اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت:

شاخص‌های سلامت آبادان در شأن این شهر نیست

خبرگزاری فارس: مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت گفت: شاخص‌های سلامتی آبادان در شأن این شهر نیست.

شاخص‌های سلامت آبادان در شأن این شهر نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، محمداسماعیل مطلق ظهر امروز در چهارمین کارگاه سراسری نحوه اسکرین و تکامل کودکان که با حضور جمع کثیری از پزشکان و متخصصان اطفال کشور در هتل کاروانسرای آبادان برگزار شد، با اشاره به بحث پیشگیری و مراقبت در رشد و نمو کودکان اظهار کرد: در بحث مراقبت از کودکان پیشگیری از بروز هرگونه اختلال جسمی و روحی در درجه اول اهمیت قرار دارد.

وی افزود: در راستای شاخص‌های سلامتی و بهداشتی آمار ارائه شده توسط مسئولان درمانی در حیطه شهرستان آبادان آمار خوب و مطلوبی برای شهرستان نبوده و این آمارها باید به حداقل برسد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت ادامه داد: در این شهر هر قدمی که برداشته می‌شود، جای پای جانباز بوده و یا خون شهیدی جاری شده که این مهم می‌طلبد تلاش‌ها برای خدمت رسانی به مردم شهرستان هرچه بیشتر افزایش یابد.

وی با اشاره به ارتقای سطح کمی و کیفی بهداشت و درمان در شهرستان آبادان گفت: آبادان به آبادان قبل از انقلاب برنگشته و این شاخص‌های سلامت حق مردم این شهرستان نیست.

مطلق در ادامه با اشاره به این کارگاه آموزشی و اهداف برگزاری آن بیان کرد: رشد کودکان در سال‌های نخست زندگی به هفت جنبه عمده رشد ذهنی، حرکتی، رشد مهارت‌های دستی، رشد اجتماعی، شخصیتی، رشد گفتاری، رشد کنترل ادرار و مدفوع بستگی دارد.

وی افزود: در حیطه بحث‌های تکامل و کارگاه‌های اسکرین کودکان آموزش‌های لازم برای والدین در الویت بوده و در رتبه‌های بعدی تلاش مسئولان و کارمندان بهداشت و درمان برای ارتقای سطح کمی و کیفی این حیطه مورد بررسی قرار می‌گیرد که در این مقیاس تلاش برای ارتقای مهارت‌های کودکان با همکاری این دو نهاد امکان‌پذیر است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت اضافه کرد: در درس‌های مربوط به تکامل روحی و روانی کودکان کمتر مباحث اختصاصی کمتر مورد بررسی قرار گرفته که با توجه به اجرای طرح پزشک خانواده در راستای ارتقای این مهم در سلامت افراد زیر پوشش یک نقش پیگیری و درمان دیده می شود.

مطلق با اشاره به برگزاری آخرین و چهارمین دوره کارگاه آموزشی اسکرین و تکامل در شهرستان آبادان گفت: هدف از برگزاری این کارگاه‌ها آموزش‌های مجدد و بیشتر در موضوعیت ارتقای سطح تکامل کودکان به متخصصین اطفال و انتقال این مباحث از طریق افراد دوره دیده فوق به همه متخصصین شهرستان‌های زیر لوای دانشکده‌های پزشکی کشور و در نهایت اجرایی شدن این دروس برای پزشکان عمومی و خانواده‌‌ها است.

وی تصریح کرد: در این کارگاه از هر دانشکده‌ علوم پزشکی کشور دو متخصص اطفال حضور داشته که مباحث مطرح شده را به پزشکان و متخصصان شهرستان‌های تابع انتقال می‌دهند.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت ادامه داد: بیشتر مادران، پدران و پزشکان سلامتی را از دیدگاه رشد کودک سنجیده و تنها لاغری، چاقی  و وزن کودک خود را مورد سنجش قرار می‌دهند.

مطلق بیان کرد: اما این تنها وظیفه فرزند پروری والدین نبوده و توجه به کسب مهارت‌هایی مانند راه رفتن، بازی کردن، حرف زدن، دست گرفتن قاشق و مباحثی در این حیطه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به برنامه‌های آینده دفتر سلامت برای کل کشور بیان کرد: توجه هرچه بیشتر والدین، مسئولان، پزشکان متخصص و عمومی به مباحث مطرح شده در جملات بالا و انتقال آن در طرح سلامت پزشک خانواده از برنامه‌های آینده این دفتر است.

18 هزار تولد زنده در کودکان زیر یک سال

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت در خصوص تعداد آمارهای فعلی در خصوص تولد نوزادان و سلامت کودکان اظهار کرد: در حال حاضر 145 در هزار آمار تولد نوزادان زنده در کشور بوده که در زمینه تولد زنده در کودکان زیر یک سال این آمار به 18 هزار کودک می‌رسد.

وی افزود: 20 در هزار تولد زنده در کودکان زیر پنج سال مشاهده شده که باید تلاش‌ها در راستای ایجاد محیط پر مهر برای فرزندان و نظارت منظم بر رشد سالم فرزندان افزایش یابد.

مطلق در پایان گفت: هوشمند کردن خانواده‌ها با استفاده از تست‌های تکاملی که خودشان توانایی انجام دارند کمک شایانی به کودکان در حال رشد کرده و این مهم باد به خانواده‌ها آموزش داده شود.

انتهای پیام/72002/ب/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول