اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با دستور رئیس‌جمهور صورت می‌گیرد

آغاز انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه

خبرگزاری فارس: نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: وزیر نیرو خبر صدور دستور رئیس جمهوری مبنی بر آغاز انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه را از مسیر شهرستان‌های خوی و سلماس داده است.

آغاز انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه مسئله خشکسالی دریاچه ارومیه به یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین مسائل زیستی چند سال اخیر در ایران و کشورهای اطراف تبدیل شده است.

این امر تا حدی پیش رفته که حتی مسئولان کشورهای همسایه شمال‌غربی جمهوری اسلامی ایران در زمینه شرایط احیای آن اظهارنظر کرده و به نوعی خود را در این اقدام سهیم می‌کردند؛ اما شاید با اتفاقات روزهای اخیر کشور بتوان بار دیگر این زیست بوم را سرحال‌تر از روزهای گذشته خود یافت.

خبر صدور دستور توسط رئیس جمهور برای احیای دریاچه ارومیه که چند روز پیش تنها در برخی رسانه‌های مجازی منتشر شد شاید می‌توانست به تیتر اول روزنامه‌ها نیز تبدیل شود اما مشخص نیست این قضیه به چه دلیل با سکوت خبری همراه شده و در میان سیاست‌بازی نشریات و رسانه‌ها در دوران نزدیک به انتخابات به نوعی مورد بی‌مهری قرار گرفت.

این خبر توسط نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و یکی از مدافعان حقوق دریاچه ارومیه منتشر شده بود که این خود نیز می‌تواند دلیلی بر عدم پوشش مناسب خبر باشد چرا که نمایندگان و حتی مسئولان عالی رتبه دولتی این خطه همچون همیشه در میان مطبوعات و نشریات کشوری گمنام بوده و تنها اخبار نقل شده از زبان مسئولان عالی رتبه در زمینه وضعیت دریاچه ارومیه می‌تواند مطلب مهم جراید و خبرگزاری‌ها را به خود اختصاص دهد.

شاید تحلیل این موضوع توسط نشریات استانی و حتی رسانه‌های مجازی استان بتواند جای خالی مطالب روزنامه‌ها و نشریات کشوری را پر کرده و التیام‌بخش مردم آذربایجان‌غربی در قبال فقدان خبری باشد.

قاضی‌پور در این مورد گفت: وزیر نیرو خبر صدور دستور رئیس جمهوری مبنی بر آغاز انتقال آب از ارس به دریاچه ارومیه را از مسیر شهرستان‌های خوی و سلماس داده است.

وی افزود: با توجه به مطالعات انجام گرفته در این زمینه می‌توان این طرح را بهترین طرح عملیاتی برای احیای دریاچه ارومیه به حساب آورد که هزینه آن چندان قابل توجه نخواهد بود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به خشکسالی بیش از 80 درصد دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: در حال حاضر وضعیت دریاچه تأسف‌انگیز بوده و اجرای طرح انتقال آب از ارس می‌تواند به احیای مجدد آن کمک کند.

این در حالی است که استاندار آذربایجان‌غربی چندی پیش در دیدار با مدیران مسئول نشریات استانی گفت: جمهوری آذربایجان با انتقال آب از ارس برای احیای دریاچه ارومیه مخالفت کرده است.

وحید جلال‌زاده همچنین ابراز داشت: طرح انتقال آب از ارس برای نجات دریاچه ارومیه دارای واقعیت‌های تلخی است از جمله این که هدف اصلی از اجرای این طرح آبیاری اراضی شرقی دریاچه بوده و احیای دریاچه در کنار این امر ممکن نخواهد بود.

مقام عالی دولتی در آذربایجان‌غربی همچنین افزود: مدیریت ارشد استان برای نجات دریاچه اهتمام ویژه دارد و در همین راستا به دنبال طرح واقعی انتقال آب ارس هستیم که این طرح با مخالفت دولت آذربایجان مواجه است در حالیکه ورود آب این رودخانه به دریای خزر نوعی هدر رفتن آب محسوب می‌شود.

حال باید دید که آیا مشکل انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه که بنا به گفته جلال‌زاده با مخالفت جدی آذربایجان مواجه شده بود حل شده یا این اقدام تنها با استفاده از مسیرهای انحرافی و با کاستن از حق آبه دریای خزر انجام می‌گیرد؟

همچنین باید به این امر نیز توجه شود که ورود تعداد بیشتری از نمایندگان مجلس و اعضای دولت به این موضوع می‌تواند روند عملیاتی این طرح را سرعت بخشیده و مردم آذربایجان‌غربی را بار دیگر صاحب دومین دریاچه شور جهان کند.

علاوه بر این می‌توان چنین برداشت کرد که شاید در ماه‌های پایانی دولت دهم چنین اقداماتی بتواند خاطره خوشی از کارگزاران بخش دولتی در اذهان عمومی بر جای گذاشته و همانند دیگر فعالیت‌های عمرانی دولت نقش موثری در اقتصاد و گردشگری کشور و منطقه آذربایجان داشته باشد.

به هر حال باید این روزگار سخت را نیز پشت سر گذاشت و منتظر آغاز عملیات اجرایی این انتقال آب بود که پس از اتمام مطالعات و اجرای مناقصه‌ای که با توجه به شنیده‌ها قرار است به صورت بین‌المللی برگزار شود.

--------------------------

گزارش: سجاد امیرکردلر

--------------------------

انتهای پیام/61003/غ/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول