اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان:

طرح خیمه‎های معرفت در گلستان با جدیت اجرا می‎شود

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان گفت: طرح خیمه‎های معرفت در آینده با جدیت بیشتری اجرا خواهد شد.

طرح خیمه‎های معرفت در گلستان با جدیت اجرا می‎شود

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، حجت‎الاسلام حسن دارابی بعدازظهر امروز در جمع روحانیون شهر گرگان در مورد کیفیت برنامه‎های دهه اول محرم گرگان اظهار داشت: کیفیت برنامه‎های دهه اول محرم امسال خوب بوده ولی ایده‎آل نیست.

وی گفت: هر چند که کیفیت برنامه‎ها از سال گذشته بهتر بود و یکی از برنامه‎های بزرگی که اجرا شد تجمع بزرگ عاشوراییان در روز تاسوعا بود که دستگاه‎های مختلف متولی آن بودند و با کیفیت مناسبی اجرا شد و قرار است به عنوان یک سنت هر ساله تکرار شود.

تبلیغات دهه اول محرم امسال با مدل روز بود

دارابی افزود: تبلیغات در محرم امسال برابر با مدل روز بود و اداره اوقاف هم توانست در این زمینه تبلیغات جدی و خوبی داشته باشد.

وی اذعان داشت: ما با توجه به جایگاه رفیع خطابه و منبر به این نتیجه رسیدیم که گفتگوی چهره به چهره می‎تواند نقش موثری در افزایش بار معرفتی و دینی افراد بگذارد لذا با راه‎اندازی خیمه‎های معرفت با عنوان‎های بصیرت ‎عاشورایی سعی کردیم این مقوله را در سطح شهر گرگان با جدیت بیشتری دنبال کنیم.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان بیان داشت: اینکه یک فرد از فاصله نزدیک مشاوره بگیرد، ارتباط نزدیک برقرار شود پیام‎ها راحت‎تر رد و بدل می‎شود و یک جانبه نیست.

وی گفت: اوقاف با ابداع شیوه خیمه معرفت این سنت را گذاشت و در ایام محرم و صفر با عنوان بصیرت‎ عاشورایی دو سه سالی است که مشغول به کار است؛ این کار سال گذشته در یک امامزاده شروع شد و امسال حدود 35 مکان اعم از بقعه و غیر بقعه از وجود خیمه‎های معرفت بهره‎مند شدند و شاید در ابتدا با نقایصی رو به رو باشد ولی در سال‎های بعد قطعاً بهتر خواهد شد.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان ادامه داد: امامزاده عبدالله گرگان، امامزاده سلیمان، امامزاده روشن‎آباد، امامزاده زیارت، امامزاده طیب قرن‎آباد، امامزاده 9 تن، سقاخانه چهارراه میدان ناهارخوران، پارک شهر از مکان‎هایی بود که طرح خیمه معرفت با موفقیت در آن انجام شد.

وی گفت: از جمله مکان‎های موفقی که داشتیم امامزاده نور بود که آنجا با توجه به حجم تردد مردم و ماشین حضور و مراجعه مردم خیلی بالا بود و ما معمولاً روحانی کم می‎آوردیم در این مکان مردم برای مشاوره صف می کشیدند و از وسایل چند رسانه‎ای و ویدئو پروژکشن برای انتقال پیام استفاده می‎شد.

دارابی افزود: بعد از این کار خیلی‎ها با پیامک و مکتوب از اوقاف تشکر کردند و این کار را مثبت دانسته و خواستار ادامه آن شدند البته طیفی از روحانیون اردوهای جهادی در ماه رمضان چنین خیمه‎هایی را برپا کرده بودند و ما هم از این کار استقبال می‎کنیم.

برخی از هیئت‎ها و تکایا رستورانی عمل می‎کنند

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان در انتقاد به عملکرد برخی هیئت‎ها و تکایا در گرگان گفت: برخی از این تکایا و هیئت‎ها رستورانی عمل می‎کنند و دیده شده که محوریت کار را در دادن شام و چای می‎دانند و از برنامه‎های محوری قرآن و سخنرانی استفاده نمی‎شود.

وی اضافه کرد: امسال به هیئت‎های مراجعه‎کننده به اوقاف گفتیم که سین برنامه‎های خود را اعلام کنند و اگر با کمبود روحانی روبه‌رو بودند ما آمادگی داریم و گفتیم در برنامه‎ها علاوه بر دادن چای و شام به دنبال انتقال مفاهیم قیام عاشورا نیز باشند.

وجود تکیه و حسینیه و مسجد در هر محله لازم است

دارابی در خصوص وجود این همه تکیه و حسینیه در گرگان گفت: وجود تکیه و حسینیه و مسجد در هر محله لازم است چون همان طور که برای بچه‎مان نزدیک‎ترین مدرسه را انتخاب می‎کنیم برای عبادت نیز باید نزدیک‎ترین مسجد را انتخاب کنیم و چه بهتر که این مسجد در نزدیکی خودمان باشد البته به شرطی که رقابت بین حسینیه‎ها و تکایا به وجود نیاید و مضرات و آسیب‎های آنان زیاد نباشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یک زمانی مردم متمول نبودند که عزای امام حسین (ع) را بگیرند و فقط عده‎ای متمول توانستند این کار را بکنند و در کنار آن موقوفه‎ای را نیز برای صدقه جاریه خود وقف کردند امام به آرامی از حالت اولیه خود خارج شد و حالت رستورانی گرفت که برخی از اینها متولی خاص دارند و در اختیار اوقاف نیستند و سلیقه‎ای عمل می‎کنند و ممکن است در چنین مکان‎هایی انحرافاتی نیز به وجود آید.

انتهای پیام/2307/ت/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول