اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد اقتصاد دانشگاه تهران:

مانوس نبودن ایده‌های اقتصادی با واقعیت‌ها، اصلی‌ترین مشکل اقتصاد ایران

خبرگزاری فارس: استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اقتصادی ما مانوس نبودن ایده‌های اقتصادی با واقعیت‌های اقتصادی کشور است.

مانوس نبودن ایده‌های اقتصادی با واقعیت‌ها، اصلی‌ترین مشکل اقتصاد ایران

به گزارش خبرگزاری فارس از چابهار، حسن سبحانی صبح امروز در جمع دانشجویان دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار اظهار داشت: اقتصاددان به وسیله دانش باید نسبت به کارکرد اقتصاد یک آگاهی‌هایی را به دست آورد که کسی که اقتصاد نخوانده آنها را نمی‌داند و به همین دلیل یکی از بزرگ‌ترین مشکلات اقتصادی ما مانوس نبودن ایده‌های اقتصادی با واقعیت‌های اقتصادی کشور است.

وی افزود: اولویت همیشه با اقتصاد بوده برای دولت بعدی هم هست ولی قبل از آنکه رویکرد، مسائل اقتصادی باشد فهم اقتصاد ایران مهم است اگر اقتصاد ایران فهمیده نشود به این معنا که چرا اقتصاد ما این چنین است که هست، چه بسا دست زدن به اقدامات اقتصادی کار را بدتر هم کند و مسائل اقتصادی ما ریشه در موضوعاتی دارد که رویکرد صرفاً اقتصادی هم شاید جوابگو نباشد.

تحلیلگر مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله امروز ما اقتصاد مقاومتی است گفت: هدف اقتصاد مقاومتی بازسازی و احیا اقتصاد ملی است و موجودیت این اقتصاد که ایرانی و اسلامی است باید هر چه بهتر معلوم و مشخص شود.

سبحانی با بیان اینکه ویژگی اقتصاد مقاومتی باید این باشد که سردرگمی برای همیشه قطع شود و هدف تنها و تنها تولید و تقویت تولید باشد افزود: در این راستا تمامی کمبودها باید با بهره‌گیری از منابع موجود رفع و فضای کمبود امکانات نباید در کشور و اقتصاد مقاومتی احساس شود.

وی در ادامه این جلسه، مدیریت را گمشده اصلی کشور دانست و تصریح کرد: در کشور علم و عالم و منابع وجود دارد ولی مدیریتی که به خوبی اینها را ترکیب کرده و با کمترین هزینه بیشترین سود را به دست آورد کمتر داریم که باید به این سمت و همچنین رسیدن به مدیریت یکپارچه، عملیاتی و هوشمند حرکت کنیم.

استاد تمام رشته اقتصاد دانشگاه تهران یادآور شد: اقتصاد مقاومتی ادبیاتی است که در مقابله با تحریم‌های بین‌المللی مطرح شده است و هم‌اکنون اقتصاد ایران باید بر مبنا و اصول درستی گام نهد تا از این رهگذر بتواند بر تحریم‌های بین‌المللی فائق آمده و تهدید تحریم را به فرصت تبدیل کند.

به گفته سبحانی، در ادبیات اقتصاد مقاومتی اول از همه باید بدانیم مشکل اصلی اقتصاد ایران چیست؟ بعد از آن باید روش درست برخورد با مشکل را شناسایی و آنجاست که می‌توانیم از نحوه سیاست‌های پولی و مالی و انواع و اقسام سیاست‌های دیگر، صحبت به‌ میان آوریم.

به گفته این استاد تحلیل مباحث اقتصادی، امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست که مشکل اقتصاد ایران، مشکل طرف عرضه می‌باشد، مشکلی که امروز خودش را در کاهش ظرفیت‌های تولیدی، افزایش بیکاری و سوزاندن سرمایه‌های انسانی (تخصص‌زدایی به جای تخصص‌زایی) و انواع و اقسام مشکلات دیگر نشان می‌دهد.

سبحانی با اشاره به اینکه آنچه سبب شده است اقتصاد ایران نتواند تمرکز بر مشکل اصلی خود نماید به یک نوع عدم برنامه‌ریزی یا به عبارت بهتر نوعی سردرگمی مـربوط می‌شود، افزود: کسری بـودجـه دولـت خود یـک مشـکل است، عطش روزافزون تولید به نقدینگی خود یک مشکل است، ضعیف شدن سیستم بانکی برای اعطای تسهیلات این نیز خود یک مشکل است.

وی تـصریح کرد: این مـشکلات خـود چـند مشـکل دیگر را ایجاد کرده و بر دوام و عمق مـشکلات قبـلی نیـز می‌افزاید، تورم و بی‌ثباتی و ناامنی زاییده این مشکلات است که بر عمق مشکلات می‌افزاید و این‌ها است که سبب می‌شود اقتصاد ایران هدف خود را گم کند و به‌جای آنکه‌ روی علت اصلی تمام مشکلات تمرکز کند به نتیجه‌ای که مشکلات ایجاد کرده است، سرگرم شود.

استاد تمام رشته اقتصاد دانشگاه تهران ادامه داد: اگر اقتصاد ایران در زمینه ساختن واقعیت مطلوب حرکت کند، قیمت‌ها نیز به عنوان کاتالیزور، کمک راه شده و کمک به ساختن سریع‌تر واقعیت مطلوب می‌کند ولی اگر قرار باشد از همان آغاز کار از قیمت‌ها و بازار کمک خواست، دست به‌طنابی پوسیده برده‌ایم که سرانجامش سقوط خواهد بود.

سبحانی بیان کرد: قیمت‌ها تنها انعکاس واقعیت‌ها هستند و باید واقعیت‌ها را به سمت مطلوب از طریق سیاست‌های مالی هدف‌دار اصلاح کرد تا از این رهگذر قیمت‌ها نیز علامت دهی‌های صحیح خود را آغاز کرده و به صورت طبیعی سفته‌بازی و فعالیت‌های نامولد را از اقتصاد حذف کند و در مجموع اقتصاد مقاومتی را می‌توان  مقاومت برای رسیدن به هدف و تمرکز بر هدف؛ آن هم در هر شرایطی، تعریف کرد.

انتهای پیام/75002/ر/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول