اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره حقوقی منابع طبیعی گیلان خبر داد

تشکیل بیش از 1800 پرونده کیفری و حقوقی منابع طبیعی گیلان

خبرگزاری فارس: رئیس اداره حقوقی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از تشکیل یک‌هزار و 296 فقره پرونده کیفری و 533 پرونده حقوقی منابع طبیعی استان خبر داد.

تشکیل بیش از 1800 پرونده کیفری و حقوقی منابع طبیعی گیلان

به گزارش خبرگزاری  فارس از رشت، حسن‌جان شکوری در جلسه اداره کل منابع طبیعی استان با اشاره به تشکیل پرونده‌های قضایی در منابع طبیعی  گیلان اظهار کرد: سال گذشته تعداد یک‌هزار و 296 فقره پرونده کیفری و 533 پرونده حقوقی در بخش‌های مختلف منابع طبیعی تقدیم محاکم قضایی شده است.

وی ادامه داد: از تعداد مذکور پرونده، یک‌هزار و 469 فقره پرونده منجر به صدور رای شد که از آرای صادره تعداد یک‌هزار و 241 فقره له‌منابع طبیعی بوده و بقیه در حال رسیدگی است.

به گفته این مسئول، در بخش کیفری عمده پرونده‌ها شامل قطع غیر مجاز اشجار و نهال‌های جنگلی و در بخش حقوقی نیز بیشتر پرونده‌ها مربوط به خلع‌ید و مطالبه خسارت است.

وی ابراز کرد: با تصویب بند 132 ماده واحده قانون بودجه سال 90 کل کشور و بند(ب) ماده 147 قانون پنج‌ساله پنجم توسعه، اداره‌های کل منابع طبیعی از پرداخت هزینه دادرسی معاف شده‌اند تا در رسیدگی به پرونده‌های منابع طبیعی و تخلفات سودجویان و کسانی که با هدف سوءاستفاده از انفال، دست تعدی به این مواهب الهی دراز کرده‌اند وقفه‌ای ایجاد نشود و قوانین موجب تسریع در رسیدگی به پرونده‌های منابع طبیعی شود و با توجه به تخصیص به‌موقع اعتبارات در تودیع هزینه‌های کارشناسی نیز مشکلی نداشته‌ایم.

شکوری، اضافه کرد: با توجه به اینکه طبق ماده 257 قانون آیین دادرسی مدنی ارجاع پرونده به کارشناسان دادگستری از اختیارات قضات محاکم قضایی است، در اغلب پرونده‌های منابع طبیعی موضوع به جلب نظر کارشناسی دادگستری ارجاع می‌شود و به منظور اتخاذ راهکارهای مناسب برای انتخاب کارشناسان متخصص، مجرب و متعهد در پرونده‌های انفال، جلسه‌ای در دبیرخانه شورای حفاظت از اراضی ملی و دولتی با حضور رئیس کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان، رئیس کانون کارشناسان قوه قضاییه گیلان و نمایندگان دستگاه‌های عضو شورای حفاظت استان تشکیل می‌شود و پس از بحث و بررسی راهکارهای مناسبی برای انتخاب کارشناسان رسمی در پرونده‌های منابع طبیعی و هماهنگی با قضات به منظور انتخاب کارشناسان متخصص، متعهد و مجرب اتخاذ شد.

وی، ارتقای سطح آموزش‌های لازم و ترویج فرهنگ منابع طبیعی را در جلوگیری از بروز تخلفات تاثیرگذار خواند و تصریح کرد: در صورت وقوع تخلف به منظور باز دارندگی و جلوگیری از تکرار جرم به ویژه در بحث قطع اشجار و نهال و همچنین تصرف غیرمجاز اراضی ملی باید با متخلفان برخورد قاطع و  شدید صورت گیرد.

رئیس اداره حقوقی اداره کل منابع طبیعی گیلان، از مردم استان خواست تا همیار و دوستدار طبیعت باشند و ماموران منابع طبیعی را در حفاظت از سرمایه‌های ملی یاری دهند.

انتهای پیام/2300/ی/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول