اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور استاندار چهارمحال و بختیاری:

ساخت سامانه پرتودهی گاما ‌چهارمحال و بختیاری

خبرگزاری فارس: مشاور استاندار چهارمحال و بختیاری در امور پتروشیمی گفت: سامانه پرتودهی چند منظوره گاما در شهرکرد مرکز این استان در حال ساخت است.

ساخت سامانه پرتودهی گاما ‌چهارمحال و بختیاری

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، رضا رفیعی ظهر امروز در نشست شورای اداری این استان اظهار داشت: سامانه پرتودهی چند منظوره گاما در سایت شهید دکتر شهریاری در شهرکرد در حال ساخت است.

وی افزود: این طرح برای ارتقاء بهداشت و سلامت جامعه است و زنجیره و چرخه ارزش را در بعضی از صنایع مثل کشاورزی را تکمیل می‌کند و به از بین رفتن بیماری‌ها و آفات کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه پرتودهی نوعی از انرژی تشعشعی است که به روش یونی عمل می‌کند گفت: یون‌ها به صورت موج نامرئی از میان فضای ملکولی حرکت می‌کنند و جانداران ریز و عواملی که باعث آلودگی و از بین رفتن محصولات می‌شود را از بین برده یا کاهش می‌دهد.

رفیعی با اشاره به برخی از حوزه‌هایی که می‌تواند از سامانه پرتودهی گاما بهره‌مند شوند گفت: بخش کشاورزی یکی از بخش‌هایی است که از این علم بسیار می‌تواند بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: داشتن سرعت بالا، سازگاری با محیط زیست و قابلیت استفاده در محیط تازه و منجمد از جمله مزایای استفاده از گاماست و محصول پس از پرتودهی قابل استفاده است و پسماندی بعد از عملیات پرتودهی وجود نخواهد داشت.

مشاور استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه از این پرتو می‌توان در محصولات پزشکی هم استفاده کرد بیان داشت: محصولات پزشکی بخصوص محصولاتی که در بدن بکار می‌روند از دیگر وسایلی هستند که از این پرتو می‌توانند بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه پسته 11 درصد از صادرات غیرنفتی ایران را به خود اختصاص داده است، گفت: این محصول متاسفانه درگیر افلاتوکسین شده و سالانه 10 درصد پسته ایران به این سم آلوده می‌شود ولی با استفاده از روش پرتودهی گاما می‌توان این مشکل را حل کرد.

وی کمبود منابع مالی و تحریم‌های پیش‌رو را از جمله چالش‌های این پروژه برشمرد و افزود: با وجود برخی از مشکلات سعی می‌شود کارخانه پرتودهی گاما در شهرکرد ساخته شود.

انتهای پیام/68006/ش/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول