اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

گلرنگ حاشیه دریاچه ارومیه را رنگین می‌کند

خبرگزاری فارس: مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از توسعه کشت گلرنگ در مزارع آبی حاشیه دریاچه ارومیه خبر داد.

گلرنگ حاشیه دریاچه ارومیه را رنگین می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سعید سلیمانی صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به خصوصیات این گیاه اظهار کرد: گلرنگ دارای ریشه اصلی قوی بوده که می‌تواند در خاک‌های نفوذپذیر تا عمق 3-2 متر نفوذ کند و به طور معمول ریشه‌های افقی فرعی نازکی تولید کند که می‌تواند طولی بین 60 تا 90 سانتی‌متر داشته باشند.

وی افزود: سیستم عمودی و گسترده ریشه گیاه اجازه می‌دهد که گیاه بتواند رطوبت و مواد غذایی را از اعماق خاک جذب کند و به همین دلیل گیاه گلرنگ نسبت به سایر گیاهان به خشکی مقاوم‌تر است. 

سلیمانی موطن اصلی گلرنگ را کشورهای شرقی و احیاناً هند، ترکیه و ایران ذکر کرد و افزود: کشت آن از سه هزار و 500 سال پیش در مصر مرسوم بوده و در قرون وسطی برای استفاده از رنگ قرمز گلبرگ‌های آن در اروپا کشت شده است، روغن آن نیز برای تهیه سالاد و همچنین در رنگرزی و تهیه ورنی و صابون کاربرد دارد. 

سلیمانی با اشاره به اینکه گلرنگ در اراضی دیم، عملکردی حدود 800 کیلوگرم و در مزارع آبی تا 3 هزار کیلوگرم با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی استان را داراست، گفت: دانه این گیاه دارای 25 تا 45 درصد روغن، 12 تا 24 درصد پروتئین و 35 تا 60 درصد پوسته است.

مدیر زراعت سازمان با بیان اینکه کشت گلرنگ در مناطق سرد فقط به صورت کشت بهاره است و آذربایجان‌شرقی با دارا بودن حدود 350 هزار هکتار کشت گندم دیم، یکی از کانون‌های اصلی تولید گندم در کشور است، افزود: روش کاشت مرسوم در اکثر مزارع به صورت گندم - آیش بوده و با کشت گلرنگ در تناوب با گندم علاوه بر اینکه از آیش زمین ممانعت شده، کسب درآمد بیشتر برای کشاورزان نیز امکان‌پذیر خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بهره‌برداران گندمکار معمولاً بعد از برداشت گندم هیچگونه عملیات زراعی بر روی مزارع انجام نمی‌دهند، افزود: در صورت کشت گلرنگ، ضمن اجرای عملیات زراعی با توجه به خصوصیات زراعی گلرنگ موجبات افزایش تولید گندم در واحد سطح بعد از زراعت گلرنگ نیز حاصل می‌آید و فاز جدید و گام موثر و نوید‌بخشی در زراعت استان و نهایتاً در تولید محصولات دانه‌های روغنی کشور آغاز خواهد شد.

سلیمانی با اشاره به اینکه در ایران علاوه بر گونه زراعی گلرنگ، گونه‌های وحشی آن نیز در بسیاری از مناطق به وفور یافت می‌شود، اضافه کرد: می‌توان ادعا کرد که ایران از لحاظ ذخایر ژنتیکی گلرنگ یکی از غنی‌ترین مناطق جهان به شمار می‌رود.

وی افزود: بعد از دهه 50 شمسی عواملی نظیر خطر سرمازدگی و یخبندان، عملکرد کم واریته‌ها و خسارت آفات موجب کاهش نسبتاً زیاد سطح زیر کشت گلرنگ شد اما در چند سال اخیر با ورود ارقام جدید زودرس به عرصه تولید موجب رونق کشت گلرنگ و افزایش سطح زیر کشت آن در استان شده است.

مدیر زراعت سازمان با بیان اینکه گلرنگ گیاهی است که می‌توان آن را با هر گیاهی به تناوب کشت کرد، افزود: این گیاه در مناطق گرمسیر به عنوان یک محصول پائیزه کشت می‌شود ولی در مناطق سرد آن را به صورت بهاره کشت می‌کنند.

وی دلیل افزایش کشت گلرنگ در استان را خشکسالی سال‌های اخیر و شوری زمین‌های کشاورزی در حاشیه دریاچه ارومیه ذکر کرد و گفت: گلرنگ از جمله محصولاتی است که آب کمی مصرف می‌کند و متحمل به شوری خاک است و شهرستان‌های اسکو و تبریز از عمده مراکز تولید این محصول در آذربایجان شرقی محسوب می‌شوند. 

انتهای پیام/ز/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول