اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی فقیه در استان کردستان:

نقش انقلاب اسلامی در وحدت حوزه و دانشگاه انکارناپذیر است

خبرگزاری فارس: نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: با ظهور انقلاب اسلامی معادلات ابرقدرت‌های جهان در افتراق حوزه و دانشگاه به هم خورد و کاخ آمال آنها فروریخت.

نقش انقلاب اسلامی در وحدت حوزه و دانشگاه انکارناپذیر است

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، حجت‌الاسلام سیدمحمد حسینی‌شاهرودی ظهر امروز در همایش وحدت حوزه و دانشگاه با بیان اینکه غرب در طول قرن‌ها انحرافات بزرگی در دین صورت داده است گفت: در دوران پیش از انقلاب دشمنان قصد داشتند این مکتب را در جامعه ما نیز ترویج دهند.

وی با اشاره به اینکه ابرقدرت‌های زورگو دین را افیون توده‌ها می‌دانستند، تصریح کرد: انقلاب اسلامی بر تمامی نقشه‌های شوم آنان خط بطلان کشید به گونه‌ای که به برکت انقلاب اسلامی پایه‌های زندگی مادی در جهان غرب متزلزل شده است.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان خاطرنشان کرد: مسئولیت بزرگ وحدت بر عهده حوزه و دانشگاه به عنوان دو نهاد علمی و فقهی جامعه اسلامی  قرار گرفته و این موضوع یکی از ارزش‌های مهم در نبرد حق علیه باطل است.

حجت‌الاسلام شاهرودی افزود: وحدت به عنوان یک هدف مقدس هم برای رشد و تعالی انسان‌ها و هم برای سوق دادن جامعه بشری به سوی ذات‌لایزال الهی ضروری است.

وی به انحرافات جوامع اسلامی در این مسیر اشاره کرد و گفت: علت اساسی این مسئله ورود علوم از کشورهای غربی همراه با فرهنگ منحط آنهاست، چرا که این فرهنگ‌ها به تدریج جای خود را در کشورهای اسلامی باز کرده و جایگزین فرهنگ دینی و اسلامی آنها می‌شوند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان با تأکید بر اینکه هیچ فرد عاقلی استفاده از علوم روز را نفی نمی‌کند تصریح کرد: در صدر اسلام و پس از آن به هر میزان که علوم غربی به جامعه اسلامی وارد می‌شد به دلیل تاکیدات دین اسلام بر استفاده از علوم درون این دین آسمانی هضم شده است.

وی اضافه کرد: ظهور دوره رنسانس در کشورهای اروپایی حاصل اختلاف نظر بین مراکز دینی و علمی آنهاست و کار تا آنجا پیش رفت که عملا این دو مرکز قدرتمند علم و دین روبروی هم قرار گرفتند.

حجت‌الاسلام شاهرودی پدیدار شدن مکتب سکولاریزم را حاصل آن دوران نامیمون دانست و خاطر نشان کرد: اداره حکومت و زندگی بشر به دانشگاه و مراکز علمی سپرده و دین و معنویت به کلیساها و کنیسه‌ها تبعید شد.

وی به نقشه‌های دشمنان برای القای قدیمی و کهنه بودن آموزه‌ها و مقدسات دینی بویژه در میان جوانان کشورهای اسلامی اشاره کرد و گفت: در این راستا برای هر قشر و صنفی نظریات خود را مبنی بر برتری علم بر دین با تبلیغات غوغاکننده تحمیل می‌کنند.

حجت‌الاسلام شاهرودی در ادامه با بیان اینکه شناسایی عوامل افتراق در حوزه و دانشگاه اصل حیاتی در وحدت این دو نهاد است افزود: انزوای رهبانیت و توجه به مسائل دینی، ترویج و اشاعه لذات و شهوات نفسانی و تحجر و قشری‌گری از جمله این عوامل است که دشمنان به دنبال تحقق آنها هستند.

وی یکی از مبانی حفظ وحدت در حوزه و دانشگاه را تقسیم کار در این دو نهاد دانست و گفت: اصل مباحث نظری و اساسی را باید حوزه‌ها مشخص کرده و دانشگاه در زمینه تشخیص مصادیق و بخش اجرا فعالیت کند.

وی حاکم کردن ارزش‌های اسلامی بر همه مسائل را به عنوان مبنای ایدئولوژیک وحدت معرفی کرد و از وحدت ساختاری و مبنای روش‌شناختی به عنوان دیگر مبانی حفظ و ارتقا وحدت حوزه و دانشگاه نام برد.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان یکی از راهکارهای مقابله با توطئه‌های دشمنان در این عرصه را داشتن خلاقیت، اجتهاد و تفکر نواندیشی در عین اصول‌خواهی عنوان کرد.

وی همچنین از اخلاق‌گرایی بدون تظاهر و ریا، عمل‌‌گرایی بدون عمل‌زدگی، مباحثه بدون لجاجت، مردم‌سالاری دینی بدون عوام‌فریبی، تفاهم و حسن‌ظن با پرهیز از بزرگنمایی اختلاف‌ نظرها و آزادی‌خواهی بدون هوچی‌گری را دیگر راه‌های مؤثر در این کار عنوان کرد.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد دانشجویان و طلاب با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی و به روزرسانی دانش خود زمینه‌های وحدت هرچه بیش‌تر این دو نهاد را فراهم کنند.

انتهای پیام/79008/ش/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول