اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی جامعة الزهرا(س):

امام سجاد(ع) سنگ بنای نهضت علمی شیعیان را گذاشت

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی جامعة الزهرا(س) گفت: امام سجاد با صحیفه سجادیه که به عنوان زبور آل محمد(ص) و برادر قرآن از آن یاد شده، سنگ بنای نهضت علمی شیعیان را گذاشت.

امام سجاد(ع) سنگ بنای نهضت علمی شیعیان را گذاشت

معصومه ظهیری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) در طول زندگی خود دوران‌های متفاوتی را تجربه کرد، اظهار داشت: این امام همام در دوره‌ای به عنوان فرزند، در کنار امام حسین(ع) به عنوان یکی از عالمان زمان به فعالیت علمی مشغول بود و یادگار ایشان که همان صحیفه سجادیه است، در این دوران به وجود آمد.

وی با اشاره به ارزش صحیفه سجادیه ادامه داد: این کتاب که به عنوان زبور آل محمد(ص) و برادر قرآن از آن یاد شده، ثمره عمر امام سجاد(ع) محسوب می‌شود.

عضو هیئت علمی جامعة الزهرا(س) با اشاره به نقش امام سجاد(ع) در نشر علوم اسلامی ابراز داشت: بنای اولیه نهضت علمی شیعیان از زمان امام سجاد(ع) گذاشته شد.

وی گفت: فراز دوم زندگی این امام بزرگوار در جریان واقعه کربلا و پس از هجرت از مدینه به سوی کوفه رقم خورد که در این عرصه نیز به عنوان یک حجت خدا وظیفه خود را به خوبی انجام داد.

ظهیری خاطرنشان کرد: بخش مهم نقش‌آفرینی امام سجاد(ع) به پس از واقعه کربلا ارتباط دارد چرا که در زمان این قیام این امام بزرگوار بنا بر مصلحت پروردگار بیمار بوده و نتوانست در  جنگ حضور پیدا کند.

وی افزود: سخنان امام سجاد(ع) در مجلس کوفه و مجلس شام پرده از حیله‌های بنی‌امیه برداشت و حقانیت امام حسین(ع) و مظلومیت یاران و فرزندان ایشان را برای همه روشن کرد.

عضو هیئت علمی جامعة الزهرا(س) ابراز داشت: روشنگری‌های امام سجاد(ع) موجب شد که بنی‌امیه به پشیمانی ظاهری از واقعه کربلا روی آورده و مسئولیت این اتفاق را متوجه دیگران کنند.

وی گفت: نقش بعدی امام سجاد(ع)، نقش افشاگرانه ایشان  از طریق برانگیختن عواطف بود که همین موضوع نیز در شرایط خفقان آن روز موجب اثبات حقانیت امام حسین(ع) شد.

ظهیری با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) را از گریه‌کنندگان تاریخ می‌خوانند، اضافه کرد: پس از افشا شدن حیله‌های بنی‌امیه در جریان قیام عاشورا، بنی‌امیه خفقان شدیدی را ایجاد کرد تا بتواند جامعه را کنترل کند.

وی عنوان داشت: در این دوره امام سجاد(ع) از راه برانگیختن عواطف و تداعی معانی مردم را به سوی حقیقت هدایت کرد تا جایی که حضرت با دیدن آب گریه می‌کرد و پس از اینکه از علت گریه وی سئوال می‌شد، به تشنگی شهدای کربلا اشاره می‌کرد که همین روش موجب بیداری جامعه آن زمان شد.

عضو هیئت علمی جامعة الزهرا(س) عرصه علمی را دیگر عرصه فعالیت امام سجاد(ع) دانست و خاطرنشان کرد: این امام همام در دوران امامت خود گنجینه علمی با ارزشی فراهم کرد که بعدها موجب پدید آمدن نهضت علمی امام صادق(ع) و امام باقر(ع) شد.

انتهای پیام/78006/و/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول