را بر تابوت فتنه‌گران بزند.

موازی‌کاری‌ها کاهش می‌یابد

وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو اظهار داشت: با تاکیدات نماینده ولی فقیه در این استان و نگاه کلان استاندار فارس به مسائل فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی استان فارس و اتاق فکر و دبیرخانه‌ آن در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی امور فرهنگی در استان است.

همتی ادامه داد: با مدیریت و نظارت نماینده ولی فقیه و استاندار فارس، اداره کل ارشاد با مشارکت سایر دستگاه‌ها هدایت‌کننده امور فرهنگی در استان است و از موازی‌کاری و اتلاف منابع جلوگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تشخیص داد که باید در زمینه فرهنگ کار و تلاش در استان فارس یک کار علمی و کارشناسی انجام شود که این امر در شورای فرهنگ عمومی مصوب و با همکاری استانداری، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دانشگاه شیراز یک همایش علمی در این زمینه برگزار شد.

وی تصریح کرد: استان فارس به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) هیئت‌های مذهبی، مساجد، تکایا و حسینیه‌های فعالی دارد، اما لازم بود که این فعالیت‌های جویبار‌گونه به یکدیگر بپیوندد و رودی خروشان تشکیل شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اضافه کرد: در شورای فرهنگ عمومی مصوب شد با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، سازمان تبلیغات، آموزش و پرورش، اداره کل فرهنگی اجتماعی استانداری، صدا و سیما، دانشگاه و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری، برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود تا در اربعین حسینی تمام هیئت‌ها با هماهنگی در حرم احمدبن موسی تجمع کنند.

وی یک مورد دیگر از مصوبات شورای فرهنگ عمومی فارس را مثال زد و گفت: سالن‌های خالی ادارات که زمینه برگزاری تئاتر دارند، شناسایی و مقرر شد که در ساعات غیر اداری در اختیار علاقمندان به هنر تئاتر قرار گیرد.

بستر توسعه فارس فراهم است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ابراز داشت: در مقطع فعلی نماینده ولی فقیه در فارس به مسائل نگاه کارشناسی دارند و استاندار نیز با اهتمام و تلاش شبانه‌روزی به دنبال تحقق توسعه همه‌جانبه این استان است و رسانه‌ها نیز باید در این بستر مناسب کمک کنند که فارس در جایگاه شایسته خود قرار گیرد.

وی افزود: اگر رسانه‌ها با مطلبی یا خبری باعث شوند یک مشکل حل یا یک شغل ایجاد شود به طور قطع کسی که با کار فرهنگی مدیر را به آن تصمیم مثبت رسانده در ثواب آن کار سهیم است.

خبرگزاری فارس بازوی توانمند مسئولان استان باشد

همتی ادامه داد: در پروسه اطلاع‌رسانی خبرگزاری‌ها سهم ویژه‌ای دارند به ویژه خبرگزاری فارس که انسان‌های فرهیخته و نیروهای ولایتمدار و ارزشی در آن کار و تلاش می‌کنند و با این نگاه می‌توانند بازوی توانمند مسئولان این استان در راستای رشد و تعالی فارس باشند.

وی تصریح کرد: در مقطعی که دشمن تلاش دارد اهداف عالی و اعتقادات دینی و فرهنگی نظام را سست کند، خبرگزاری فارس می‌تواند با کارهای فاخر فرهنگی، تحلیل‌های مناسب و خبر‌رسانی درست جایگاه بالاتر و برتر در عرصه اطلاع‌رسانی این استان و کشور داشته باشد.

انتهای پیام/2448/ع/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول