اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر باغبانی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

تولید 85 درصد پسته آذربایجان‌شرقی در اراضی حاشیه دریاچه ارومیه

خبرگزاری فارس: مدیر باغبانی جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه 30 هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه در استان قابلیت کشت پسته را دارد، گفت: تولید 85 درصد پسته استان در اراضی حاشیه این دریاچه صورت می‌گیرد.

تولید 85 درصد پسته آذربایجان‌شرقی در اراضی حاشیه دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، سعدالله اسکندری صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران دلایل توسعه سطوح زیرکشت پسته در حاشیه دریاچه ارومیه را تحمل این محصول به کم‌آبی عنوان کرد.

وی اظهار کرد: با هدف جلوگیری هر چه بیشتر از وقوع فاجعه زیست‌محیطی در شهرستان‌های حاشیه این دریاچه و حمایت مستقیم از بهره‌برداران بخش کشاورزی در این منطقه، توسعه کشت پسته به عنوان راهکاری مناسب برای اصلاح الگوی کشت با توسعه گونه‌های باغی با نیاز آبی کمتر در حاشیه دریاچه ارومیه، مورد توجه برنامه‌ریزان سازمان قرار داشته و توسط این مدیریت در فاز اجرایی قرار گرفته است.

اسکندری با اشاره به اینکه سطوح زیر کشت پسته در سطح باغات آذربایجان‌شرقی، 293 هکتار بوده که از این میان 125 هکتار آن را باغات بارور تشکیل می‌دهد، گفت: متوسط تولید محصول پسته در هکتار 800 کیلوگرم بوده و میزان تولید سالانه آن از مرز 100 تن فراتر می‌رود و در سال‌های آینده با افزایش سن درختان، متوسط تولید به حدود 2 تن در هکتار خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه محصول پسته از زمان‌های گذشته در میان ایرانیان از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار بوده و در نواحی خراسان و ماورالنهر، مورد کشت قرار می‌گرفته است، اضافه کرد: در طول سال‌های گذشته، با توجه به سابقه دیرین ایران در تولید این محصول، مقام عمده‌ترین تولیدکننده پسته در جهان، به ایران تعلق داشته است.

اسکندری با بیان اینکه شهرستان‌های مرند با سطح زیر کشت 107 هکتار، اسکو با 65 هکتار، آذرشهر با 25 هکتار، شبستر با 27 هکتار، تبریز با 27 هکتار و همچنین جلفا با 34 هکتار باغ پسته از مراکز عمده تولید این محصول در استان به شمار می‌روند، افزود: با توجه به اینکه در سال گذشته 81 تن محصول پسته از باغات استان حاصل آمده بود پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری این میزان بیش از 30 درصد افزایش داشته باشد.

مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه 30 هزار هکتار از اراضی حاشیه دریاچه ارومیه در این استان قابلیت کشت پسته را دارد، گفت: با بهره‌گیری از تجارب منطقه پسته‌خیز کشور و استفاده از ارقام تجاری مناسب با توسعه سطح زیرکشت این محصول در استان می‌توان به تولید و عرضه آن در کشور کمک کرد و جایگاه جهانی تولید پسته کشور را حفظ کرد.

وی با اشاره به اینکه پسته، گیاهی متحمل به خشکی و کم‌آبی بوده و درخت آن بعد از خرما، متحمل‌ترین درخت در برابر شوری است، تصریح کرد: مناطق یکانات، یامچی و کشکسرای شهرستان مرند و بسیاری از اراضی حاشیه شرق دریاچه ارومیه به لحاظ شرایط آب و هوایی و موقعیت جغرافیای مناطق مستعدی برای احداث باغات پسته است.

اسکندری با اشاره به اینکه ارقام احمد آقایی، اکبری، اوحدی و کله‌قوچی از عمده‌ترین ارقام تولیدی پسته در آذربایجان‌شرقی به شمار می‌رود، افزود: ارزیابی‌های میدانی بر روی ارقام مختلف پسته نشان داده که ارقام احمد آقایی و اکبری، سازگاری مناسبی با شرایط اقلیمی استان دارند و توسعه سطوح زیر کشت با این ارقام در مناطق حاشیه دریاچه ارومیه در قالب طرح توسعه کشاورزی استان در حال تداوم است.

انتهای پیام/ز/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول