اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاد مسائل سیاسی دانشگاه دمشق:

پیشرفت‌های ایران الگوی مناسب برای جهان عرب / انقلاب‌های جهان عرب با علامت سؤال مواجه است

خبرگزاری فارس: استاد روابط سیاسی دانشگاه دمشق با اشاره به انقلاب ایران که حدود 30 سال پیش رخ داد و طی این مدت به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافت، گفت: پیشرفت‌های ایران تجربه بسیار خوبی برای تمام کشور‌های اسلامی و جهان عرب است.

پیشرفت‌های ایران الگوی مناسب برای جهان عرب / انقلاب‌های جهان عرب با علامت سؤال مواجه است

بسام ابو‌عبدالله در حاشیه سفر یک‌ روزه خود به اصفهان به منظور بازدید از آثار و بنا‌های تاریخی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: کشور‌های عربی با انقلاب‌های خود هنوز نتوانسته‌اند شرایط موجود در کشور خود را تغییر بدهد و هر انقلابی باید منجر به تغییر و تحولاتی شود.

وی در پاسخ به این سؤال که بیداری اسلامی ایجاد شده در منطقه توانسته است سبب ایجاد وحدت میان کشور‌های اسلامی و جهان عرب شود، اضافه کرد: برگزاری نشست‌های بیداری اسلامی میان کشور‌های جهان عرب با جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق این امر مهم از اهمیت بسیاری برخوردار است.

* مقابله با استعمار و آمریکا باید از اهداف اصلی بیداری‌های اسلامی در منطقه باشد

 

استاد روابط سیاسی دانشگاه دمشق با بیان اینکه با برگزاری این نشست‌ها تمام تغییرات و تحولاتی که در منطقه رخ می‌دهد، توسط اساتید کشور‌های جهان اسلام و عرب مورد بررسی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: بیداری اسلامی ایجاد شده در منطقه در صورتی که یک بیداری اسلامی واقعی باشد باید اهداف خاصی را دنبال کند.

وی با تاکید بر اینکه مقابله با استعمار و آمریکا باید از اهداف اصلی بیداری اسلامی ایجاد شده در منطقه باشد، ادامه داد: به دنبال تحقق این هدف باید نوعی استقلال سیاسی، اقتصادی و تمام استقلال‌های جامعه برای کشور‌های خواستار بیداری اسلامی ایجاد شود.

ابو‌عبدالله با اشاره به اینکه کشور‌ها باید با پیروی از اهداف بیداری اسلامی از تبعیت کشور‌های استعمار‌گر رها شوند، تاکید کرد: در حال حاضر استقلال ایجاد شده در کشور‌های عربی تا حدودی نو‌پا است و به عبارتی این استقلال هنوز به صورت کامل در این کشور‌ها وجود ندارد.

* فتنه‌های ایجاد شده میان شیعه و سنی یکی از آفت‌های انقلاب‌های منطقه است

 

وی با بیان اینکه امیدواریم با انقلاب‌های پیش روی کشور‌های عربی تمام این کشور‌ها از استقلال کامل در همه زمینه‌ها برخوردار شوند، افزود: البته فتنه‌های ایجاد شده میان شیعه و سنی و سایر احزاب به عنوان یکی از آفت‌های این انقلاب‌ها به شمار می‌رود.

استاد روابط سیاسی دانشگاه دمشق با تاکید بر اینکه به عنوان فردی که با دانشجویان و نسل جوان مواجه هستم، تأثیر‌گذاری بیداری اسلامی را در جهان عرب به میزان بسیاری مشاهده می‌کنم، گفت: جمهوری اسلامی ایران نقش پر‌رنگی در راستای بیداری‌های اسلامی ایجاد شده در منطقه دارد و ایران با برگزاری این نشست‌ها در راستای دستیابی به اهداف بیداری اسلامی تلاش می‌کند.

