اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه رودان خبر داد

ثبت 80 درصدی اطلاعات موقوفات رودان در سامانه اطلاعات کشور

خبرگزاری فارس: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه رودان گفت: 80 درصد اطلاعات مربوط به موقوفات این شهرستان در سامانه اطلاعات کشوری موقوفات ثبت شده است.

ثبت 80 درصدی اطلاعات موقوفات رودان در سامانه اطلاعات کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از رودان، حجت‌الاسلام بهرام رنجبر صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به رسالت سنگین اداره اوقاف در اجرای مأموریت‌های محوله اظهار داشت: امانتداری وظیفه خطیری بوده که برعهده این نهاد است.

وی با بیان اینکه 90 درصد موقوفات شهرستان رودان با نیت اجرای روضه‌خوانی برای امام حسین (ع) توسط واقفین وقف شده است، این حرکت را با توجه به هجمه دشمن و به ویژه وهابیت در تلاش برای تعطیل کردن و به نوعی ناکارآمد جلوه دادن عزاداری و روضه‌خوانی برای اهل‌بیت (ع) امری ضروری از جانب واقفین تلقی کرد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان رودان در ادامه به ارائه آماری اجمالی در خصوص وضعیت بقاع متبرکه و موقوفات پرداخت و تصریح کرد: وجود 35 موقوفه منفعتی، 230 موقوفه انتفاعی (مساجد) و 19 بقعه متبرکه (نظرگاه‌ها و قبور مطهر سادات) سبب شده است که این شهرستان به لحاظ معنوی در جایگاه خوبی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: کل درآمد موقوفات طی سال گذشته 200 میلیون ریال بوده است که این میزان در پنج ماه نخست سال ‌جاری با رشدی سه برابری رو به رو بوده که در راستای اجرای نیت واقفان هزینه شده است.

رنجبر در مورد ساماندهی اطلاعات موقوفات نیز گفت: 80 درصد اطلاعات مربوط به موقوفات شهرستان، در سامانه اطلاعات کشوری موقوفات ثبت شده است که مابقی نیز با تلاش کارکنان این اداره تا پایان ماه مبارک رمضان در این سامانه به ثبت خواهد رسید.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه رودان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حضور چشم‌گیر مردم در بقاع متبرکه اظهار داشت: استقبال بیش از یک میلیون زائر از سراسر استان و استان‌های هم‌جوار از آستانه امام‌زاده سیدسلطان‌محمد (پیرچوگان) در نوروز امسال، افتخاری برای این شهرستان و مردم هرمزگان است.

وی اضافه کرد: این میزان زائر بستر مناسبی بود که اداره اوقاف رودان در راستای تحقق یکی از منویات مقام معظم رهبری که همان تبدیل امام‌زاد‌گان به قطب فرهنگی است، گام بردارد که طرح آرامش بهاری در نوروز امسال نقش بسزایی در تحقق این امر داشت.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه رودان هم‌چنین با اشاره به نقش ارزنده جهاد کشاورزی در احیای زمین‌های موقوفی گفت: بسیاری از موقوفات شهرستان که به صورت راکد باقی مانده بود با حمایت جهاد کشاورزی رودان احیا شد.

وی از به ‌روز ‌رسانی و اصلاح مال‌الاجاره‌ها در شهرستان رودان به عنوان نوعی جهاد نام برد و گفت: این مال‌الاجاره‌ها هم‌اکنون براساس قیمت‌های کارشناسی شده به متقاضیان تحویل شده است.

این مسئول هم‌چنین در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در مورد نحوه تخصیص هزینه‌ها در بقاع متبرکه گفت: هزینه‌های عمرانی 40 درصد کل درآمد هر بقعه را به خود اختصاص می‌دهد و 30 درصد از این درآمدها در قالب کارهای فرهنگی سازمان (ضیافت الهی، یاس نبوی، دهه کرامت، آرامش بهاری و ...) هزینه می‌شود.

این مسئول 10 درصد از درآمدهای بقاع متبرکه را نیز مختص به سازمان اوقاف و امور خیریه عنوان کرد که در قالب مسابقات قرآنی، تهیه بروشور، چاپ و نشر قرآن کریم و غیره هزینه می‌شود.

رنجبر مابقی درآمدها را مختص به هزینه‌های مدیریتی (خادمین بقاع، هزینه آب، برق و ...) عنوان کرد.

تفهیم و ترویج این اندیشه که درآمد موقوفات باید در راستای اجرای نیت واقف هزینه شود، از جمله درخواست‌های میزبان این نشست از خبرنگاران و اصحاب رسانه بود.

انتهای پیام/ز10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول