اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اول رئیس‌جمهور:

نجات دریاچه ارومیه نیازمند عزم همگانی است

خبرگزاری فارس: معاون اول رئیس‌جمهور گفت: برای نجات دریاچه ارومیه باید تمام مردم و مسئولان همدل و هماهنگ اقدامات لازم را اجرایی کنند تا به این ترتیب شاهد نجات سریع‌تر این دریاچه باشیم.

نجات دریاچه ارومیه نیازمند عزم همگانی است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، محمدرضا رحیمی پیش از ظهر امروز در آئین افتتاح همایش بین‌المللی دریاچه ارومیه، راهکارها و چالش‌ها که با حضور جمعی از صاحب‌نظران، اساتید و مسئولان دخیل در این امر در ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: دولت برای حمایت از طرح‌های نجات‌بخش دریاچه ارومیه با تمام توان حمایت کرده و در این راه از طرح‌های جدید ارائه شده نیز استقبال می‌کند.

این مسئول در ادامه خاطر نشان کرد: دریاچه ارومیه به عنوان یکی از مهم‌ترین تالاب‌های ایران دارای اهمیت بسیاری است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اجرای چندین طرح در قالب طرح‌های اضطراری نجات دریاچه عنوان کرد: این دریاچه تا حدی برای دولت دارای اهمیت است که در قالب ایجاد کارگروه تخصصی پیگیر اجرای طرح‌ها بوده و دنبال احیای دوباره این محیط است.

وی در خصوص دلایل خشکی دریاچه عنوان کرد: این دریاچه در نتیجه فعالیت‌های مجاز و غیرمجاز در حوزه آبریز و از 15 سال گذشته شروع به خشکی کرده و نباید آن را محدود به زمان حاضر کنیم چرا که در شرایط فعلی پاسخگوی اقدامات انجام ‌نشده گذشته قرار داریم.

رحیمی ضمن تاکید بر پیگیری هر چه بیشتر طرح‌های نجات دریاچه گفت: این طرح‌ها 12 طرح اضطراری و 24 طرح بلندمدت پنج ساله است که شامل ایجاد سدها و ممنوعیت افزایش زمین‌های زراعی، مبنا قرار گرفتن دریاچه در تمام اقدامات عمرانی، جلوگیری از توسعه کشاورزی در حوزه آبریز دریاچه و همچنین ورود سالانه حدود 3 میلیارد متر مکعب آب به دریاچه است.

این مسئول تخصیص بیش از 10 میلیارد ریال برای لایروبی حوزه آبریز دریاچه در دو سال گذشته را از دیگر اقدامات دولت دانست و ابراز داشت: ایجاد حق‌آبه‌های جدید در پیرامون دریاچه ارومیه به طور کامل ممنوع شده و به همین دلیل باید توجه داشت که ایجاد زمین‌های زراعی در این محیط می‌تواند مضرات جبران‌ناپذیری به جامعه وارد کند.

معاون اول رئیس جمهور خاطر نشان کرد: طرح‌های موجود قابل توجه است، اما کفایت لازم را ندارد بنابراین باید توجه بیشتری برای این امر مبذول شود.

رحیمی استفاده از تسهیلات بانکی در قالب‌های متفاوت را یکی از راهکارهای دیگر برای احیای سریع‌تر دریاچه ارومیه دانست و متذکر شد: اجرای طرح‌هایی نظیر شبکه‌های آبیاری تحت فشار و احداث سد در مسیر ورود آب به دریاچه در دستور کار قرار دارد که امید است با توجه بیشتر مسئولان استانی و کشوری شاهد اجرای آن‌ها در مدت زمان کوتاه باشیم.

این مسئول در پایان تاکید کرد: مردم باید برای نجات دریاچه به همکاری مسئولان آمده و عزم ملی برای آن اقدام صورت گیرد.

انتهای پیام/61003/ن/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول