اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک ناشر کتاب:

نظام رتبه‌بندی میان ناشران برای یارانه کاغذ حاکم شود

خبرگزاری فارس: مدیر انتشارات سپیده‌باوران گفت: ارائه یارانه کاغذ باید با نظام رتبه‌بندی میان ناشران، به ناشران برتر تعلق بگیرد.

نظام رتبه‌بندی میان ناشران برای یارانه کاغذ حاکم شود

عباس قدسی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: نشر کتاب در عضر حاضر با مشکلات جدی مواجه است و نیازمند نگاه جدی برای حل آن هستیم.

وی افزود: فضای انتشار کتاب دچار ازدحام شدیدی شده است و عده کثیری به کار انتشار کتاب پرداخته‌اند که این تکثر آرا، مشکلات خاص خود را به‌وجود آورده است.

قدسی با بیان اینکه ممیزی‌های ارشاد برای صدور مجوز انتشار کتاب بر مبنای خرد و منطق نبوده است، تاکید کرد: در سنوات گذشته ممیزی‌ها برای صدور مجوز انتشار کتاب آسان‌تر بود، اما در حال حاضر ممیزی‌های ارائه شده توسط ارشاد بسیار طاقت‌فرسا شده است و در برخی موارد این ممیزی‌ها ناروا و بی‌منطق صورت می‌گیرد.

وی تصریح کرد: کتاب‌های زرد با نگاه عامه‌گرایانه و درون‌مایه خرافی با انتشار تصاعدی خود بازار کتاب را اشغال کرده‌اند و لازم است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردی جدی با این قضیه داشته باشد.

مدیر انتشارات سپیده‌باوران با اشاره به تورم در نرخ کاغذ و افزایش جهشی قیمت در دیگر مراحل چاپ و انتشار کتاب خاطر نشان کرد: کاغذ و به دنبال آن دیگر مراحل چاپ مانند لیتوگرافی، صحافی و چاپ با رشد بی‌رویه در قیمت مواجه بوده که این خود ضربه‌ای مستقیم بر پیکره نشر و اشاعه فرهنگ کتاب‌خوانی در جامعه می‌زند.

وی ادامه داد: اگر به چشم کالای اقتصادی و منفک از نگاه فرهنگی به کتاب نگاه کنیم، ضعیف‌ترین کالا کتاب است که مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

قدسی کتاب‌های زرد را آفت اصلی بازار نشر دانست و یادآور شد: در وهله اول برای رفع موانع در این حوزه باید نگاه ارشاد به ممیزی آثار ارائه شده برای صدور مجوز انتشار نگاهی منطقی و عقلانی باشد، بخش انتشارات اگر قوت بگیرد فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را در جامعه نیز تقویت می‌کند.

مدیر انتشارات سپیده‌باوران بیان کرد: کتاب‌های زرد آفت جامعه نشر محسوب می‌شوند و باید به‌طور جدی با این تکثر آرا و رشد قارچ‌گونه کتاب‌های زرد مبارزه کنیم.

وی خاطر نشان کرد: در سنوات گذشته یارانه کاغذ به شکل عمومی به تمام انتشارات بدون در نظر گرفتن کیفیت کار و فعالیت داده می‌شد و ارائه کاغذ رایگان دولتی به ناشران کتاب‌های زرد عادلانه نبود.

قدسی با ابراز نارضایتی از قطع یارانه کاغذ برای تمام انتشارات اظهار داشت: باید نظام رتبه‌بندی میان ناشران برای ارائه یارانه کاغذ حاکم شود و ارائه کاغذ رایگان دولتی منوط به ارتقای کیفی در رتبه‌بندی نشر باشد.

مدیر انتشارات سپیده باوران حاکمیت عادلانه رتبه‌بندی برای یارانه کاغذ را در گروی حاکمیت نظام صنفی عاقلانه و نخبه‌گرا دانست و گفت: برای رتبه‌بندی این سیستم قطعا نباید از سیستم دولتی و حکومتی استفاده کرد؛ در حال حاضر انتشارات دارای اتحادیه است اما این اتحادیه نخبه‌گرا نبوده و همسان با اتحادیه و صنف‌های دیگر اقلام بازاری در حال فعالیت است.

انتهای پیام/70003/غ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول