اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس:

اقتصاد مقاومتی تهدیدهای اقتصادی را برطرف می‌کند

خبرگزاری فارس: رئیس دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس، اقتصاد مقاومتی را متفاوت از مقاومت اقتصادی دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی به دنبال برطرف کردن تهدیدهای اقتصادی است.

اقتصاد مقاومتی تهدیدهای اقتصادی را برطرف می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس، مرتضی شهبازی‌نیا در همایش احیای داوری در حل و فصل اختلافات با بیان اینکه حل و فصل اختلافات از مهم‌ترین وظایف حکومت‌ها است، اظهار کرد: سال‌هاست که داوری تنها راه نجات دادگستری از مشکلات موجود و تعدد پرونده‌ها است.

وی با بیان اینکه حکومت خوب حکومتی است که اختلافات را با عدالت برطرف کند، گفت: محیط عمومی به صورت عام و نظام حقوقی به طور خاص نقش زیادی در پیشرفت اقتصادی کشور دارند.

رئیس دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس، با اشاره به اینکه در نظام حقوقی، نظام حل و فصل اختلافات از اهمیت زیادی برخوردار است، ابراز کرد: رشد اقتصادی و پیشرفت کشور تنها در محیط حقوقی شفاف و بدون فساد ایجاد می‌شود.

وی به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی برای یک نظام سیاسی و اقتصاد در حال توسعه یک نسخه همیشگی است.

شهبازی‌نیا اقتصاد مقاومتی را متفاوت از مقاومت اقتصادی دانست و تصریح کرد: مقاومت اقتصادی حالتی تدافعی دارد و به دنبال برطرف کردن تهدیدهای اقتصادی است و اقتصاد مقاومتی همواره در جلو و پیشرفت است.

وی موضوع اقتصاد مقاومتی را صرفا مربوط به دولت ندانست و گفت: اقتصاد مقاومتی در مرحله نخست باید از خانواده‌ها آغاز شود و سپس تمام حوزه‌ها را دربر می‌گیرد.

این مسئول، تقویت بخش خصوصی و اتحاد و انسجام ملی را از مسائل مهم در اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و متذکر شد: وحدت صرفا مربوط به مناسبات سیاسی نیست و در روابط درون جامعه وحدت معنا پیدا می‌کند.

وی، ترویج حل و فصل اختلافات توسط داوری را سبب افزایش سطح رضایت‌مندی افراد در جامعه دانست و یادآور شد: باید دید در حوزه کاری خود چه کاری می‌توان کرد تا در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کنیم.

شهبازی‌نیا، نظام حقوقی را نیازمند شفاف‌سازی دانست و تصریح کرد: نظام حقوقی کشور شفاف نیست و حجم و ترافیک قوانین زیاد است و قانون‌گذار نیز در بسیاری از مسائل دخالت می‌کند.

وی با تصریح بر اینکه نظام حقوقی و فقهی همواره توافق را به تحکم ترجیح داده است، ابراز کرد: در فضایی دوستانه یک جامعه خوب شکل می‌گیرد و تا جایی که ممکن است باید از روش‌های توافقی استفاده کرد.

رئیس دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس، وجود چندین میلیون پرونده در دستگاه قضایی را یک چالش برای کشور دانست و اذعان کرد: تعداد زیاد پرونده‌ها نشان از وجود مشکلات در جامعه دارد و این مشکل هزینه زیادی را بر نظام اقتصادی کشور وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه راهی جز ترویج شیوه‌های مسالمت‌آمیز داوری در شرایط کنونی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در سیاست‌های ابلاغی سال 88 یکی از تکالیف حوزه قضایی مربوط به فرا گیر شدن داوری‌ها بود.

شهبازی‌نیا ترویج داوری را موجب صرفه‌جویی در زمان دانست و تصریح کرد: اقدام قضایی زمانی عادلانه است که به موقع انجام شود.

وی با اشاره به روز بسیج حقوقدانان، یادآور شد: بسیج حقوقدانان نقش مهمی در ترویج فرهنگ حل و فصل اختلافات در جامعه دارد.

انتهای پیام/84001/ش/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول