اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره کل آبخیزداری استان زنجان خبر داد

تخریب و تصرف 57 درصد اراضی ملی برای کشت محصولات کشاورزی

خبرگزاری فارس: معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: 57 درصد تخریب و تصرفات اراضی ملی ناشی از شخم برای کشت محصولات زراعی است.

تخریب و تصرف 57 درصد اراضی ملی برای کشت محصولات کشاورزی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، جلیل سلطان‌نژاد ظهر امروز در جلسه هم‌اندیشی با معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه حفاظت از منابع طبیعی بالاتر از شعار باشد، اظهار داشت: برگزاری برنامه‌های هم‌اندیشی برای جلوگیری از تخریب از سال آینده به صورت مستمر و مدون اجرا خواهد شد.

وی منابع طبیعی را بستری برای رونق بخش کشاورزی و محور توسعه اقتصادی و پشتوانه‌ای برای تولید عنوان کرد و گفت: برای عزم ملی بهره‌وری مناسب و توسعه فرهنگ بومی حفاظت از منابع طبیعی نیازمند مشارکت همگانی هستیم.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان یادآور شد: 57 درصد تخریب و تصرفات اراضی ملی ناشی از شخم برای کشت محصولات زراعی بوده و بعضاً شیب‌های بالای 12 درصد نیز توسط کشاورزان تخریب می‌شود، که این تخریب موجب از بین رفتن پوشش گیاهی، فرسایش خاک و ایجاد روان آب می‌شود.

وی افزود: 25 درصد تخریب‌ها مربوط به دام مازاد، هفت درصد آتش‌سوزی، پنج درصد فعالیت‌های معدنی، دو درصد آفات و امراض است. 

به گفته سلطان‌نژاد از مجموع یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی ملی استان نزدیک به 537 هزار هکتار نقاط بحرانی محسوب می‌شوند که از این میزان 238 هزار هکتار در زنجان، 34 هزار هکتار در ابهر و خرم‌دره، 67 هزار هکتار در ماهنشان است.

وی پراکندگی منابع طبیعی در داخل اراضی زراعی را از دلایل تخریب عنوان کرد و افزود: مسطح و یکپارچه نبودن اراضی ملی در استان ایجاب می‌کند که توسعه در واحد سطح را دنبال کنیم.

در این نشست رئیس اداره مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه جریان‌سازی فرهنگی برای توسعه و ترویج منابع طبیعی باید در اولویت قرار گیرد، نقش سازمان‌های مردم‌نهاد را در این رابطه حائز اهمیت خواند و ابراز کرد: در سال‌های گذشته ارتباط این تشکل‌ها پشتوانه محکمی برای اداره کل محسوب می‌شد که باید برای فعالیت چشمگیر آنها اقدامات ضروری انجام گیرد.

تقی سالک توجه به توسعه پوشش گیاهی را در جلوگیری از وقوع سیل و خسارت‌های ناگوار ناشی از آن مهم دانست و گفت: همین نابودی پوشش گیاهی موجب رشد دوباره علوفه در مراتع نمی‌شود و اثرات آن در دراز مدت بروز پیدا می‌کند.

وی جلوگیری از شخم زدن و توجه به چرا دام مراتع را نیز در جلوگیری از تخریب مراتع یادآور شد.

انتهای پیام/2308/ع/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول