اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حوزه علمیه استان اردبیل:

دانشگاه‌ها از ترجمه صرف علوم بپرهیزند

خبرگزاری فارس: مدیر حوزه علمیه استان اردبیل گفت: دانشگاه‌های اسلامی ما باید از ترجمه علوم غربی و خارجی دست برداشته و خود مبدع نظریه‌پردازی‌های جدید باشند.

دانشگاه‌ها از ترجمه صرف علوم بپرهیزند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل حجت‌الاسلام مهدی نوروزی در همایش ماهیت وحدت حوزه و دانشگاه در اردبیل اظهار داشت: اگر رهبر معظم انقلاب بر تحول در علوم انسانی و دست برداشتن از ترجمه کتاب‌های غربی در این حوزه سخن به میان آوردند به این دلیل بود که ما در رشته‌های علوم انسانی و سایر حوزه‌ها می‌توانیم از توانمندی‌های خود در تدوین و تعریف کتب استفاده کنیم.

وی گفت: اگر این کتاب‌ها بر اساس مفاهیم اسلامی و دینی نه اهداف غربی تدوین و طراحی شوند به اهداف مشترک‌ در اعتلای تمام رشته‌های علوم انسانی با ماهیت و محوریت اسلامی و دینی دست پیدا می‌کنیم.

این مسئول بیان داشت: در این زمینه باید اساتید و محققانی نیز تربیت شوند که خدا محوری و ارزش‌مداری‌ها را ترویج کرده و به تقویت این جبهه کمک کنند.

وی افزود: علوم غرب در اکثر موارد بر پایه لذت‌جویی و مادی‌گرایی بنا شده است به طوری که اگر اقتصاد ما اقتصادی ارزش‌مدار است و در آن قرض‌الحسنه یک حسنه به شمار می‌رود در اقتصاد غربی ربامحوری حاکم است چرا که مقصد نهایی آنها از اقتصاد لذت‌جویی و کامیابی مادی است.

مدیر حوزه علمیه استان اردبیل بیان داشت: در علوم سیاسی نیز چون مبنای حرکت آنها مادی‌گرایی و انسان‌محوری است کسب قدرت و ثروت در راس حاکمیت یک اصل به حساب می‌آید اما سیاست اسلامی ما بقا به شرط خدمت است که در علوم سیاسی ما متداول و مرسوم می‌باشد.

نوروزی ادامه داد: در هر دو سنگر دانشگاه و حوزه باید بکوشیم فلسفه خدامحوری جانشین انسان‌محوری شود.

این مسئول افزود: شهدای گرانقدری همچون مفتح کوشیدند تا این اصل را در دانشگاه و حوزه تقویت کنند چرا که قرن‌ها بود به واسطه نهضت ترجمه ضربه‌ای سنگین به پیکره علوم و فنون جدید ما وارد می‌شد.

این استاد حوزه گفت: نهضت ترجمه سبب شده بود تا افکاری که در جامعه اسلامی رشد و نمو می‌کرد افکار انحرافی و برگرفته از باورهای تزلزل‌پذیر باشد و در آن غایت و نهایت زندگی جز باور فردی و مادی چیز دیگری نبود.

وی بیان داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی و در سایه تلاش شهدایی همچون مفتح و مطهری در یک توازن علم و عمل به هم آمیخت و در سایه آن تحولی اساسی در سطح دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما پدید آمد.

مدیر حوزه علمیه استان اردبیل یادآور شد: دانشجویان ما به جای کسب لذت مادی و کامجویی مقطعی به تقویت رابطه خود با خدا پرداخته و خدامحوری را زمینه پیشرفت و رسیدن به اهداف و آرمان‌ها قرار دادند.

شهادت مفتح شهادت یک فکر است

این استاد حوزه در ادامه اظهار داشت: شهادت مفتح در حقیقت شهادت یک فکر بود چرا که شهدایی همچون مفتح و مطهری سعی کردند دانشگاه و حوزه را از لحاظ ارزش‌مداری به هم نزدیک کنند.

نوروزی با بیان اینکه متاسفانه انتظارات در این حوزه به ویژه اهداف وحدت حوزه و دانشگاه به ثمر ننشست، افزود: ما با صحبت کردن، برگزاری همایش، نشست و برخاستن در جلسات و یا احوالپرسی‌های روزانه نمی‌توانیم وحدت حوزه و دانشگاه را به معنای واقعی رقم بزنیم چرا که حرکت در این مسیر اهداف مشترکی می‌خواهد که هنوز نتوانسته‌ایم آن را وصول کنیم.

وی تصریح کرد: از قرن شانزدهم و دوره رنسانس تحولات بر دو پایه خداباوری و مادی‌باوری بنا شده است به طوری که اروپاییان سعی کردند در این سال‌ها خداوند را در پرانتزی قرار دهند و زندگی بشر را عاری از هرگونه معنویت و ارزش‌ها معرفی کنند.

مدیر حوزه علمیه استان اردبیل بیان داشت: همین شیوه و لذت‌جویی انسان‌ها سبب شد تا حقوق دیگران ضایع شده و بشر به جای حرکت در فاصله مبدا تا معاد با اصول انسانی خود به سمت کامجویی مقطعی حرکت کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نوروزی در پایان سخنان خود بیان کرد: صنعتی شدن غرب بر این آمال و آرزوهای دنیوی افزود به طوری که در نقطه تکامل علوم غرب شاهد آن هستیم همه چیز فدای مادی‌گرایی شده است.

انتهای پیام/62001/ح/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول