اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره‌کل تبلیغات اسلامی قزوین:

اشاعه پیوند عاطفی با عاشورا ابتکار امام سجاد (ع) بود

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قزوین گفت: اشاعه پیوند عاطفی با واقعه عاشورا ابتکار امام سجاد (ع) بود.

اشاعه پیوند عاطفی با عاشورا ابتکار امام سجاد (ع) بود

حجت‌الاسلام عباس نظری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با بیان اینکه امام سجاد (ع) در واقعه عاشورا و پیکار حسینیان با یزدیان حضور داشت، اظهار داشت: خداوند متعال وجود نازنین امام زین‌العابدین را برای استمرار و ادامه ولایت حفظ کرد.

معاون فرهنگی و پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قزوین افزود: امام سجاد (ع) در حقیقت هم بعد امامت و ولایت بر دوش ایشان نهاده شده بود و هم از سویی دیگر آن امام همام در طول دوران زندگانی پرخیر و برکت خویش اجازه ندادند تا قیام نهضت حضرت ابا‌عبدالله الحسین (ع) خاموش شده و به پایان مسیر برسد.

وی عنوان کرد: امام سجاد در سفر اسارتی خویش که ابتدا از کربلا به کوفه و از کوفه به مقصد شهر شام و پس از ایامی از آن دیار نیز به مقصد مدینه انجام گرفت از کوچک‌ترین فرصتی برای احیای نهضت امام حسین (ع) و همچنین برای بقای فرهنگ سرخ عاشورا استفاده می‌کرد.

معاون فرهنگی، پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قزوین بیان داشت: در تاریخ پنج نفر به بکائون یا کسانی که زیاد اشک جاری کرده و گریسته‌اند معروف شده و شهرت یافته‌اند که وجود نازنین زین‌العابدین (ع) یکی از همین عصار‌های ارزشمند خلقت هستند که بنابر ذکر تاریخ شیعه و علمای اسلامی بیشتر از 30 تا 35 سال در سوگ غم بزرگ عاشورا و شهادت امام حسین (ع) و یاران بزرگوار و اقوام خویش گریسته و نوحه‌خوانی کردند.

نظری با تشریح روش‌ها و معیار‌هایی که امام زین‌العابدین برای تبیین و تفسیر قیام عاشورا، اهداف و فلسفه آن استفاده می‌کرد، تصریح کرد: گریه و مویه زیاد از روش‌های برجسته امام سجاد (ع) در عرصه عاطفی بود که این روش گریه و نوحه‌خوانی حاوی پیام‌های بسیار مهمی بود که امروز قلم و بیان از ذکر فضائل آن عاجز و ناتوان هستند.

وی عنوان کرد: هنگامی که از امام سجاد (ع) پیرامون گریه و مویه سئوال می‌کردند حضرت گریه بر شهید کربلا را یک فضیلت عنوان می‌کرد و می‌فرمود: حضرت یعقوب در برابر دوری فرزند خویش تا اندازه‌ای گریه کردند تا اینکه بینایی خویش را از دست دادند حال اینکه در کربلا 18 تن از نزدیکان و بهترین کسان من به فیض شهادت نائل آمده که غم آن جانسوزتر از هر غم دیگری امروز بر دل من مانده و گریه بر مصائب این واقعه سبب نزدیکی به خداوند متعال می‌شود.

معاون فرهنگی پژوهشی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان قزوین ادامه داد: ترغیب و تحریک مسلمانان و شیعیان به گریه و نوحه از راه‌های دیگر آن حضرت برای تدام سیره عاشورایی و فریاد برابر ستمگران و ظالمان بود که موجب می‌شد این گریه‌ها و مویه‌ها نسل به نسل به دیگر شیعیان گسترش یافته و فرهنگ عاشورایی تداوم یابد.

نظری اضافه کرد: وجود نازنین امام زین‌العابدین (ع) با یادآوری حادثه عاشورا در هر مناسبت و مجلسی سبب می‌شد که این غم و سوگ همیشه در بین قلوب مسلمانان و به ویژه قشر شیعه استمرار یافته و سبب ایجاد طوفانی علیه متجاوزان و ستمگران زمان شود.

وی با بیان اینکه حضرت امام‌ زین‌العابدین (ع) در برابر کوچک‌ترین حرکتی مانند ذبح حیوانات نیز اشک ریخته و می‌گریست، افزود: نکته مهم برای درس‌گیری از فرهنگ اهل‌ بیت (ع) این است که امام سجاد (ع) توصیه فراوانی را به خواندن زیارت امام حسین (ع) می‌کرد که البته دیگر ائمه‌ اطهار نیز این چنین توصیه‌ای را به پیروان عصر خویش کرده و آنان را به زیارت جدشان سفارش می‌کردند.

این مسئول در پایان اذعان داشت: ایجاد ارتباط روحی و معنوی بین زائران با قبر مبارک حضرت‌ ابا‌عبدالله الحسین (ع) و یاران آن حضرت بود که با این حرکت هوشمندان امام تحریکات زائران بیشتر تحریک شده و مظلومیت و جگر‌سوزی واقعه کربلا برای مردم بیشتر بیان و تفسیر می‌شد.

انتهای پیام/77005/ن/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول