اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شهر دهدشت همچنان در سیطره زباله‌های عفونی/ مسئولان سلامت مردم را جدی بگیرند

خبرگزاری فارس: ‌به رغم هشدارهایی که در مورد زباله‌های عفونی رها شده در شهر دهدشت داده شده تاکنون هیچ اقدامی از جانب متولین امر انجام نشده و این شهر همچنان در سیطره زباله‌های عفونی است.

شهر دهدشت همچنان در سیطره زباله‌های عفونی/ مسئولان سلامت مردم را جدی بگیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از کهگیلویه، در جوامع امروزی و به خصوص جوامع شهری بحث بهداشت و سلامت عمومی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و متولیان و مدیران شهری به خصوص در حوزه سلامت سعی در ارتقای روز افزون شاخص‌های بهداشت عمومی دارند.

در این بین با پیشرفت علم پزشکی گرچه دردهای زیادی از جامعه انسانی درمان شد و پزشکان روز به روز بر درمان بیماری‌های مختلف مسلط شدند، ولی این پیشرفت‌های پزشکی خود عامل ایجاد یک خطر نهفته ولی جدی به نام «زباله‌های عفونی» شدند که در صورتی که به خوبی کنترل نشوند خود می‌توانند عامل ایجاد و انتشار بیماری‌های متعددی در جوامع انسانی باشند.

در این بین شهر دهدشت به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شهرهای استان با جمعیتی بیش از 60 هزار نفر و به عنوان مرکز شهرستان کهگیلویه سال‌هاست که با این تهدید جدی دست و پنجه نرم می‌کند و گویا قرار نیست این معضل از شهر دهدشت رخت بربندد.

خبرگزاری فارس بر اساس رسالت خبری که بر عهده داشت وظیفه خود دانست که این خطر جدی را که به عینه در سطح شهر دهدشت و به خصوص جلوی مطب‌ها قابل مشاهده است به گوش مسئولان و متولیان امر برساند، ولی در کمال ناباوری بعد از گذشت چندین ماه هنوز هیچ اقدام جدی برای رفع این معضل نشده است.

به همین جهت به سراغ متولیان امر رفتیم تا هم این خطر را یادآوری کنیم و احیاناً اگر نهادی کم کاری کرده باشد به همگان معرفی شود.

سید علی‌اکبر داورپناه از پزشکان عمومی شهر دهدشت با پرخطر دانستن این زباله‌ها و اثرات نامطلوبی که می‌توانند بر سلامتی انسان و محیط زیست داشته باشند افزود: جمع‌آوری و امحای زباله‌های عفونی مطب‌ها از آرزوهای دیرینه ماست ولی مسئولان تاکنون در این زمینه اقدام خاصی انجام نداده‌اند و هیچ‌گونه رایزنی با ما نداشته‌اند.

این پزشک عمومی با بیان اینکه جمع‌آوری زباله‌های عفونی در پلاستیک‌های ویژه و سطل‌های مخصوص نمی‌تواند آن‌ها را به صورت کامل بی‌خطر کند اضافه کرد: مطمئناً جامعه پزشکی از طرح تفکیک و جمع‌آوری زباله‌های عفونی استقبال خواهد کرد.

اسماعیل محقق یکی دیگر از پزشکان دهدشتی است که از عدم رایزنی مسئولان بهداشتی شهر و نیز شهرداری برای جمع‌آوری زباله‌های عفونی سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: اصولاً ما با هر اقدامی در جهت رفع این معضل همکاری خواهیم کرد، ولی تاکنون هیچ‌گونه صحبت و رایزنی در این زمینه با ما انجام نگرفته است.

سید ناصر رضایی فرماندار و رئیس شورای سلامت شهرستان کهگیلویه نیز در این زمینه ابراز داشت: جلساتی با شهرداری و شبکه بهداشت در این زمینه برگزار شد.

رئیس شورای سلامت شهرستان کهگیلویه از عدم همکاری پزشکان در اجرای این طرح سن به میان آورد و بیان داشت: در صورت همکاری پزشکان و مطب‌های شخصی کار ساماندهی زباله‌های عفونی نیز سامان خواهد یافت.

سید عبدالحسین موسویان رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه نیز با پر خطر دانستن زباله‌های عفونی برای سلامت شهروندان گفت: این مسئله را با رایزنی با پزشکان و سایر مسئولان حل خواهیم کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کهگیلویه نیز با بیان اینکه وظیفه این نهاد فقط بحث نظارتی است، بیان داشت: بارها این مسئله و خطرات ناشی از آن را به گوش متولیان امر رسانده‌ایم، ولی هیچ‌گونه اقدام مثبت و مؤثری انجام نگرفته و روز به روز این مسئله فاجعه بارتر می‌شود و ما شاهدیم که زباله‌های مطب‌ها در جلوی مطب‌های شخصی رها می‌شوند.

سید قدرت علی‌پور افزود: گر چه زباله‌های عفونی بیمارستان و تعدادی از کلینیک‌های دهدشت در کوره حرارتی از بین می‌روند ولی به علت اینکه این کوره از نوع پیشرفته نیست نمی‌توان خیلی به امحاء این زباله‌ها به صورت دقیق و کامل امیدوار بود.

با شهروندان دهدشتی که در این‌باره گفت‌وگو کردیم اکثراً از عمق این مشکل بزرگ که اطرافشان بود بی‌اطلاع بودند، ولی یکی رفتگران با انتقاد از وضعیت موجود ابراز داشت: این رفتگران و کارگران شهرداری هستند که بیشترین خطر زباله‌های عفونی آن‌ها را تهدید می‌کند.

این رفتگر می‌گوید: یکی از عذاب‌آورترین کارها برای ما جمع‌آوری زباله‌های عفونی است چرا که معمولاً جمع‌آوری زباله‌ها توسط مطب‌ها به صورت استاندارد نیست و هر نوع خطری سلامتی ما را تهدید می‌کند.

با این همه ما نمی‌دانیم حرف مدیران را باور کنیم یا دم خروس را، ولی چیزی که در این میان کاملا واضح بوده این است که مدیران و متولیان امر آن‌چنان که باید این مسئله را جدی نگرفته‌اند و اقدام عاجلی در این زمینه ‌به‌رغم اطلاع از این قضیه نداشته‌اند.

و در پایان امیدواریم که مدیران و متولیان امر کمی مسئولانه‌تر به این معضل بهداشتی بنگرند چرا که سلامتی شهروندان امری نیست که به آسانی از آن گذشت.

و سئوالی که ذهن ما را به خود مشغول کرده این است که آیا حل و فصل این مسئله از توان مدیران کهگیلویه خارج است و به راستی اگر این مدیران از عهده این معضل بر نیایند خواهند توانست در مسائل کلان‌تر و اساسی‌تر بهداشت و سلامت مردم را مدیریت کنند.

به هر حال خبرگزاری فارس وظیفه خود می‌داند که تا به سرانجام رساندن این معضل به صورت جدی این موضوع را پی‌گیری کند و قطعا از معرفی کسانی که در زمینه سلامت شهروندان کم‌کاری و یا اهمال کنند دریغ نخواهد کرد.

================

گزارش از قاسم خشت‌زر

============

انتهای پیام/2571/ن/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول