به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، مهدی رهنما ظهر امروز در جمع خبرنگاران پژوهش را جستجوی حقیقت اعلام کرد و اظهار داشت: پژوهشگر با ایجاد منفذی در آفرینش اقدام به نظاره در خلقت میکند.
وی از وجود دو نوع نگرش نسبت به پژوهش در عالم هستی خبر داد و افزود: در جوامع پژوهشمحور نیاز، موجب انجام پژوهش میشود.
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان انجام تحقیق بعد از بروز مشکل را از تفاوتهای عمده این جوامع غیرمعتقد به پژوهش با جوامع پژوهشمحور اعلام کرد.
*پژوهش از عوامل توسعه جوامع است
وی برخورد علمی با مشکلات اجتماعی و فرهنگی را راهکارهای حل معضلات اعلام و تصریح کرد: آموزش و پژوهش دو بال پرواز برای توسعه جوامع است.
رهنما پژوهش را مولود آموزش دانست و اضافه کرد: بدون آموزش پژوهش معتبری انجام نمیشود.
وی تاکید کرد: طی یک روند پژوهشی معتبر موجب توسعه آموزش و ارائه روشهای نوین آموزشی میشود.
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان از انجام پژوهشهای موازی در کشور خبر داد و افزود: پژوهشهای موازی از مشکلات حوزه پژوهش در کشور محسوب میشود.
*مدیریت تحقیقات از راهحلهای حل مشکلات است
وی مدیریت تحقیقات را توسط یک نهاد را از راهکارهای حل پژوهشهای موازی در کشور اعلام کرد و گفت: این نهاد میتواند اولویتهای پژوهشی در کشور را تدوین و ابلاغ کند.
رهنما با اشاره به ضرورت وجود بانک اطلاعاتی پژوهشی در کشور تصریح کرد: ایجاد این بانک مانع اتلاف منابع مالی و زمان محققان و مسئولان میشود.
وی تاکید کرد: استراتژی توسعه تحقیقات کشور باید توسط یک نهاد سیاستگذار تدوین و اعلام شود.
*پژوهشهای بزرگ حاصل کار جمعی هستند
معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان با اشاره به اینکه فرهنگ پژوهش نیز از دیگر عوامل موثر در موفقیت محسوب میشود، ادامه داد : پژوهشهای بزرگ حاصل کار جمعی هستند.
وی به ضعف موجود در انجام کارهای جمعی اشاره و تاکید کرد: ایران در انجام کار جمعی ضعف فرهنگی دارد.
رهنما ایجاد حساسیت در بدنه جامعه را از دیگر راهکارهای توسعه پژوهش در جامعه عنوان و ادامه داد: این امر به جذب حمایتهای مالی از طرف نهادهای اجتماعی فعال کمک میکند.
وی با بیان اینکه پژوهش باید توسط دانشگاه و مراکز پژوهشی انجام شود، اضافه کرد: ارگانها و سازمانها باید حمایتکننده طرحهای پژوهشی باشند.
انتهای پیام/73004/ع/ف4004