* پیشرفت‌های ایران الگوی مناسبی برای کشور‌های اسلامی و جهان عرب است

 

وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه ایران حدود 30 سال گذشته این بیداری را تجربه کرده و طی این مدت به پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه فناوری‌های نوین، پزشکی و انرژی هسته‌ای دست یافته آیا پیشرفت‌های ایران می‌تواند الگویی برای جهان عرب باشد، اظهار کرد: پیشرفت‌های ایران تجربه بسیار خوب و مفیدی برای تمام کشور‌های اسلامی و جهان عرب است.

ابو‌عبدالله با اشاره به اینکه تمام کشور‌های اسلامی و جهان عرب باید از الگو‌های پیشرفت ایران بهره‌مند شوند، ادامه داد: همچنین الگو‌گیری از ایران به عنوان مهم‌ترین عنصر استقلال این کشور‌ها تلقی می‌شود.

وی با بیان اینکه دستیابی به پیشرفت‌های اقتصادی، علمی و پژوهشی از مهم‌ترین رویکرد‌های هر انقلابی است، تصریح کرد: هدف استعمار این است که انسان تنها یک مصرف‌کننده باشد و استعمار غربی تنها درصدد این است که مسلمانان را در جهان افرادی بدون فایده جلوه بدهد.

استاد روابط سیاسی دانشگاه دمشق با اشاره به اینکه برای چهارمین بار در ایران حضور پیدا می‌کنم، اضافه کرد: اما در حال حاضر ایران نسبت به سال‌های گذشته در زمینه‌های مختلف پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

* انقلاب از مصر دزدیده شده است

 

وی تاکید کرد: بسیاری از کشور‌ها از پیشرفت‌های علمی، نقش زن، مباحث فرهنگی، اجتماعی و ظرفیت‌های صنعتی و گردشگری ایران اطلاعی ندارند.

ابو‌عبدالله در پاسخ به این سؤال که آیا انقلاب‌های ایجاد شده در کشور‌های عربی و به ویژه مصر توانسته به اهداف خود دست پیدا کند، افزود: انقلاب مصر هنوز به نتیجه و هدف نهایی خود دست پیدا نکرده است و به نوعی این انقلاب از مصر دزدیده شده است.

وی با تاکید بر اینکه با انقلاب مصر تغییری در شرایط این کشور صورت نگرفته است، گفت: جمهوری اسلامی ایران با انقلاب خود بسیاری از معیار‌ها را در ایران تغییر داده است اما در کشور مصر روابط میان مصر و رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد.

* پیروی از کشور‌های غربی مهم‌ترین مشکل کشور‌های عربی است

 

استاد روابط سیاسی دانشگاه دمشق با بیان اینکه مصر همچنان در زمینه اقتصاد خود مدیون کشور‌های غربی است، اظهار کرد: همچنین در حال حاضر نوعی گسستگی در کشور مصر مشاهده می‌شود و افرادی که در انقلاب مصر به قدرت رسیده‌اند خود را تنها سنی می‌دانند و این اشتباه بزرگ و فاحشی است.

وی با اشاره به اینکه اما در میان مردم مصر نوعی بصیرت وجود دارد، ادامه داد: اما مصر در مدت زمان پس از انقلاب خود تغییرات بسیاری در زمینه فرهنگ و اقتصاد کرده است و باید در مقابل انقلاب‌های ایجاد شده در کشور‌های عربی یک علامت سؤال گذاشته شود زیرا این انقلاب‌ها هنوز نا‌مفهوم است.

ابو‌عبدالله با تاکید بر اینکه پیروی از کشور‌های غربی و اروپایی مهم‌ترین مشکل موجود در کشور‌های عربی است، تصریح کرد: تمام کشور‌ها به افکار، ایده‌ها و اندیشه‌های بیداری اسلامی نیازمند هستند و همچنین افکار و نظریه‌های آزادی‌خواهی باید در میان تمام کشور‌ها تبیین شود.

وی با بیان اینکه اساتید دانشگاه‌ها باید با افکار و اندیشه‌های بیداری اسلامی هماهنگ باشند، اضافه کرد: تربیت نسل‌های جوان به عهده این افراد است و فلسطین و قدس یک اصل انکار‌نا‌پذیر است و توجه به این اصل اهداف هر انقلابی را روشن می‌کند.

انتهای پیام/2301/صا/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول